Hej alle sammen!
Jeg har et lille træhus, der er efterisoleret udefra med 45x95 regler uden på de eksisterende gamle regler i stommen. Den nye del bliver således "hængende" uden for grundmuren til krybekælderen. Alle reglerne er jo skruet i den gamle stamme, men det bliver jo meget vægt, der ikke har noget fast underlag.

Hvordan skal man gøre for at væggen ikke begynder at hænge ned med tiden? Sætte en slags vinkelbeslag i muren op mod den liggende regel? Støtte med fx brosten fra jorden op til reglen med syllpapp imellem?
Skal man beklæde den liggende 45x95 regel nederst med syllpapp eller male?

Mvh Jonathan

K
Det bliver ikke så svært som du forestiller dig(!) skruv med lange skruver ind i den eksisterende bærende konstruktion, så skal det være nok! Tryket, der dannes af skruerne, overfører kraften til konstruktionen.

Okay, men jeg synes at kunne ane en sprække op til ved vinduet i badeværelset siden væggen kom på plads. Er det fordi det nye træ har bevæget sig måske?
Den gamle ramme var ret svag. Lidt forskellige trætykkelser men mest 45x50 cirka. Hytten bygget i 62 har jeg indtryk af.

Tak for hurtigt svar😊

Spørgsmålet er ikke relevant. Tillægskonstruktionen skal kun bære sin egen vægt, som er ret lille i sammenhængen, det drejer sig om nogle få tiotal kilo per kvadratmeter. En enkelt ordentlig skrue eller søm kan måske klare 100 kg. Den gamle reglestamme derimod skal bære lasterne fra etageadskillelse og tag, hvilket er noget helt andet.

Okay. Tak så meget for svarene.
Men det næste spørgsmål så, skal det kun males på undersiden, eller skal der sættes en anden slags beskyttelse? Vindskyddet er jo stiftet et stykke ind på reglen.
Mvh Jonathan

Ingen der har forslag til, hvad man bør gøre med den blottede regel?

Findes billede ?

Grundmur med isolering og træramme, lysegrå materiale over det, omgivet af jord og visne blade. Senere græs og grus i baggrunden.

Børst skraldet væk og fastgør dugen lidt bedre. Reglen kan du lade som den er. Træ, der ikke er udsat for sol eller nedbør, behøver ingen behandling.

Okay. dejligt at høre :thumbup: Tak for alle svarene. Hav en god aften.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.