Hej!
Så endelig "Hemma" med Martin Timmell i aften. Han pudsede en kældervæg. Først slammade han væggen, så satte han et særligt net (ikke kyllingetråd) op og fastgjorde nettet til væggen med nogle slags plastdyvler med skive, som han sømmede fast i den gamle betonvæg. Skal lave et lignende arbejde og gik ind på TV4:s hjemmeside, men der var der intet at finde om programmet. Disse dyvler han brugte, hvad kaldes de, og hvor køber man dem? Hvor køber man stålnettet til armering? Pris? Var det almindeligt pudsemørtel han brugte? Mange spørgsmål fra en glad amatør. :)

Var der nogen, der tænkte på, at han ikke lagde noget vandtæt lag, selvom det var et bryggers med gulvafløb?

Er der ikke delte meninger om tætningslagets være eller ikke være i kældre med betongulv? Jeg har fået det indtryk efter, hvad jeg har læst på forummet i.a.f.

Mikael_L
Det Timell fastgjorde med var almindelige sømplugs, som findes i hver eneste byggemarked, og også på Biltema Jula osv.

Men så var der en eller anden skive med, som jeg ikke er helt sikker på hvad det var for en ting, eller også var det muligvis en eller anden usædvanlig slags sømplug som har denne skive med.

Her findes en indkøbsliste fra indslaget:
http://www.tv4.se/1.409460/2008/04/29/martins_tvattstuga

Jeg så ikke programmet men antager, at det som er aktuelt er det som står øverst, tingene fra Finjabetong. "Nivåpinnar" har jeg aldrig hørt om. Måske kan de have noget med sagen at gøre (er det måske som Mikael_L siger nogen spånpløk hvor der er en skive med).

Antager at nivåpinnar er det, som også kaldes nivåraket. Sættes fast på eksisterende gulv med dobbeltklæbende tape og derefter skærer man den i den højde, man vil have flydespartelmassen. Andre bruger almindelige skruer, det er vel en smagssag, antager jeg.

sandhall sagde:
Er der ikke delte meninger om tætningslagets eksistens eller ikke-eksistens i kældre med betongulv? Har fået det indtryk efter hvad jeg har læst på forumet i.a.f.
Aha, det var altså i en kælder. Missede det.

Ohh. Man lærer sig selv masser af mærkelige ting ved at hænge ud her :-) Tak!

I
Rørende at se hvordan Timell kastede slammet på væggen. Kender ingen murer der ville gøre sådan. Så ville han (eller hun) hurtigt blive til grin blandt vennerne. Timell er og forbliver en glad amatør i bygningssammenhænge.

Nettet var et specielt net til puds. Både det og fastgørelseselementerne (især låsebrikken i nettet) er nyheder for mig. Også pindene han brugte til at holde korrekt højde på flydespartelmassen. Dvs. jeg har aldrig brugt sådanne. Ser dog ikke noget galt i hverken materialer eller metode. Der findes mere end en måde at gøre det på.

Milkshaken
Som jeg gør det (Uden at have set på Timell)... Når jeg slammer og pudser en væg, så slammer jeg først... (Sluring og børste)
Så lægger jeg punkter på væggen med mørtel, hvor jeg fastgør baner.. Ja strimler som en skinne for at jævne overfladen,,, så skurer jeg med skurebræt og kanitz....
Gulv lægges med fordel med flydespartel... Hvis det ikke findes, så lægger jeg punkter der også, efter overflade... punkter og baner
for så at skrabe det af... Men som sagt på gulv er flydespartel at foretrække da det går lynhurtigt og superlet at lægge...

I
Milkshaken sagde:
Som jeg gør det (Uden at have set på Timell)... Når jeg slammer og pudser en væg, så slammer jeg først... (Sluring og børste)
Så lægger jeg punkter på væggen med mørtel, hvor jeg fastgør baner... Ja strimler som en skinne for at jævne overfladen ud,,, så skrubber jeg med skrubbræt og kanitz....
Gulv lægges med fordel med flydespartel... Hvis det ikke er tilgængeligt, lægger jeg også punkter der, efter overfladelag... punkter og baner
for at så trække det af... Men som sagt, på gulv er flydespartel at foretrække, da det går ekstremt hurtigt og ekstremt nemt at lægge...

Den eneste rigtige måde. Fagmand? Lægger du også sluringen med skånsk?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.