Da jeg "beklædte" vores trappe, købte jeg olieret egetræsparket/bræt og brugte planslebet egetræ 55 x 22 mm som trappenæse, det blev rigtig godt. Parketten kostede ca. 2000 kr (15 trappetrin) og egetræet til trappenæs ca. 40-50 kr pr. løbende meter. Ellers er der noget, der hedder stepkit, som er blevet brugt i programmet Äntligen hemma.
Leder efter lokale småsavværker, de plejer at være billigst. Ellers kan du tjekke med lidt større løvsavværker eller grossister, selv de er små
De plejer også at sælge enkelte planker til privatpersoner. Hvis nogen siger nej, er det bare at ringe til den næste. Priserne er helt anderledes end hvad byggemarkedet vil have for tilsvarende ting, da de køber derfra. Links til de fleste større leverandører kan man finde på www.lovtra.se.
Hvorfor ikke bruge arbejdsskiver i eg eller valnød fra Bauhaus på en stamme af overskydende konstruktionsvirke fra byggeriet? Beklæd siderne og undersiden af trappen med gips.
Vi har bygget fire trapper på stedet på denne måde. Stabilt, flot og billigt.
mvh
David
Vi har bygget fire trapper på stedet på denne måde. Stabilt, flot og billigt.
mvh
David
Fræset spor modvirker, at planken bøjer sig eller sprækker afhængigt af fugt/tørke. Det sikrer "livet" også på trappetrin, og savværker vil producere planker på samme mådemobo1968 sagde:
Stavlimmet arbejdsskive holder formen uden at være sporfræset, så er Davids tip mere anvendeligt i dit tilfælde
gaia
Det der lød interessant, hvordan fæstnede du parketten mod den gamle trappe? Lim? Skrue?Joakim 42 sagde:Når jeg "beklædte" vores trappe, købte jeg olieret egetræsparket/bræt og brugte høvlet eg 55 x 22 mm som trappenæse, det blev rigtig godt. Parketten kostede ca. 2000 kr (15 trappetrin) og egen til trappenæsen ca. 40-50 kr pr. meter. Ellers findes der noget, der hedder stepkit, som har været brugt i Äntligen hemma.
Har selv overvejet stepkit, men parket giver jo lidt mere valg af mønster.
/ama
Klik her for at svare