Hej!

Overvejer at bruge en UPE stålbjælke til aflastning af en åbning i 1+2/3-plans parcelhus.

Åbningen er 3,0 m, og vi har regnet ud, at der bliver en kontinuerlig belastning på 16,7 kN/m (i alt 50 kN) samt en punktlast i midten på 7 kN.

Er det muligt at få råd om valg af stålbjælke samt info om, hvordan denne beregning foregår? Jeg antager, at nedbøjningen bliver dimensionerende, og jeg vil have den minimeret.
Taknemmelig for svar!
Thomas

Hej og velkommen til Byggahus

Jeg tror, det er mere almindeligt, at man bruger HEA/HEB bjælker, når man skal erstatte bærende vægge, hvis man ikke kan bruge limtræ.

Enig i, at HEA/HEB bjælke er mere almindeligt, men i dette tilfælde ønsker jeg at veksle af uden at have bjælken under bjælkerne, tanken er at fjerne bjælkerne ind i UPE-bjælken for at undgå en synlig bjælke. På den anden side af bjælken begynder et rygåstag og derfor passer UPE bedre end HEA/HEB!

Du behöver en UPE 180.
Det du måste tänka på är få krafterna att verka ner i masscentrum. På en HEA eller IPE så är det enkelt för där är masscentrum i mitten. Om krafterna inte verkar i masscentrum så har du en snedbelastning och balken kan vrida sig.
Cy i bifogad bild visar avståndet till masscentrum. På en UPE 180 så det avståndet 24,7mm.

View attachment Ny bitmappsbild.bmp

• Synes
Vempan
  • Laddar…
Nu er jeg ikke konstruktør, men jeg forstår ikke rigtig, hvorfor det skulle gå bedre at fælde ind bjælkerne i en UPE bjælke, end i en HEA?

Tak mdab! Hvilken nedbøjning ville en UPE 180 få? Eftersom bjælkerne er 195mm, tænkte jeg måske overdimensionere bjælken til UPE 220, eftersom bjælkerne då kan være "indenfor" U-bjælken. Derefter tænkte jeg skrue dem på bagsiden gennem bjælkens liv, hvilket burde gøre, at bjælken ikke kan vride sig. Er du enig?

hempularen: Bjælkerne bliver ikke lettere at indfælde, men jeg vil ikke have flangerne "ud i" den nye rumdel (som kun er ét plan og dermed ikke har etageadskillelse), fordi jeg der skal have rygåstag, og jeg ville da være nødt til at "fortykke" væggen yderligere i den retning for at dække flangerne!

mdab sagde:
Om kræfterne ikke virker i massemidtpunktet, så har du en skævbelastning, og bjælken kan vride sig.
[vedhæftet fil]
Jeg vil hævde, at kraften skal virke i skivecentrum (SC) for ikke at give anledning til vridning. Skivecentrum og massemidtpunkt falder sammen hos mange tværsnitstyper, men ikke hos U-bjælker.

At skrue bjælkerne i livet, som TS ønsker at gøre, forhindrer vridning.

• Synes
Vempan
  • Laddar…
peternicklas
Jeg ville nok have valgt et kvadratisk eller et rektangulært rør i stedet. På en UPE-bjælke er det SC, der gælder for vridning. Den ligger uden for bjælkens geometri og er derfor sværere at arbejde med.

Fejl af mig. Det er SC og ikke MC som kræften skal virke gennem. Undskyld for det.
Men hvis man skruer i bagkant så minimerer man vridningen. Går man op til upe 220 desuden så behøver man ikke at bekymre sig. Men selvfølgelig, generelt så er det altid at stræbe efter at bruge symmetriske tværsnit.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.