jeg skal ifølge skorstensfejeren aflaste min tagstol og flytte den ud fra skorstenen, den ligger direkte mod.
Men hvordan er det med råsponten der ligger, det er kun enden der ligger mod, og der var nogen der engang sagde at enden på træværket må ligge mod skorstenens mur, er der nogen der ved om det passer?

Ola78
Ifølge vores skorstenfejer er det tilladt med endetræ mod murstensskorstenen ifølge brandbeskyttelsesreglerne.

Det afhænger af skorstensfejeren og kommunen, mit bjælkelag hviler i skorstenen... Det var sådan man byggede før i tiden, og det fik jeg lov at beholde, da skorstensfejeren var her og trykprøvede, i og med at det altid har været sådan. Havde det været et nybyggeri, ville han have haft andre holdninger.

Ola78
Samme erfaring har jeg, vores hus har en tagstol, der går 2 cm fra murstocken, men det behøvede jeg ikke at udbedre af præcis samme grund som Dalbotös skrev, men det jeg byggede nyt, som skulle slutte sig mod murstocken, var jeg nødt til at følge dagens krav.

Jeg har så fået aflastet tagstolen i dag, det var et "bængligt" job, da det var trangt og ikke slet så enkelt. Men da mit tag er blevet renoveret efter lag-på-lag-teknikken, så undrer jeg mig over, om I tror, at alt træ skal fjernes. Skorstensfejeren bemærkede tagstolen, der lå an, men ovenpå tagstolen var der en lægte, og på den lå der spån (det oprindelige tag var spån). Jeg fik fjernet denne lægte og spånet (det er et lille rum, men det gik til sidst), men så viste det sig, at ovenpå den ligger en ny lægte til det gamle tegltag. Jeg er også bange for, at der ovenpå det også ligger en lægte til det nuværende ståltag. Denne teglægte er slet ikke let at få fjernet. Tror I, at den kære skorstensfejer også vil bemærke lægten? Han sagde jo "bare", at jeg skulle aflaste tagstolen :) kommer jeg udenom?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.