Hej!

Jeg tænkte på, om nogen kyndige måske kunne hjælpe mig lidt med dimensioneringen af bjælkelaget til vores kommende badeværelse i et tømmerhus (en-etagers) på stolpefundament.

I bjælkelagsplanen nedenfor har jeg tegnet ind CC300, afstanden mellem de stolper, der findes, og lidt flere mål. Hvor det er CC600, er det tænkt en garderobe.

De tykke bjælker svarer til indvendige vægge i stående tømmer med en liggende bjælke i bunden og overkanten. Den med husets langsgående indvendige væg hvilede tidligere på en udveksling mellem de to midterste stolper på gavlen, denne var rådnet væk, og vi har lige nu løst problemet ved at fæste 2 stykker skrueblimmede 45x195 mellem de to stolper, som den nederste tømmerbjælke hviler på. De sidder med 2 stykker Gunnebo MQL Fasadplugg 160mm i hver stolpe. Dur det?

Til bjælkelaget undrer jeg mig primært over, hvilken dimension jeg bør have på reglarne? Der skal skrueblimes gulvspån på dette også samt flydespartles cirka 30mm med armeringsnet og Ardex K75, derefter fliseklæber og klinker. Tanken er et badekar oppe i venstre hjørne, hvis det går. Da det er ret lavt til toppen af vinduet, ville det være ønskeligt med så lidt byggehøjde som muligt.

Håber jeg gjorde mig forstået. :)

Tak på forhånd!

Plan over bjælkelag for badeværelseprojekt i et en-etagers tømmerhus, med mål og placering af stolper og bjælker til dimensionering.
Diagram af et bjælkelag til et bad i et etplans hus på pælefundament. Viser træbjælker, pæle og forstærkede forbindelser med limede bjælker.

Gulvbjælkerne bør være 45x170 C 24. Det er frem for alt svajkravet, der dimensionerer. Det gør ikke noget, om de er endnu højere. Badeværelsesgulv skal være lidt stive, synes jeg. Dine skruelimede dobbelte 45x195 bør klare en punktbelastning i midten på ca. 1500 kg. Om det er tilstrækkeligt her, kan jeg ikke afgøre med de tilgængelige oplysninger.

Tak Justus, jeg er selvfølgelig enig, især fordi vi skal have klinker på gulvet og fliser på væggene. Vi vil bygge fritstående trævægge fra tømmerkonstruktionen for at sikre, at bevægelserne i denne ikke påvirker væggene.

Vil man kunne fræse 45x170 reglarne, der ligger på plintene, 30mm i underkanten for at sænke gulvet? Vi har 50cm kryberum under nu, så bliver det nogle cm mindre, gør det ikke noget lige der. Vi har 45x195 reglar, så vi skal kløve dem ned i så fald, hvis vi skal bruge 45x170, for jeg antager, man ikke kan fræse 55mm af disse?

Om de dobbelte 45x195 - Indervæggen, der hviler på disse, er stående tømmer i de omtrentlige dimensioner 230x190x2300mm med en døråbning på 90cm. Vi overvejer eventuelt at have et opbevaringsloft over denne del senere.

Bedste svar

Det er altid bedst at undgå urjackningar, men nogle gange bliver det nødvendigt. Der findes metoder til at beregne, hvor stor en urjackning man kan lave. Plusfaktorer er træets styrke klasse (C 24 er bedre end f.eks. C 14) og bjælkens resterende tværsnitsareal (større er selvfølgelig bedre). Minusfaktor er tværkraften (den vertikale belastning) på understøtningen. Anvender man den tankegang, er 30 mm urjackning på en 45x170 tilsvarende en 55 mm dito på en 45x195. I dit tilfælde ser jeg ingen problemer med at lave disse. På grund af svigtkravet er bjælkerne overdimensioneret med hensyn til böjhållfasthet. Det har altså intet at gøre med urjackningens andel af højden.

• Synes
ramafred
  • Laddar…
Okay, så forstår jeg, og ved hvordan vi skal gøre, mange tak for hjælpen! Værdsættes virkelig. :)

J justusandersson sagde:
Gulvbjælkerne bør være 45x170 C 24. Det er især svajkravet, der dimensionerer. Det gør ikke noget, hvis de er endnu højere. Badeværelsesgulv skal være lidt stive, synes jeg. Dine skruelimede dobbelte 45x195 bør klare en punktlast i midten på ca. 1500 kg. Om det er nok her, kan jeg ikke afgøre med de tilgængelige informationer.

S
?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.