Under min renovering havde jeg selv ønsket hurtigt at kunne få en opfattelse af de forskellige gipstyper, der findes, fordele/ulemper m.m. Nu har jeg brugt flere af disse typer og tænkte derfor på at dele lidt erfaringer, hvis det er af interesse for nogen. Har også lavet en lille test for at se, hvor godt de står sig for mindre skader.
Fibergips
Dette er en blanding af 80% gips og 20% cellulose, der skal gøre pladen hårdere og skruefast samt bedre lydisoleret. Pladen vejer 15 kg / m2, hvilket er 67% tungere end almindelig gips. Kræver speciel skrue eller hårdgipsskrue. Findes i bredder af 600 eller 900 mm.
Erfaringer: Jeg valgte at bygge to vægge med nederste lag af fibergips i stedet for OSB, egentlig primært fordi jeg ville prøve samt ønskede så god lydisolering som muligt i disse vægge. Pladen er betydeligt tungere end almindelig gips samt mere stabil og kan sikkert bidrage til bedre lydisolering. At den er skruefast synes jeg er lidt af en overdrivelse, i det mindste hvis man sammenligner med OSB. Pladen er svær at arbejde med da en 900x2500 plade vejer 34 kg samt at man skal save dem til, det er ikke muligt at knække dem. Ved savning støver det noget ekstremt, og man skal gøre det udendørs. Pladen har ingen pap, hvilket gør, at de er følsomme i kanter etc., det er muligt at slå hjørner ret let. Derudover kan de ikke males direkte uden hele pladen skal bredspartles. Jeg oplevede også, at man skulle udjævne omkring skruehovederne, da fravær af pap gjorde, at materialet buler op rundt om skruehovedet. Jeg valgte at sætte fibergipsen horisontalt (det nederste lag), hvilket man kan gøre, og hvilket næsten er nødvendigt, da de kun ser ud til at findes i 600 og 900 bredde, hvilket bliver vanskeligt på regler cc 60. Dette fungerer dog godt, da man uanset placering skal lime langsiderne sammen med det tilhørende lim. Kort sagt blev væggen trods de oprindelige 45 regler meget stabil med fibergips nedenunder og hårdgips over og føles næsten mere som mørtel end en gipsvæg, men alt i alt et svært arbejdsbart plademateriale.
Test belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som de øverste mærker i billedet nedenfor. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, de nederste mærker. Som det ses, knap synlige mærker i første test.
Ultra board
Dette er en gipspap, der markedsføres af de forskellige gipspillere som deres hårdeste gipspapo. Den skal være forstærket med fiber, noget uklart hvilken type fiber, og markedsføres også som skruefast. Pladen vejer 12 kg / m2. Hårdgipsskrue bør bruges. Findes i bredder af 900 og 1200, men sidstnævnte synes meget svær at få fat i, hvilket nok er lige så godt på grund af vægten.
Erfaringer: Jeg skulle udskifte en gipspap og købte så en ultra board plade, koster omkring det dobbelte af en almindelig gipspap. Pladen er betydeligt tungere og mere stiv end almindelig gips. Kartonen er relativt som almindelig gips. At knække disse var betydeligt mere besværligt og krævede, at man ridsede dybere end normalt. At de nær er skruefast synes jeg ligesom fibergipsen er tvivlsomt, hvis man sammenligner med OSB.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som de nederste mærker i billedet nedenfor. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, de øverste mærker. Noget dybere mærker end fibergipspap.
Hårdgips
Dette er en glasfiberforstærket gipspap samt med en ifølge oplysningerne kraftigere pap, der samlet set skal holde sig bedre i mere udsatte miljøer. Pladen vejer 12 kg / m2. Kræver hårdgipsskrue. Findes i bredder af 1200 mm. Ikke markedsført som skruefast.
Erfaringer: Jeg bestilte ca. 20 hårdgipspap som yderlag på vægge med eksisterende standardgips for at skabe vægge med dobbeltgips. Pris ca. 180 kr per plade. Pladerne med 120 cm bredde og ca. 35 kg vægt er ikke for den svage at bære op selv til overetagen etc. I øvrigt er de relativt lette at arbejde med, knækker som almindelig gips. Jeg har ingen væg med standardgips x 2 at sammenligne med, men oplever, at væggene blev markant stabile og stive. Derudover synes jeg, at pap føles kraftigere, men snarere finere i overfladen end almindelig gips.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som mærkerne til højre i billedet. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, mærkerne til venstre i billedet. Her ses også en fordybning af skruens hals i modsætning til Ultra board.
