Hej,
Jeg har arvet et hus bygget i 1967 med kældervægge af "låsfogad Ytongstav", blå selvfølgelig på grund af de fine biprodukter. Da huset blev bygget, undlod murerne desværre at sætte de fine gule låsebrikker i, så udover at jeg havde sjove ting at sætte i cykelegerne som barn, har kældervæggene en del revner. Jeg har derfor tænkt mig at bruge net og pudse væggene. Som forberedelse har jeg slebet væggene ned til Ytongen, de var tidligere kun spartlede med sandspartel som jo både er blødt og vandopløseligt.
Nogle spørgsmål, som jeg har spekuleret over:
Net: Stål- eller glasfibernet? Jeg forestiller mig, at stålnet er stærkere, og at man så kan lave hele pudsningen i et trin (?). Dog kan man måske skabe et Faraday’s bur med dårlig mobil- og wifi-dækning som følge? Jeg er nybegynder inden for pudsning, men har lært mig at gøre det pænt, når jeg har pudset soklen på huset. Jeg er dog ikke meget for at gøre det i to omgange, som jeg forstår, man gør med glasfibernet, så sjovt er pudsning heller ikke. Jeg tænkte mig tyndpuds, måske 8-10 mm tykt.
Hvilken pudsemørtel og hvad er grunding?: Lavalkalisk pudsemørtel har jeg forstået, det skal være og der findes vel tre alternativer: Finjas Putsbruk C Lågalkaliskt, Weber Base 131 putsbruk C - KC Lågalkaliskt og Combimix Grå A Anl. Det sidstnævnte er udtalt som en grundingsmørtel, men kan man pudse de to andre i et trin? Eller tæller en slamning som grunding, og at man derefter kan pudse med hvilken som helst (almindelig og billigere) pudsemørtel? (Hvad præcis er det, der gør, at letbeton kræver lavalkalisk mørtel?)
Tilgængelighed lavalkalisk pudsemørtel: På trods af at jeg bor i det nordlige Storstokholm, virker lavalkalisk pudsemørtel til at være en bestillingsvare. Eftersom jeg har brug for >1 ton, er jeg ikke så meget for at bestille det hele på én gang, dels på grund af logistikken, men også på grund af risikoen for, at jeg mister motivationen halvvejs eller kommer i tanke om, at jeg har tænkt forkert. Ved nogen, om de ovennævnte mørtler måske findes på lager i et byggemarked?