Har et sandsynligvis temmelig dumt spørgsmål om centerafstand (cc) mellem lægter ved vægbyggeri:
Jeg ved jo, at f.eks. cc 30 betyder, at det generelt skal være 30 cm fra midten på en lægte til midten på den næste lægte. Mit spørgsmål er, om dette også gælder afstanden mellem den første og den anden lægte, så at sige. Det virker jo selvfølgelig, at det burde være sådan, men er det virkelig det, man praktisk set ønsker, så at sige?
Min tanke er mest, at hvis man holder cc 30 mellem alle lægter og derefter skal sætte en f.eks. 90 cm bred gipsplade på lægterne, så vil pladen jo lige præcis misse den fjerde lægte, når man egentlig vil kunne dække halvdelen af den lægte for at forankre pladen der. Vedhæfter et billede af, hvad jeg mener:
I alt1 følger man altså cc 30 også mellem første-anden lægte, og da misser man som sagt den fjerde lægte og vil være tvunget til at begynde med en skåret plade. Kører man ifølge alt2, så kan man begynde med en hel plade og alligevel fortsætte og påbegynde næste plade halvvejs på lægte 4.
Selv har jeg nok oftest kørt ifølge alt2, men hvad plejer man at gøre, og hvad forventer håndværkere, der eventuelt skal fortsætte byggerier, man har påbegyndt?
Begynd den første plade midt på den første regel, så passer det.
Ved den første regel følger der jo alligevel en anden vægdel, som det skal tilpasses efter, ikke sandt?
Ellers er det jo sædvanligt at regla cc45 ved brug af 900-plader eller cc60 ved brug af 120-plader. Mit indtryk er, at de fleste gør sådan, og at man dermed må tilpasse pladen.
Ellers er det jo almindeligt at lægge reglar cc45 ved brug af 900-plader eller cc60 ved brug af 1200-plader. Mit indtryk er, at de fleste gør sådan, og at man dermed må tilpasse pladen.
Tja, skal man kakle, er det nok almindeligt med c-c- 300 mellem reglarne.
Begynd den første skive ved midten af den første regel, så passer det.
Ved den første regel følger der jo alligevel en anden vægdel, som det skal tilpasses efter, ikke sandt?
Tja, men måske ikke altid. Hvis den første regel direkte tilslutter til en eksisterende væg f.eks., så bliver der jo en 2,25 cm sprække tilbage til væggen. Er det godt?
Ellers er det jo sædvanligt at regel cc45 ved brug af 900-plader eller cc60 ved brug af 120-plader. Mit indtryk er, at de fleste gør det sådan, og at man dermed må tilpasse pladen.
Mit eksempel kom lige efter regling til flisning, deraf cc 30. Men selv med cc 45 så består jo egentlig præcis det samme spørgsmål, bare med andre mål. Kører man "cc 42,75" mellem første og anden regel, så får man en 90-plade til at slutte midt i tredje regel, og man "når ikke frem til" tredje regel, hvis man kører cc 45 også mellem første og anden regel (medmindre man som KnockOnWood foreslår rykker første plade 2,25 cm selvfølgelig)...
Det bliver til at sætte første regel og måle ind C/C for næste
Begynd med at sætte en plade fra venstre eller højre, men du skal skære bort spartelfasen, er et H-E at spartle op det i et hjørne, så vil pladen blive nogle centimeter smallere og anden regel måles ind efter det mål, ved ankomst til næste væg bliver det, hvad det bliver i mål på plade, bare måle
Det bliver til at sætte den første regel og måle ind C/C for næste
Begynd med at sætte en plade fra venstre eller højre, men du skal skære af spartelfasen, er et H-E at spartle op det i et hjørne, derefter vil pladen blive nogle centimeter smallere og den anden regel måles ind efter det mål, ved ankomst til næste væg bliver det, hvad det bliver i mål på plade, bare måle
Så forstår jeg dig ret, hvis jeg tolker dit svar som, at det er cc 30 over det hele som gælder, og pladerne tilpasses på en eller anden måde herefter? (hvordan det gøres, indser jeg, at der findes masser af varianter på, som sagt er det frem for alt netop centrumafstand, jeg tænker på her) Altså "Alt1" ifølge mine billeder ovenfor, bortset fra at man på en eller anden måde tilpasser den første plade, så den passer ind mod reglerne?
I dette tilfælde skal der komme fliser på senere (jeg selv skal ikke sætte plyfa/tætningslag/fliser). Men mit spørgsmål var vel tænkt også generelt, uanset hvilken overflade der skal på. Skiller det, mener du, om jeg til sidst skal sætte en almindelig indervæg med OSB+gips, eller om det skal blive en vådrumsvæg?
Ja, men måske ikke altid. Hvis første regel direkte tilsluttes en eksisterende væg f.eks. så bliver der jo en 2,25 cm sprække tilbage til væggen. Er det godt?
Det afhænger jo helt af, hvor/hvordan den første regel er placeret.
Man bør nok sætte den, så den er fastgjort ved den tilsluttende vægs regel,
ellers bliver det jo slapt bygget.
Tegn, hvordan du vil bygge!
Så er det C/C 30 der gælder og dobbelt gips 13 mm der sættes forskudt med samlingerne, bag fliser/klinker skal det være stumt ellers sprækker fugerne
Aha, du misforstod desværre mit spørgsmål. Jo, jeg ved at det altså er cc 30 (og altså ikke cc 45 eller 60) der gælder generelt i dette tilfælde. Men hvis du kigger på mit oprindelige spørgsmål, så er det jo i både "Alt1" og "Alt2" som jeg har skitseret aldrig tale om at have mere end 30, spørgsmålet er mere om netop den anden regel virkelig skal sidde så langt ude (da man jo så på en måde skal tilpasse den første plade for at få alle pladeskøder mod en regel, f.eks. starte med lidt mere end en halv plade i det første lag) eller om netop den første afstand egentlig bliver "cc 27,75" (og jo jeg ved at det ikke er et rigtigt begreb så at sige) for på den måde at kunne starte med en hel plade og alligevel få den første samling over en regel.
Har jeg ret i at du altså foreslår alt1, med præcis samme centerafstand og tilpasning af den første plade på en eller anden måde?
Jepp første plade bliver lidt smallere for at fjerne sparteldelen, skal du have fliser på hele væggen, så kan pladen være i fuld bredde, men næste regel vil stå ca nogen/rra centimeter længere til venstre, hvis du starter fra venstre, eftersom den sidder inde i hjørnet og ikke på centrum af første regel. Derefter bliver det C(C mål, 90 plade er C/C 30
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.