Renoveringsgips
Disse bruges til at skabe en glat og jævn overflade, hvor spartling anses for et for stort arbejde eller af anden grund ikke muligt. Pladerne er forstærket med glasfiber samt har evt. noget kraftigere pap end almindelige plader. Pladerne vejer ca. 5,5 kg / m2. For at pladen ikke skal rejse sig omkring skruehovedet anbefales hårdgipsskrue.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som mærkerne nederst i billedet. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, mærkerne øverst i billedet. Noget overraskende præsterer renoveringsgipsen bedre end både brandgips og standardgips.
Brandgips
Dette er en tykkere gipspap på 15 mm, hvor mindst Norgips brandskive har en kerne, der skal være forstærket med ler og vermikulit. Pladen vejer 12,5 kg / m2. Tror ikke denne kræver hårdgipsskrue. Findes i bredder af 1200 mm.
Erfaringer: Anvendte dette et par steder for at dække limtræsbjælker og få disse i niveau med øvrigt gips. Pladen føles svagere end hårdgips og ultra board, at trække en skrue ud går betydeligt lettere end fra Ultra board. I øvrigt relativt letarbejdet.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som mærkerne nederst i billedet. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, mærkerne øverst i billedet. Her ses en indtrykning af hele skruen.
Vindskyddsskive
Disse findes i forskellige former og er skabt noget forskelligt fra forskellige producenter. De er 9,5 mm tykke. Pladernes vægt ca. 7-7,2 kg / m2. Gyprocs vindskiva GU har ifølge oplysningerne forstærket kerne med glasfiber samt imprægneret karton bag og foran. Norgips vindskive X9 (rød) ikke forstærket kerne og imprægneret på forsiden. Pladerne skal ikke indeholde noget giftigt.
Erfaringer: Af visse grunde var der brug for en vindbeskyttelsesplade for at få en væg i niveau. Min opfattelse er, at disse trods imprægnering er mulige at male på, da spartelmasse ser ud til at binde sig som vanligt til disse. At male direkte på pladerne ser mere uklart ud. Gyprocs plader føles muligvis noget mere stabile end Norgips, men pap på forsiden opleves tyndere.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som mærkerne øverst i billedet. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, mærkerne nederst i billedet. Her ses en indtrykning af hele skruen. Pladen præsterer dog bedre end standardgips og er jævn med brandgips, hvilket i dette tilfælde kunne tænkes at skyldes den ifølge oplysningen, forstærkning med glasfiber.
Standard gips
Pladernes vægt ca. 9 kg / m2.
Test: Belastning ca. 80 kg. Stående med en arbejdssko på skrue med plade som underlag, ses som mærkerne nederst i billedet. Derefter stående med arbejdssko på en stenplade mod skruen, mærkerne øverst i billedet. Her ses endnu mere indtryk af hele skruen. Standardskiven (i dette tilfælde fra Siniat) præsterede dårligst af alle plader.
"Erfaringer: Jeg valgte at bygge to vægge med det nederste lag af fibergips i stedet for OSB, egentlig primært fordi jeg ønskede at prøve samt ønskede så god lydisolering som muligt i disse vægge."
Hvordan fastgjorde du standardgipsen på fibergipsen? Går det med almindelige gipsskruer, eller brugte du også fibergipsskruer der?
Da jeg renoverede for 10 år siden, blev det OSB-plader i bunden og hårdgips udenpå. Meget tilfreds med det, det blev rigtig stabile vægge.
Både Norgips og Saint-Gobain solgte hårdgips, men Norgips var helt overlegen i kvalitet.
På en knækket Norgips plade kunne man se, at glasfibrene var helt jævnt fordelt.
På en knækket Saint-Gobain plade kunne man se, at fibrene lå i totter, som om man havde glemt at blande massen ordentligt. Mine medarbejdere, der satte pladerne op, bekræftede, at Norgips-pladen helt klart var stærkere.
Nu var dette jo 10 år siden, og måske var det bare en dårlig batch, men tja, hvis man er interesseret, kan det være værd at tjekke.
tømrer:
Hvordan fastgjorde du standardgipsen på fibergipsen? Går det med almindelige gipsskruer, eller brugte du fibergipsskruer der også?
Der findes hårdgipsskruer fra f.eks. MFT og Essve. MFT har lidt mindre hoveder og mere hældning på halsen, lidt større risiko for at det buer op end Essve oplevede jeg, men med Essve blev flere skruer brudt af i halsen når man skruede i Ultraboard.
Fibergipsskrue er mere som en spånpladeskrue der helt borer sig ned i gipsen, så den skal man kun bruge til fibergips, som er meget hård.
Almindelig gipsskrue har for stort hoved, det er svært at få hovedet ned i gipsen da det er så hårdt, også risiko for at det buer op.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.