Jeg har et tilsyneladende enkelt problem, som er begyndt at skabe forvirring for mig.
Jeg har en støbt terrasse på 50 m2, som på den ene side støder op til huset og på den anden side slutter en halv meter over jorden. Jeg vil fjerne belægningen, så det kun er beton tilbage.
På terrassen vil jeg lægge klinker. Hvordan fastgør jeg drypnæsen, så vandet garanteret løber over den og ikke under??
Selvfølgelig kan jeg jo blot skrue pladen fast og derefter påføre et tyndt vådlag, som jeg derefter lægger fliserne på. Men dels tror jeg ikke, fliserne langs kanten bliver siddende, når de kun adskilles fra pladen med et tyndt tætlag, dels ved jeg ikke, om det er nok som tætning for at forhindre vandet i at komme under pladen.
Hvordan i alverden gør man??? Taknemmelig for alle svar!
(Jeg dobbeltpostede først i emnet "stenhus," men svar helst her.)
Jeg har en støbt terrasse på 50 m2, som på den ene side støder op til huset og på den anden side slutter en halv meter over jorden. Jeg vil fjerne belægningen, så det kun er beton tilbage.
På terrassen vil jeg lægge klinker. Hvordan fastgør jeg drypnæsen, så vandet garanteret løber over den og ikke under??
Selvfølgelig kan jeg jo blot skrue pladen fast og derefter påføre et tyndt vådlag, som jeg derefter lægger fliserne på. Men dels tror jeg ikke, fliserne langs kanten bliver siddende, når de kun adskilles fra pladen med et tyndt tætlag, dels ved jeg ikke, om det er nok som tætning for at forhindre vandet i at komme under pladen.
Hvordan i alverden gør man??? Taknemmelig for alle svar!
(Jeg dobbeltpostede først i emnet "stenhus," men svar helst her.)
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Hvorfor have en drypliste?
Send klinkerne 15 mm ud over kanten, så drypper det fra dem i stedet
Send klinkerne 15 mm ud over kanten, så drypper det fra dem i stedet
Du bør droppe blæk helt og holdent!
Njae, jeg tror nok, at vandet ville løbe rundt på undersiden. Desuden ville det ikke blive så kønt, og der er stor risiko for, at kllinkerspladerne, der stak ud, gock i stykker med tiden.
Kan det virkelig være så svært at få sat en drypkant?
Kan det virkelig være så svært at få sat en drypkant?
Nej, det er ikke svært at få en drypbakke på, men jeg er tvivlende over, om den gør en forskel.
Men hvis du absolut vil have en, så kan du sagtens få det!
Men hvis du absolut vil have en, så kan du sagtens få det!
Hvis du forstod mig rigtigt og jeg dig, så antager jeg, at du også har tilsluttet pladen i det eksisterende? Hvis det er tilfældet, bør du jo ikke behøve drypplade overhovedet? Jeg anbefaler dog ikke, at du støber gammel plade ind i pladen?
Forstod ikke rigtig det der med "i befintligt"?
Jeg kommer til at sætte på en ny plade, men spørgsmålet er hus. Skal jeg støbe et til lag beton bare for at støbe den nye dryppplade ind? (Håber ikke, meget arbejde bare for at få en plade på plads.)
Jeg kommer til at sætte på en ny plade, men spørgsmålet er hus. Skal jeg støbe et til lag beton bare for at støbe den nye dryppplade ind? (Håber ikke, meget arbejde bare for at få en plade på plads.)
Nej det behøver du ikke, hvis jeg forstår det rigtigt? Billede er altid at foretrække for mere præcise svar.
Jo jeg forstår, at jeg bør skaffe et billede. Skal forsøge. Men situationen er enkel. Betonplade, der er 30 cm tyk og slutter lige ud i luften. Hvordan fastgør jeg dropplisten? Lægger den ovenpå pladen, stikkende ud over kanten og skruer fast? Med en eller anden tæt belægning ovenpå?
Ved ikke, om det er nok til at forstå?
Ved ikke, om det er nok til at forstå?
Skal du have noget over pladen? Typ regel eller glasparti?
Bare klinker. (Der er et rækværk også, men det er fastgjort på ydersiden af betonpladen.)
Ovenpå betonpladen skal der altså kun være klinker. (Den anden side af betonpladen er fastgjort til huset, men der tror jeg, at alt er under kontrol.)
Ovenpå betonpladen skal der altså kun være klinker. (Den anden side af betonpladen er fastgjort til huset, men der tror jeg, at alt er under kontrol.)
Der hvor du har pladen forankret i 'befintligt' huset, bør alt være ok. Men der hvor du lægger klinkersene, forstår jeg nu dig med drypnæse/drypblik. Jeg ville have valgt at fastgøre blikket med passende befæstelse og forsegling, HVIS jeg nu skulle have drypblik der! Jeg ville i stedet have valgt ikke at have noget der, og i stedet fortsat et stykke ned med klinkers!
Ja, du har sikkert ret i, at et alternativ er at fortsætte ned med klinker. Jeg burde måske overveje det mere, men det er af æstetiske grunde, jeg ikke kan lide den løsning.
Hvis jeg nu skruer fast pladen og lægger en tynd membran på nogle millimeter ovenpå, er der så ikke risiko for, at den yderste klinker slipper? Den er jo i praksis limet på en plade, med kun en tynd membran imellem.
Jeg spekulerer også på membranen. Vil den ikke revne der, hvor membranen går fra betonplade til plade?
Bekymrer jeg mig unødvendigt?
Hvis jeg nu skruer fast pladen og lægger en tynd membran på nogle millimeter ovenpå, er der så ikke risiko for, at den yderste klinker slipper? Den er jo i praksis limet på en plade, med kun en tynd membran imellem.
Jeg spekulerer også på membranen. Vil den ikke revne der, hvor membranen går fra betonplade til plade?
Bekymrer jeg mig unødvendigt?