Hej,

Jeg overvejer at bygge mig et arbejdsbord (det simpleste muligt ca. 160x80), som skal stå ude i al slags vejr. Er det muligt at bygge i træ? Problemet er jo at finde en plade, der tåler vejret; kan man forsegle den efter montering med fernis? Hvad fungerer som plademateriale, MDF, krydsfiner…? Kan det forsegles?
Eller er det bare at opgive og købe et dyrt bord, som ikke er tilpasset mine behov?

Gerne billeder, tegninger hvis I har bygget et selv.

• Haha
Sernando
  • Laddar…

Bedste svar

Sæt trykt træ sammen uden nogen behandling. Skru terrasseplankerne fra undersiden og sørg for at have en skruelængde, så du kan slibe oversiden nogle gange. For eksempel model rastepladsbord men du undlader siddebænkene, hvor nem som helst at bygge og få stabile ben.
Et udendørs picnicbord i trykimprægneret træ uden bænke, placeret på grus og græs, med robust konstruktion og tydelig skruemontering.

• Synes
pellesnurr og 4 andre
  • Laddar…
A AndersS sagde:
Saml et af trykimprægneret træ og uden nogen behandling. Skru brædderne fra undersiden og sørg for at have en skruelængde, så du kan slibe oversiden et par gange. F.eks. model rastepladsbord, men du undlader siddebænkene, så er det utrolig nemt at bygge og får stabile ben.
[billede]
Ikke så tosset faktisk. Selvom det er det første forslag indtil videre, så er det jo rigtig godt. Tror næsten jeg skal overveje at køre med det. Tak! Er det almindeligt trykimprægneret 28x120 hele vejen igennem?

Senest redigeret:
Byg ben/rammen i 45x70 eller 45x95 så bliver det stabilt. Til bordet ville jeg have brugt 45x”valfri bredd”. Så kan du slibe ned overfladen et antal gange, så den holder sig plan og glat.

• Synes
Svartnagel
  • Laddar…
Hvis man ikke vil bygge selv, er færdige pallben og en lastpalle i ønsket mål en enkel og ret billig løsning på et robust arbejdsbord, der kan tåle at stå ude.

• Synes
Svartnagel
  • Laddar…
H HasselmarkenHampus sagde:
Byg ben/rammen i 45x70 eller 45x95, så det bliver stabilt. Til bordet ville jeg bruge 45x”valgfri bredde”. Så kan du slibe overfladen ned et antal gange, så den holder sig plan og glat.
Tak for det

• Synes
HasselmarkenHampus
  • Laddar…
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Höghus Höghus sagde:
Er 2000kr ok?

[link]

/Höghus
God pris men opfylder ikke helt behovet. Tak for tip alligevel.

F fribygg sagde:
Hvis man ikke vil bygge selv, er færdige palleben og en lastpalle i ønskede mål en enkel og ret billig løsning på et robust arbejdsbord, der tåler at stå ude.
Tak, men lidt stil vil jeg nok have :)

S Svartnagel sagde:
Bra pris men tillgodoser ikke rigtig behovet. Tak for tips iaf
Hvad falder den på? 10cm bredde?

/Høghus

Höghus Höghus sagde:
Hvad falder den på? 10 cm bredde?

/Höghus
Dels det, men hvis det er træ, er der mulighed for nemt at fastgøre f.eks. en ambolt. Det gør ikke noget, hvis man kommer til at køre saven ind i pladen. Vægten har jeg ikke tjekket, men der bør jo være lidt vægt for stabiliteten.

Sidste sommer byggede jeg et arbejdsbord, som kan bruges som almindeligt havebord, når renoveringerne er færdige. Jeg prøver derfor at undgå at skære i det med saven. Understellet er bygget af 45x95, ovenpå ligger det 28x120.

Træbord i haven lavet af 45x95 mm ben og 28x120 mm bordplade, omringet af havestole og værktøj i baggrunden, på en græsplæne.

Jeg byggede også et mindre, som senere kan bruges som plantebord. Understellet er bygget af 45x45, og ovenpå ligger det 22x95, hvis jeg husker rigtigt.

Udendørs arbejdsbord af træ med to hylder, omgivet af værktøj og trappe, står på en græsareal foran et træhus.

• Synes
pellesnurr
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl sagde:
Forrige sommer byggede jeg et arbejdsbord, som kan bruges som almindeligt havebord, når renoveringerne er færdige. Jeg forsøger derfor at undgå at save i det. Understellet er lavet af 45x95, ovenpå ligger der 28x120.

[billede]

Jeg byggede også et mindre, som senere kan bruges som plantebord, understellet er lavet af 45x45 og ovenpå ligger der 22x95, hvis jeg husker rigtigt.

[billede]
Fine byggerier

Skärkarl Skärkarl sagde:
Sidste sommer byggede jeg et arbejdsbord, der kan bruges som almindeligt havebord, når renoveringerne er færdige. Jeg prøver derfor ikke at save i det. Underdelen er bygget af 45x95, og ovenpå ligger der 28x120.

[billede]

Jeg byggede også et mindre, som senere kan bruges som plantebord, underdelen er bygget af 45x45, og ovenpå ligger der 22x95, hvis jeg husker korrekt.

[billede]
Hvordan har du fastgjort benene med liggarna imellem? Skråskruet bare? Ingen synlige skruer👍

S Svartnagel sagde:
Hvordan har du fæstnet benene med de liggere imellem? Skruet skråt kun? Ingen synlige skruer👍
Der sidder en vinkelbeslag 90x90 i hvert hjørne.

• Synes
pellesnurr og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.