Hej,

Jeg har en altan, som jeg har revet ned og skal erstatte med en ny. Desværre har vi en stolpe i midten, som vi gerne vil fjerne. (Se billede nedenfor). De to stolper på billedet er 140x45mm og bærer bjælker, der er ca. 45x220. Disse bjælker er sammensat midt på stolpen og går fra væggen til den yderste stolpe.
En delvist nedrevet terrasse ved et hvidt murstenshus med træstolper og byggematerialer spredt på jorden foran en trappe ved hoveddøren.

Jeg ved desværre ikke præcis, hvordan de er fastgjort inde i væggen, da jeg ikke kan se det, men der hvor de går ind i væggen, er det kun den højre af bjælkerne samt den lille "stump", der virkelig går ind i væggen. Den venstre bjælke går kun til væggen. Der sidder flere af disse "stumper" langs med bjælken, og der er alle tre sømmet sammen.
Murstensvæg og overdække med synlig træregel, peger op på taget fra siden.

Er det muligt at fjerne stolpen i midten? Hvis det er muligt, hvilke dimensioner skal stolpen, der skal stå i hjørnet (ved nedløbsrøret), have, samt hvilke dimensioner skal bjælken, der skal gå fra væggen til stolpen, have?

Bredden på altanen er ca. 6m, og dybden fra altandøren til stolperne er ca. 2m. Stolperne er placeret med ca. 3m afstand fra hinanden.

Lægger de øvrige billeder ind, som jeg har set i lignende tråde, som plejer at blive efterspurgt. Vi bor i snezone 1,5.
Byggetegning af veranda med tag, to stolper og fundament, mål i skala 1:100. Loft med trækonstruktion, synlige bjælker og isoleringsmateriale lagt ud på gulvet, set fra siden.

/Mvh
Fredrik

Med ledning af fotoet fra loftet synes jeg, det ser ud som om tagspærerne hviler både på ydervæggen og bjælken i verandaens yderkant. Hvis det stemmer, er der ret beskedne belastninger på sidstnævnte. At udskifte til en 6 m lang limtræsbjælke ville kræve størrelsesordenen 90x270. Hrnpelaren kan nøjes med en 90x90 limtræspille. Du bør have en tagspærritning, som det ville være interessant at se.

Hej og tak for dit svar.
Desværre kan jeg ikke finde nogen yderligere tegning i de dokumenter, jeg fik, da vi købte huset, og jeg tolker det som, at vi burde have haft det?

Det afhænger lidt af, hvornår huset blev bygget, og hvilken slags hus det er. Det ville have været en enkel måde at verificere min bedømmelse på. Ud fra hvordan det ser ud i dag, kan man dog altid regne baglæns. Er det en 45x220 med som mest 3 m spændvidde?

Det er bygget 76, sort er jeg ikke rigtig sikker på hvad du mener? 1 plans med kælder?

Ja, reglen som går ind i væggen har en spændvidde på ca 3 meter og det er ca 3m fra midter-reglen til reglen på hjørnet

Senest redigeret:
Med sort mente jeg typehus, elementbygget osv.

Desværre er min viden meget begrænset omkring det, og det eneste jeg finder i tegningerne/dokumenterne er, at det er et enfamiliehus, der er pladsbygget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.