Ja det føles rimeligt også for mig som amatør. Det betyder så, at den pdf-fil, som jeg fandt hos svenskt trä IKKE stemmer (hvilket jeg kan synes føles rimeligt).
Har kigget i træguiden og der har tilsyneladende spændvidden blevet mindsket men jeg har projiceret og leveret træhuse i 10 år med dim 45x220 c 600 og krydsforskalling 2vå fag (alt kortlægning som er enklere). Det har ikke været nogen problemer. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
Et lille spørgsmål angående krydsafstivning i mellemdæk. Hvis oversiden belægges med gulvspån, der skrues/limes, og undersiden forsynes med forskalling til loftgips, hvorfor anvende krydsafstivning:|
Jeg er bare overrasket over, at forskellen skulle være så stor i et gulvbjælkelag. At der er stor forskel for en bjælke er selvfølgelig; worst case, knaster i midten på bjælken er naturligvis meget afgørende for en enkelt bjælke, men her handler det om svigt i et helt gulvbjælkelag med flere samvirkende bjælker.
Et lille spørgsmål angående krydsholtning i mellembjælkelag. Hvis oversiden beklædes med gulvspån, der skrues/limmes, og undersiden forsynes med lægter til loftgips, hvorfor bruge krydsholtning:|
Bare nysgerrig!
Hvis man skrue-limer spån på både over- og underside (vi tænker den tanke, bare for at det bliver lettere at visualisere det hele), så får man primært et styrkebidrag ved, at bjælkens højde øges med spånpladernes tykkelse (skrue-limet virker i princippet lige som en homogen konstruktion) samt ved, at spånpladen tilfører mere areal til træk- og trykkræfterne, som er størst yderst på bjælken, og nul i midten. (Sammenlign HEA-bjælke).
Så giver det skrue-limede gulvspån ganske vist en anelse bidrag ved at forbinde med bjælken nærmest intil, dvs. fordele lidt kraft derhen, så nedbøjningen på den belastede bjælke mindskes en smule.
Men dette bidrag er ret lille, for spånpladen/spånpladerne bøjer sig simpelt hen ret let.
Men hvis man krydsholter/kortler, så fordeler man derimod en stor del kraft til bjælken ved siden af, og også til bjælker længere væk.
For krydsholtningen tvinger bjælken til at forsøge at vride sig for at kunne bøje ned, og så holder bjælkerne på hver side imod den kraft med en relativt betydelig styrke.
Så, limskruet gulvspån tilfører styrke til bjælken i sig selv, og krydsholtning spreder kræfterne ud til tilstødende bjælker, kort sagt og en smule forenklet.
Det bedste er altså at gøre begge dele, hvis man vil have et så stabilt mellembjælkelag som muligt.
Største skjuvning er ved oplagringerne. Det er der, træet skal være bedst.
At største skjuvning er ved oplagringerne er jeg enig i, men er det ikke de træk- og trykspændinger, man får midt på bjælken/reglen/gulvåsen, der er betydeligt værre?
Du kan fx se bjælker i diverse konstruktioner, som er flere gange tykkere midt på end ved oplagringerne.
Jeg påstår, at det er midt på spændvidden (og øverst og nederst i bjælken), at det er vigtigst, at træet er fint.
Der er stor forskel i oplevet svaj mellem 45x220 eller limtræ/kertubjælker.
Desværre er det betydeligt dyrere, så man må spørge sig selv, om man vil bruge pengene på "komfort".
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.