Hej,

Vi har lavet et hul i en væg i kælderen, som er hulstensbeton og sat en dør i.

Nu skal det gøres pænt, og jeg undrer mig over, hvordan jeg skal gøre med hjørnet af døråbningen.

Bruger jeg en slags fix eller mørtel samt spartelmasse til sidst for at få et flot 90 graders hjørne?
 
  • En nyinstalleret dør i en kældervæg af hulstensbeton, med et ujævnt hjørne, der viser, hvor hullet til døren er lavet.
Er det indervæg, så er gipsmørtel nemt at bruge. Puds først, indsæt et "pusshjørne" i metal og træk af. Vent derefter, indtil mørtelen begynder at hærde lidt og glat til den ønskede struktur.

Støvsug grundigt alt løst støv væk og fugt (næsten vådt) underlaget, inden du påfører gipsmørtelen.
 
  • Synes
MVJK
  • Laddar…
Toppen, tak! Skal komme i gang med det
 
anders07 anders07 sagde:
Er det en indvendig væg, så er gipsmørtel nem at bruge. Puds op først, sæt ind et "pudshjørne" i metal og træk af. Vent derefter, indtil mørtelen begynder at stivne lidt og glat til ønsket struktur.

Støvsug grundigt væk løs støv og fugt (næsten våd) underlaget, før du påfører gipsmørtelen.
Behøver overfladen primes inden?

Hele betonvæggen er også ret ujævn, kan jeg også der bruge hopspika for at udjævne alt? Derefter gå på med lidt spartel for at rette små ujævnheder.
 
MVJK MVJK sagde:
Behøver overfladen primes inden?

Hele betonvæggen er også ret ujævn, kan jeg også bruge hopspika der for at udjævne alt? Derefter fortsætte med lidt spartelmasse for at rette små ujævnheder
Nej, bare fugtes (og afstøves grundigt), ingen primer.

Det er bedst at få det glat med pusset, men hvis der ikke kommer nogen fugt, kan du påføre spartelmasse.
Tænk på, at gipsmørtel bliver meget hårdt og ikke kan slibes!
Du kan påføre gipsmørtlen ad flere omgange, men du skal lade det underste lag være "ujævnt" så det næste lag hæfter ordentligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.