Hej!

Jeg er i gang med at sætte kronen på værket af renoveringen; med andre ord, opsætter nye gulvlister og gerigter. Jeg er dog i tvivl om, hvordan vi skal gøre med gerigterne i gangen, hvor tapetlagrene, der er bygget op over årene, medfører, at der er en forskel på flere millimeter mellem det yderste tapet og selve dørkarmen/gerigten. Hvis jeg monterer gerigterne som de er, vil der garanteret blive en stor sprække på ydersiden mod tapetet.

Dørkarm med tydelig spalte mellem karm og tapet, der viser bekymring omkring fodlisteinstallation. En hånd holder et målebånd mod en væg med tapet, der viser en forskel i højden mellem væggen og tapetet.

Jo, der findes selvfølgelig fugemasse og maling. Men det tapet, I ser på billederne ovenfor, er det endelige. Måske ikke den rette fremgangsmåde, men gjort er gjort, og jeg er bekymret for, at hvis jeg behøver at fuge alt for meget på ydersiden, bliver det svært at gøre det lige og pænt.

Så, hvad ville I gøre? Udlign forskellen med noget 4-5 mm tykt, overmalbart og let at skære til materiale, som enten monteres på karmen før gerigten, eller direkte på gerigten før montering? Eller en helt anden løsning? Alle tips modtages.

• Nærbillede af en væg med tapet, der viser en ujævn kant mellem tapeten og en dørkarm under renovering.
Uden at være forumets fremmeste ekspert så vil jeg gætte på, at 5 mm dybdeforskel er lidt i overkanten, at blot sætte almindeligt foder ville sandsynligvis se lidt mærkeligt ud. Forslagsvis sætter du en smygliste/fugelist eller bruger klapfoder. Det sidste kan du have brug for at høvle til for at få passende dybde på klappen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.