50,442 læst ·
30 svar
50k læst
30 svar
Dobbelt bjælke dimension 220*45 i bjælkelag med fri længde 4,4m?
Bliver lidt betænksom, når jeg sidder og planlægger mit mellem-etagedæk, da jeg har fundet lidt forskellige "anbefalinger" for, hvilken dimension jeg skal have.
Forudsætningerne er følgende:
Bolig, 2 etager
Fri længde 4400 mm
Totallængde bjælke 4700 mm
c/c 600 mm
Underlag 22mm skruet og limet gulvspån.
Kiggede på træguiden (drevet af svenskt trä) og dér siger man, at 220*45 C24 kan anvendes op til fri længde 4000 mm.
Så fandt jeg en pdf fra svenskt trä, der siger, at samme træ kan anvendes op til en fri længde på 4470 mm (endda 5210 mm c/c 300 mm), hvilket ville betyde, at jeg kan klare mig med 220*45 c24 i det ene tilfælde, men ikke i det andet...mærkeligt?
Var et øjeblik inde på at sætte limtræsbjælker i etagedækket, men det bliver endda billigere at sætte 220*45 c24 med c/c 300.
Kommer til at have 220*45 i resten af huset, men der er den frie længde kun 3600 mm, så det ville være passende med samme dimension i hele etagedækket.
Nogle der ved eller har erfaringer med at bygge med disse længder, hvad bør jeg vælge i etagedækket?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Forudsætningerne er følgende:
Bolig, 2 etager
Fri længde 4400 mm
Totallængde bjælke 4700 mm
c/c 600 mm
Underlag 22mm skruet og limet gulvspån.
Kiggede på træguiden (drevet af svenskt trä) og dér siger man, at 220*45 C24 kan anvendes op til fri længde 4000 mm.
Så fandt jeg en pdf fra svenskt trä, der siger, at samme træ kan anvendes op til en fri længde på 4470 mm (endda 5210 mm c/c 300 mm), hvilket ville betyde, at jeg kan klare mig med 220*45 c24 i det ene tilfælde, men ikke i det andet...mærkeligt?
Var et øjeblik inde på at sætte limtræsbjælker i etagedækket, men det bliver endda billigere at sætte 220*45 c24 med c/c 300.
Kommer til at have 220*45 i resten af huset, men der er den frie længde kun 3600 mm, så det ville være passende med samme dimension i hele etagedækket.
Nogle der ved eller har erfaringer med at bygge med disse længder, hvad bør jeg vælge i etagedækket?
http://www.svenskttra.se/MediaBinar...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true
Det er ingen eksakt videnskab.Robert 75 sagde:
Maxlængden (for en "normal belastning") ligger vel deromkring.
Forskellen kan f.eks. skyldes, at de har regnet på forskellige lasttilfælde i eksemplerne eller måske giver forskellige laminerede gulvspån forskellige bidrag...
Du kan vel forstærke bjælkelaget for at opnå lidt bedre svigtstabilitet.
Vi har 4200mm og 220x45 C24, og det blev rigtig mærkbart mere stabilt efter, jeg skruelimede forstærkninger.
4400 bjælkelag med 220x45 i cc600 er definitivt på grænsen, du skal måske regne med, at en anelse svigt vil kunne mærkes. Og at du ikke bør klinke noget gulv på det bjælkelag.
Jeg er absolut ikke sikker på nogen vis, det er bare mine småt ugrundede tanker.
Nej selvfølgelig er det sådan... desuden et komfortspørgsmål hvor meget svigt man accepterer.Mikael_L sagde:
Har 3900 bjælkelag 220x45 i dag og ved hvordan det opfører sig...
Interessant at høre din erfaring og overvejelse Mikael, takker! d^_^bVæret inde lidt på skrue-limede kortlingar med c/c300 men lidt bøvlet at sætte samt at det tager tid kontra limtræ.
Hvad mener du?Robert 75 sagde:
Bjælkelag i cc300 + kortlægger eller kortlægger i cc300?
Det sidste tror jeg ikke har den store betydning. En eller to rækker med kortlægger er nok fint.
Det er ikke specielt besværligt at ordne, i hvert fald ikke hvis man har en kap-/geringssav, der giver 90° snit.
Beklager at jeg var utydelig. Mente det første, bjælkelag i cc 300 og tænkte mig to kortlægter i hvert fag.
Med besværligt mente jeg at komme til og skrue kortlægterne ordentligt.
Var inde på en metode hvor man laver kortlægter af fx gulvspån som jeg fandt på nettet, måske lidt overkurs :O
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
Med besværligt mente jeg at komme til og skrue kortlægterne ordentligt.
Var inde på en metode hvor man laver kortlægter af fx gulvspån som jeg fandt på nettet, måske lidt overkurs :O
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4610&contextPage=5946
I indlæg #76 kan du se, hvordan jeg gjorde det.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Limmede og skruede med 6x120mm. (Jeg har på fornemmelsen, at jeg forborrede med 4mm).
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html#76
Limmede og skruede med 6x120mm. (Jeg har på fornemmelsen, at jeg forborrede med 4mm).
I mit hus har jeg såkaldt krydsforsning i bjælkelaget, bliver det ikke mere stabilt end bare en kortling?
Krydsafstivning indebærer kun mere arbejde og lille besparelse af materiale, elementer af samme dim. som gulvbjælkerne, så er det det samme, men man slipper for at lave kryds, som skal være præcise, hvis de skal være til nogen nytte.
Slutresultatet bliver, at vi ikke kommer til at bruge 220x45 i bjælkelaget. Vi vil lægge 250mm træbaserede letbjælker over hele huskroppen (11,5m), som så vil tage op nedadkraften (svigt) rigtig godt.
Ifølge byggefirmaet bliver der for MEGET svigt med 220x45 bjælker, hvorfor han foreslog letbjælke.
Ifølge byggefirmaet bliver der for MEGET svigt med 220x45 bjælker, hvorfor han foreslog letbjælke.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Har arbejdet mange år inden for trähusbransjen og normalt er 45x200 "övrigt virke" op til 360 cm og 45x220 op til 400 cm. Dette skyldes krav til tolerance og nedbøjningmax.
Kortling 2 stk. for længde 400 cm og 1 stk. på midten for 360 cm spændvidde.
Kortling 2 stk. for længde 400 cm og 1 stk. på midten for 360 cm spændvidde.
Senest redigeret:
Jaha, så var det nye bud...
Da leverandøren af letbjælken ikke kunne give et tilbud (pris og leveringsdato) bliver det nu limtræsbjælkelag bestående af 56x270. Med letregel havde vi desuden været nødt til at gå op til 300mm. Fordelen med limtræ i vores tilfælde bliver, at det leveres sammen med åsbjælken og søjlerne, hvilket letter arbejdet da de vil blive 11,5 (bjælker) hhv. 12,5 meter (åsbjælken).
Da leverandøren af letbjælken ikke kunne give et tilbud (pris og leveringsdato) bliver det nu limtræsbjælkelag bestående af 56x270. Med letregel havde vi desuden været nødt til at gå op til 300mm. Fordelen med limtræ i vores tilfælde bliver, at det leveres sammen med åsbjælken og søjlerne, hvilket letter arbejdet da de vil blive 11,5 (bjælker) hhv. 12,5 meter (åsbjælken).