Hej,
Jeg oplever, at vinden fører meget støj med sig i det rum, der ligger tættest på den gavl på vores hus, som har balkon (1 og 1/2-plan). Den anden gavl, som mangler balkon, påvirkes slet ikke af vinden på samme måde.
Findes der noget teoretisk, som understøtter dette argument, at luftstrømmene på en eller anden måde forstærkes med ekstra tagudhæng osv.?
se lånt billede nedenfor for type af gavl, problemet viser sig på.
Jeg oplever, at vinden fører meget støj med sig i det rum, der ligger tættest på den gavl på vores hus, som har balkon (1 og 1/2-plan). Den anden gavl, som mangler balkon, påvirkes slet ikke af vinden på samme måde.
Findes der noget teoretisk, som understøtter dette argument, at luftstrømmene på en eller anden måde forstærkes med ekstra tagudhæng osv.?
se lånt billede nedenfor for type af gavl, problemet viser sig på.
Administrator
· Skåne
· 8 352 indlæg
Jeg tænker, at det er jo ikke kun taget, der stikker ud, men også vinduespartiet og det glasinddækkede rækværk, som kan fange vinden også. Det opstår måske vibrationer i evt. løse dele i de konstruktioner?
Huset på billedet er ikke mit, ville bare vise typen af gavl det handler om. Vi har en anden type hegn, der lader mere vind komme igennem.
Jeg opfatter det ikke som om noget vibrerer på den måde, men snarere at vindtrækket forstærkes takket være denne konstruktion. Men jeg er måske helt alene om denne opfattelse og bilder mig bare ind, at det skulle være sådan.
Jeg opfatter det ikke som om noget vibrerer på den måde, men snarere at vindtrækket forstærkes takket være denne konstruktion. Men jeg er måske helt alene om denne opfattelse og bilder mig bare ind, at det skulle være sådan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er et ganske komplekst problemområde, som man normalt kalder byggningsaerodynamik. Man har forsket en del i det bl.a. på Chalmers. Vindretningen har naturligvis stor betydning. Hvis vinden blæser direkte mod gavlen, kan den, som Marlén skriver, give anledning til vibrationer i altanrækværk og glaspartier. Hvis vinden blæser vinkelret mod gavlen, vil hulrummet, der dannes af det udspringende tag og altanen, fyldes med hvirvlende luft, som kan skabe en anden type lyd. Hulrum bruges ofte inden for akustikken som lyddæmpende elementer. Hvis jeg skal gætte, er lydeffekterne størst i det sidstnævnte tilfælde.
Klik her for at svare