Hej

Hvor køber man egetræ til at bygge vinduesrammer?
Gerne tips om firmaer og ting at tænke på.

/Jimmy

Jeg har set høvlet egetræ i mange forskellige dimensioner hos Nacka Trä. Findes måske også hos andre trælasthandler. Noget at lave karme af?

Nja jeg er ikke helt enig der. Der findes svensk eg, som har høj kvalitet. At lave vindueskarme af eg fungerer udmærket, da det er stærkt og sejt. Hvad du derimod skal gøre for at undgå, at det slår sig, er at lime karmvirket i lameller. Læg lamellerne skiftevis, så kræfterne udligner hinanden. Det sprækker ikke andet end når det tørrer. Når det først er møbeltørt, så er det stabilt. Prøv at få en konstruktion i karmen, hvor du har hulrum for derved at mindske u-værdien på hele vindueskonstruktionen.
Jeg går ud fra, at du har tænkt dig at oliebehandle vinduerne bagefter for at få den fine egefarve frem.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om, hvor man køber eg, men jeg skal høre med min far i morgen. Han handler meget eg fra hele Sverige.

At lave vindueskarme af svensk eg (som i så fald kræver falsningen med fræser) ville jeg ikke engang drømme om. Men...
Synes bare du skrev lidt for negativt om eg og vinduer.

Jeg ser intet modstridende i det du skriver og hvad jeg skrev. Hvis man laver karme af massiv eg, så vrider de sig. Hvis du limer dem sammen af eklameller, gør de det ikke. Men i så fald behøver Jimmi 1976 ikke købe massiv eg. Så har næsten enhver trælasthandel planhøvlet eg i flere dimensioner til salg. Ellers kan de bestille det hjem. Det bliver billigere og enklere for Jimmi 1976 end at købe massiv eg og save det op til lameller (som også er et kæmpestort arbejde).
Svagere dimensioner af eg er stadig massivt. Hvis man limer lameller sammen af eg, er det også massivt.
Den eneste gang jeg kan forestille mig, at det ikke kan kaldes massivt, er, hvis man gør, som jeg foreslår, at have et hulrum i karmen for at forbedre u-værdien.
Hvis man skal være nøjeregnende, spørger Jimmy jo ikke engang efter massiv eg.

At købe eg hos en trælasthandel fungerer, men det er nok ikke tørt nok til at lime.
Det er billigere at købe fra en lokal savværksejer. De har ofte lidt eg gemt væk.
Men det er klart sværere at få det tørt, hvis du ikke har din egen tørrer eller kender nogen, der har.

Jo det er klart, at det er tørret til en vis grad. Det plejer at ligge på 10-20%, hvilket er lidt højt for, at man kan lime det.
Møbeltørt plejer at regnes som under 8%.
Fredrikssons i Vaggeryd har egetræsplanker du kan købe, som er møbeltørt.
Jo tørrere træ du har under en sådan konstruktion som møbler eller vinduesrammer, desto mindre risiko for at træet slår sig eller revner.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.