Hej.
Håber, at nogen kyndig her kan være behjælpelig med dimensionering af en limtræsbjælke.
Behøves tegning, kan det arrangeres, men jeg håber min beskrivelse rækker.
Åbning af indervæg, fra den ene gavl og 5400 mm ind i huset. Derfor antager jeg, at en bjælke på ca. 5600 mm kræves for at inkludere bæringer.
Huset står i snezone 1,5.
Det er et 1,5-plans hus, indrettet overetage, isoleret tag med betontagsten (bygget i begyndelsen af 90'erne)
Rummet lige over den planlagte bjælke er soveværelse.
Bjælkekonstruktionen er 45x170 mm, og sidder sammen med tagbjælker i skunkrummet ifølge typisk 90-graders trekantskonstruktion. Bjælkelaget er cc600 mm, tagspærene sidder cc1200 mm
Bredden på huset er 6400 mm.
Afstanden til bærende væg fra ydervæg er 3700 mm og altså 270 mm på den anden side. Væggen er altså ikke centralt placeret i huset.
Bredden på overetagen, altså rummets areal er 4200 mm.
Vedhæfter en halvdårlig og eksempelbillede for bedre at forklare.
Taknemmelig hvis nogle har viden eller program til at beregne det. Svenskt Trä dimensionering rækker desværre ikke længere end 5000 mm limtræsbjælker.
Hav en god aften =)
Håber, at nogen kyndig her kan være behjælpelig med dimensionering af en limtræsbjælke.
Behøves tegning, kan det arrangeres, men jeg håber min beskrivelse rækker.
Åbning af indervæg, fra den ene gavl og 5400 mm ind i huset. Derfor antager jeg, at en bjælke på ca. 5600 mm kræves for at inkludere bæringer.
Det er et 1,5-plans hus, indrettet overetage, isoleret tag med betontagsten (bygget i begyndelsen af 90'erne)
Rummet lige over den planlagte bjælke er soveværelse.
Bjælkekonstruktionen er 45x170 mm, og sidder sammen med tagbjælker i skunkrummet ifølge typisk 90-graders trekantskonstruktion. Bjælkelaget er cc600 mm, tagspærene sidder cc1200 mm
Afstanden til bærende væg fra ydervæg er 3700 mm og altså 270 mm på den anden side. Væggen er altså ikke centralt placeret i huset.
Vedhæfter en halvdårlig og eksempelbillede for bedre at forklare.
Taknemmelig hvis nogle har viden eller program til at beregne det. Svenskt Trä dimensionering rækker desværre ikke længere end 5000 mm limtræsbjælker.
Hav en god aften =)
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/B Bredare sagde:Hej.
Håber nogen kyndig her kan være behjælpelig med dimensionering af en limtræsbjælke.
Behøves tegning kan det ordnes, men jeg håber, at min beskrivelse er nok.
Åbning af indervæg, fra den ene gavl og 5400 mm ind i huset. Således antager jeg, at en bjælke på ca. 5600 mm kræves for at inkludere oplag.
Det er et 1,5 plans hus, indrettet overetage, isoleret tag med beton tagsten (bygget begyndelsen af 90erne)
Rummet direkte over den tænkte bjælke er soveværelse.
Bjælkelaget er 45x170 mm, og sidder sammen med tagbjælker i skunken ifølge typisk 90 graders trekantkonstruktion. Bjælkelaget er cc600 mm, tagspærene sidder cc1200 mm
Afstanden til bærende væg fra ydervæg er 3700 mm og således 270 mm på den anden side. Væggen er altså ikke centreret i huset.
Vedlægger en halvdårlig og eksempelbillede for bedre at forklare.-
Taknemmelig hvis nogen har viden eller program til at beregne det. Svenskt Trä dimensionering strækker sig desværre ikke længere end 5000 mm limtræsbjælker.
God aften =)
Lurrig bjælke. For at få en idé om den nødvendige størrelse kan du bruge tabellen, der findes her for limtræ bjælker:
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
- Hvis du antager en egenvægt bjælkelag på cirka 0,50 kN/m2 (50 kg/m2) og nyttelast i henhold til norm på 2 kN/m2 (200 kg/m2)
- Antag at af de 6,4 meter går cirka 1,25*4,2/2 = 2,7 meter af lasten på bjælkelaget direkte til bjælken
- Så får du en dimensionerende last på cirka (1,2*0,50+1,5*2)*2,7 = 9,5 kN/m tilføj lidt sne og andet, der kommer fra taget og bjælkelaget, så er du sikkert oppe i 12-15 kN/m.
- Fra tabellen kan du aflæse, at 78x540 er tilstrækkeligt til 12 kN/m.
- Men i betragtning af at denne tabel er baseret på deformationskrav for tag (L/300), samt ingen reduktioner fra stabilitetsproblemer, samt ingen hensyn til vibrationer, skal du sandsynligvis øge til en større størrelse, måske til omkring 2 stk. 78x495.
Som sagt, dette er blot et groft skøn. Håber du finder nogen, der kan hjælpe dig mere udførligt.
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
- Hvis du antager en egenvægt bjælkelag på cirka 0,50 kN/m2 (50 kg/m2) og nyttelast i henhold til norm på 2 kN/m2 (200 kg/m2)
- Antag at af de 6,4 meter går cirka 1,25*4,2/2 = 2,7 meter af lasten på bjælkelaget direkte til bjælken
- Så får du en dimensionerende last på cirka (1,2*0,50+1,5*2)*2,7 = 9,5 kN/m tilføj lidt sne og andet, der kommer fra taget og bjælkelaget, så er du sikkert oppe i 12-15 kN/m.
- Fra tabellen kan du aflæse, at 78x540 er tilstrækkeligt til 12 kN/m.
- Men i betragtning af at denne tabel er baseret på deformationskrav for tag (L/300), samt ingen reduktioner fra stabilitetsproblemer, samt ingen hensyn til vibrationer, skal du sandsynligvis øge til en større størrelse, måske til omkring 2 stk. 78x495.
Som sagt, dette er blot et groft skøn. Håber du finder nogen, der kan hjælpe dig mere udførligt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Dimensionering limtræbjælke garage
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dimensioneringshjælp Limtræsbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dimensionering limträbalk altantak snözon 2.0?
Altan & Uteplats -
Dimensionering limtræsbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi