Hej!
Håber jeg har postet dette i det rigtige forum, ellers undskylder jeg.
Jeg undrer om der er nogen, der kan hjælpe mig lidt.
Vi har købt svigerforældrenes gamle hus. Et tømmerhus fra ca. 1890 (tror jeg).
De har renoveret (desværre), og jeg vil gerne gendanne i det mindste lidt, selvom vi ikke har mulighed for at gendanne alt, jeg gerne ville.
Nu til det, jeg undrer over.
I loftet i vores kommende soveværelse sidder der desværre en form for spånplader med hvid plastik på. Grimme efter min mening og har intet at gøre i et sådant hus.
Ifølge min svigerfar, er der under det lidt halvdårligt pap.
Så vidste han ikke mere.
Min mand har forsøgt at kigge og skrabe pap væk, hvor loftlisterne har siddet, og det ser ud som en form for fer og not-brædder. Ved ikke om de er malede eller uhøvlede.
Oppe på loftet prøvede han at flytte lidt isolering og kigge. Der så han tydeligere, at brædderne var fer og not.
Men så var der ikke mere der.
Så risikoen er, at hvis man river skidtet ned i loftet, så vælter det ind med en masse savsmuld og sådan.
Ved jo ikke om der er sprækker mellem brædderne heller.
Vi har et stramt budget, da både afløb og badeværelse skal fikses inden for det næste år/år plus andet.
Tror I, det kan lade sig gøre at tætne revnerne og male loftet?
Vil huset have det bedre uden plastikhelvedet i loftet?
Jeg ville i hvert fald.
Desværre har vi ikke råd til lige nu at sætte nyt loft i, selvom det er med i langtidsplanerne.
Men jeg vil hellere have et elendigt træloft end plastik.
Tager hellere malede masonitplader også (som vi har i køkkenet), hvis det gamle træloft ikke fungerer.
For det er nok egentlig ikke lavet til at blive set.
Men det jeg er mest i tvivl om, er om det er bedre for huset at fjerne plastikken, eller om det vil trække koldt og være koldt i soveværelset da?
Har I nogle idéer? 😊
Håber jeg har postet dette i det rigtige forum, ellers undskylder jeg.
Jeg undrer om der er nogen, der kan hjælpe mig lidt.
De har renoveret (desværre), og jeg vil gerne gendanne i det mindste lidt, selvom vi ikke har mulighed for at gendanne alt, jeg gerne ville.
Nu til det, jeg undrer over.
I loftet i vores kommende soveværelse sidder der desværre en form for spånplader med hvid plastik på. Grimme efter min mening og har intet at gøre i et sådant hus.
Ifølge min svigerfar, er der under det lidt halvdårligt pap.
Så vidste han ikke mere.
Min mand har forsøgt at kigge og skrabe pap væk, hvor loftlisterne har siddet, og det ser ud som en form for fer og not-brædder. Ved ikke om de er malede eller uhøvlede.
Oppe på loftet prøvede han at flytte lidt isolering og kigge. Der så han tydeligere, at brædderne var fer og not.
Så risikoen er, at hvis man river skidtet ned i loftet, så vælter det ind med en masse savsmuld og sådan.
Ved jo ikke om der er sprækker mellem brædderne heller.
Vi har et stramt budget, da både afløb og badeværelse skal fikses inden for det næste år/år plus andet.
Tror I, det kan lade sig gøre at tætne revnerne og male loftet?
Vil huset have det bedre uden plastikhelvedet i loftet?
Jeg ville i hvert fald.
Desværre har vi ikke råd til lige nu at sætte nyt loft i, selvom det er med i langtidsplanerne.
Men jeg vil hellere have et elendigt træloft end plastik.
Tager hellere malede masonitplader også (som vi har i køkkenet), hvis det gamle træloft ikke fungerer.
For det er nok egentlig ikke lavet til at blive set.
Men det jeg er mest i tvivl om, er om det er bedre for huset at fjerne plastikken, eller om det vil trække koldt og være koldt i soveværelset da?
