Hej. Har i dag en eksisterende altan på 6000x2200mm. Jeg overvejer at rive den ned og lave en magen til.
Altanen i dag står på 8 stolper med 90x90 stolper. Der er også boltet bjælker i bjælkesko i facaden.
Dog håber jeg at kunne bygge altanen på de 4 ydre stolper og kun have en boltet bærende bjælke i facaden.
Spørgsmålet er, om dette kommer til at holde. Har de sædvanlige 0,3kn/m² + egenvægten.
Vedhæfter billeder af den eksisterende altan.
Håber nogen kan hjælpe mig. Har kigget i træguiden og lidt andet, men får ikke direkte nogle klare svar på det, jeg undrer mig over derigennem.
Øvrige søjler, bjælker og fundamenter bør dog holde. Da disse ikke får nogen væsentlig forøgelse af belastning. Det svære spørgsmål bliver snarere, hvordan du skal fastgøre bæringen i væggen, både med hensyn til hvordan du skal håndtere belastningerne, men også med hensyn til fugt.
Kvarvarande pelare, bjælker og sokler skal dog holde. Da disse ikke får nogen væsentlig tilførsel af last. Det tricky spørgsmål bliver snarere, hvordan du skal fastgøre bærelinjen i væggen, både med hensyn til hvordan du håndterer lasten, men også med hensyn til fugt.
Man kunne bruge gevindstang, med eller uden gevindmuffe. Tec7 eller pl400 eller anden masse til at tætne. Loctite i muffen hvis man bruger det. Det skal nævnes, at der allerede er boltet balksko I facaden med c/c 600. Vil kunne bruge de hullerne.