Jeg skal flytte ind i en lejlighed, hvor jeg vil have 2 væglamper på betonvæg i gangen. Fræsning er ikke tilladt. Jeg overvejer at lime gipsplader på og derefter lægge elkablet i riller.
Er der nogen venlig sjæl, der har nogle kommentarer til, om dette er en god idé, er 12mm gips for tungt? Hvis 6mm anvendes, kan man lime dobbelte plader for så at få plads til elkablerne? Og mere...
Er det opregnede gipsvægge?
Så kan du tage et hul ved lampen og ved enten gulvlisten eller loftlisten og fiske gennem EXQ-kabel eller flexslange inde i væggen.
Kan/skal lampen monteres over en dåse?
edit:
Åh, sorry, det stod jo betonvæg ...
Ja så er det nok udenpåliggende klamret kabel som gælder eller muligvis som du skriver, en rille lavet med gipsplader ...
Det er ikke noget problem, find bare en passende lim, kan være lidt af hvert, men selvfølgelig ikke epoxi, trælim (hvidlim) eller cyanoakrylatlim for at nævne nogle eksempler. Men noget montagelim af en slags. Du har brug for en limstyrke på sølle 10-15 kg/kvm, og mange montagelim er 1000-10000 gange stærkere. Eller f.eks. Tec 7 som klarer 270.000 kg/kvm ...
Dine problemer vil i stedet være to andre, hvordan beskytter du elkablet? Hvordan undgår du at væggen revner op i samlingen?
edit: Jeg tror, der findes andre her, som er bedre til at foreslå en god lim.
Tak Mikael, værdsat. Gode opfølgningsspørgsmål du stillede, jeg er meget usikker på begge spørgsmål. Min tanke er at forsøge at få lidt input på hvordan og om tingene går, for at se forberede alt så en elektriker kan trække strømmen.
1. Jeg havde håbet, at spartelmasse over revner og væg ville være nok, men har du/I nogen erfaring med, at det kan ende med at blive revner? Kan man bruge noget grovere end spartelmasse, eksempelvis mørtel?
2. Nu undskylder jeg min uvidenhed, men jeg havde også håbet, at strømmen kunne komme ind i en form for rør, der er smallere end 12mm? Har du mere viden her Mikael?