Har I nogle idéer? 😊
Ingen der har nogle tips/råd?R rallysmulan sagde:Hej!
Håber jeg har lagt dette i det rigtige forum, ellers beklager jeg.
Undrer mig, om der er nogen, der kan hjælpe mig lidt.
De har renoveret (desværre), og jeg vil tilbageføre i det mindste lidt, selvom vi ikke har mulighed for at genskabe alt det, jeg gerne vil.
Nu til det, jeg undrer mig over.
I vores kommende soveværelse loft sidder der desværre en eller anden form for spånplader med hvid plastik på. Forfærdeligt efter min mening og har intet at gøre i et hus som dette.
Under skulle der ifølge svigerfar være en lidt halvslidt pap.
Så vidste han ikke mere.
Manden har forsøgt at kigge og skrabe pappen, hvor loftlisterne har siddet, og det ser ud som en eller anden form for fer og not brædder. Ved ikke, om de er malede eller umalede.
Oppe på loftet forsøgte han at flytte lidt isolering og kiggede. Der så han tydeligere, at brædderne var fer og not.
Så risikoen er, at hvis man river lortet ned i loftet, så falder der en masse spån og sådan ind.
Jeg ved ikke, om der er sprækker mellem brædderne heller.
Vi har stramt budget, da både afløb og badeværelse skal fikses det nærmeste år/årene plus andet.
Kan det lade sig gøre at tætne sprækkerne og male loftet, tror I?
Ville huset have det bedre uden plastelændet i loftet?
Jeg ville det i hvert fald.
Desværre har vi ikke råd til at sætte nyt trætak lige nu, selvom det er med i langtidsplanerne.
Men jeg har hellere et elendigt trætak end plastik.
Tager hellere malede masonitplader også (som vi har i køkkenet), hvis nu det gamle trætak ikke fungerer.
For det er nok egentlig ikke lavet for at ses.
Men det, jeg er mest i tvivl om, er, om det er bedre for huset at fjerne plastikken, eller om det vil trække koldt og være koldt i soveværelset så?
Har I nogle idéer? 😊
Hvad er det for et irriterende svar. Fixering!? Jeg mener, at et plastbelagt indvendigt loft i et gammelt tømmerhus er grimt og undrede mig over, om det også var forkert og kunne forårsage skade og spurgte, om nogen havde viden om det og tips til, hvordan man tætner et gammelt trætak på en god måde.
Jeg synes ikke, man behøver at være ubehagelig, når folk undrer sig over noget, de ikke ved.
Dette er tilfældigvis et forum for at stille spørgsmål om noget, man ikke kan/ved.
Jeg synes ikke, man behøver at være ubehagelig, når folk undrer sig over noget, de ikke ved.
Dette er tilfældigvis et forum for at stille spørgsmål om noget, man ikke kan/ved.
Formodentlig har de tagbrædder været indvendigt loft engang i tiden, i hvert fald hvis de er originale. Meget muligt, at der gemmer sig fine planker. Hvis brædderne er skrumpet så meget, at noten er hoppet ud, kan en idé være at lægge vindpapir mellem bjælkerne oppe på loftet, under isoleringen (lidt besværligt hvis det er savsmuld, men muligt). Eventuelle sprækker kan fuges eller fyldes med linoliekit. Held og lykke!
Ja, det måske de har, det ville jo være fantastisk.S Spikrätaren sagde:Formentlig har de loftbrædder været loft en gang i tiden, i hvert fald hvis de er originale. Meget muligt at der gemmer sig fine planker.
Hvis brædderne er krympet så meget, at fer og not er sprunget ud, kan en idé være at lægge vindpap mellem bjælkerne oppe på loftet, under isoleringen (lidt besværligt hvis det er spån, men muligt).
Nogle enkelte sprækker kan man fuge eller linoliekitte.
Held og lykke!
Aha, det skal jeg hilse min mand og sige, at han kan tjekke, om det kan fikses (Jeg er ikke doven, som ikke gør det selv, jeg er handicappet 😊)
Lyder som en god, billig og relativt enkel løsning.
Tusind tak fordi du ville svare!
Klik her for at svare