5,793 læst ·
6 svar
6k læst
6 svar
Dimensionering af stålbjælker til hul i bærende væg
Hej,
jeg sidder og tegner lidt på et projekt, der vil kræve, at man åbner et hul på ca. 1500x2600mm i en bærende væg af mursten (450mm tyk) i en flerfamiliebolig fra slutningen af 20'erne.
For ikke at få huset ned over mig, skal jeg derfor indsætte stålbjælker, der kan tage lasten i stedet. Spørgsmålet er dog, hvilke dimensioner der er nødvendige. Jeg antager også, at man som skitsen viser, bør forstærke anslagene, som bjælkerne hviler på, med stålbjælker (typisk UPE).
Bare vægten af murstenene lige over, som kommer til at ligge mod bjælkerne, er ca. 12 ton (0,45 * 1,7 * 12 m * 1500 kg/m3) og så kommer der eventuelle belastninger, som den optager.
Hvis det bliver noget af projektet, skal jeg alligevel hyre en konstruktionsingeniør, der laver tegningerne og beregningerne til byggetilladelsen, men jeg er stadig lidt nysgerrig efter at vide, hvordan man beregner, hvilke dimensioner der er nødvendige.
Er der nogen, der ved det?
jeg sidder og tegner lidt på et projekt, der vil kræve, at man åbner et hul på ca. 1500x2600mm i en bærende væg af mursten (450mm tyk) i en flerfamiliebolig fra slutningen af 20'erne.
For ikke at få huset ned over mig, skal jeg derfor indsætte stålbjælker, der kan tage lasten i stedet. Spørgsmålet er dog, hvilke dimensioner der er nødvendige. Jeg antager også, at man som skitsen viser, bør forstærke anslagene, som bjælkerne hviler på, med stålbjælker (typisk UPE).
Bare vægten af murstenene lige over, som kommer til at ligge mod bjælkerne, er ca. 12 ton (0,45 * 1,7 * 12 m * 1500 kg/m3) og så kommer der eventuelle belastninger, som den optager.
Hvis det bliver noget af projektet, skal jeg alligevel hyre en konstruktionsingeniør, der laver tegningerne og beregningerne til byggetilladelsen, men jeg er stadig lidt nysgerrig efter at vide, hvordan man beregner, hvilke dimensioner der er nødvendige.
Er der nogen, der ved det?
Hej ! Problemet er nok at få sat bjælkerne, svært at stive af. Sandsynligvis hænger teglstenene nok oppe uden bjælkerne. Væggen var ca. 45 cm, tag en halvdel ad gangen. Hvad angår dimensioner ved jeg intet, kun spekulationer. ALT 2 stk. Heb 200, 4 stk. Vkr 90x5. En del svejsning er nødvendig med.
jeps, man må nok tage det i omgange. Først hugge ud og lægge ind liggende HEB eller HEA, derefter save hugge ud for stående bjælkerne og sætte dem på plads, svejse sammen og så fjerne teglet i midten.. og så må man gentage proceduren fra den anden side igen.. et rigtigt hestearbejde men det er bare godt for musklerne =)
Indgreb i bærende konstruktioner kræver byggeanmeldelse. Hvilket igen ofte kræver, at man har en tegning samt en kvalitetsansvarlig. Derefter plejer foreningen også at kræve en tegning for at få en godkendelse fra dem. Jeg råder dig til at kontakte en konstruktør for dette arbejde. Desuden kan du sikkert spare lidt materiale. Normalt kan man lægge op bjælkerne i væggen og undgå søjler.
Du behøver antageligvis ikke tage højde for alt mursten ovenover. Mursten hvælver ret godt. Findes der åbninger ovenover?
Du behøver antageligvis ikke tage højde for alt mursten ovenover. Mursten hvælver ret godt. Findes der åbninger ovenover?
Senest redigeret:
Et hurtigt overslag giver, at en HE180A bør klare den last.
Dette uden at kende spændvidderne på de ovenliggende bjælkelag, men med et tillæg på momentet af egenvægt på ca. 30 %.
Du bør lade lave en grundigere beregning.
Dette uden at kende spændvidderne på de ovenliggende bjælkelag, men med et tillæg på momentet af egenvægt på ca. 30 %.
Du bør lade lave en grundigere beregning.
Man skal se på helheden. Hvordan ser det ud ovenfor? Hvor høj er væggen i din lejlighed? Man vil se, hvordan belastningerne kan fordeles (valva). I bedste fald kan det måske være nok med L-stål på hver side, som man fræser ind i væggen, før man river. Hvis der ikke er noget specielt, bør man nok ende med typisk 2 stk. HEA 120. Søjler er sandsynligvis ikke nødvendige.
Hvis du vil undersøge lidt selv, så besøg Bygningsinspektoratet og led efter konstruktionstegninger. Du har brug for tegninger af din etageplan + planerne over og under. Hvis du har det, bliver det billigere, da konstruktøren ikke behøver at foretage dette besøg.
Hvis du søger en konstruktør, så send en PM, så kan jeg måske hjælpe dig.
Hvis du vil undersøge lidt selv, så besøg Bygningsinspektoratet og led efter konstruktionstegninger. Du har brug for tegninger af din etageplan + planerne over og under. Hvis du har det, bliver det billigere, da konstruktøren ikke behøver at foretage dette besøg.
Hvis du søger en konstruktør, så send en PM, så kan jeg måske hjælpe dig.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur många stolpar/dimensionering för större carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dimensionering av limträ för att skapa krypgrund
Fritidshus -
Skärmtak längs med förråd - dimensionering
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med regelverk och dimensionering för trädäck
Altan & Uteplats