Hej byggahus!
Vi skal åbne en bærende indervæg herhjemme, og sætte en limtræsbjælke, der skal bære vægten fra den uindrettede loftetage og taget.
Væggen, som vi vil af med, er 4,10 lang, så medregnet søjlerne burde limtræsbjælken blive cirka 4,20 lang.
Tror I, det er nok med en 90x270, eller bliver det alt for lille?
Huset er næsten 10 m bredt.
Nogle af naboerne har lavet lignende åbninger med den dimension, men de har ikke åbnet væggen lige så meget.
Taknemmelig for svar!
Vi skal åbne en bærende indervæg herhjemme, og sætte en limtræsbjælke, der skal bære vægten fra den uindrettede loftetage og taget.
Væggen, som vi vil af med, er 4,10 lang, så medregnet søjlerne burde limtræsbjælken blive cirka 4,20 lang.
Tror I, det er nok med en 90x270, eller bliver det alt for lille?
Huset er næsten 10 m bredt.
Nogle af naboerne har lavet lignende åbninger med den dimension, men de har ikke åbnet væggen lige så meget.
Taknemmelig for svar!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med de oplysninger du har givet som udgangspunkt kan jeg sige, at 90x270 er en helt utilstrækkelig dimension. Det handler om mindst 90x405, sandsynligvis mere. 90x405 kan du erstatte med 190x315, men det er altså sandsynligvis ikke tilstrækkeligt. Åbningens længde og husets bredde er de afgørende parametre. Dertil kommer formodentlig taglaster, som er afhængige af spærkonstruktion og snelastzone osv.
Meget taknemmelig for jeres svar!
Jeg har talt med flere forskellige forhandlere, og alle giver forskellige svar... Det er heller ikke muligt at få fat i en konstruktør via Martinsson eller Deroma, da de ikke laver beregninger for privatpersoner. Tilsyneladende skal forhandlerne kunne spørge, men de har været uvillige til at gøre dette.
Mere info:
Snezone 3
Rammefagværk, cc120, b med sådan en gummidug under, teglsten
Bjælkelag ca. 300mm
En forhandler mente, at 90x225 skulle være tilstrækkeligt... Jeg ville så gerne, at han havde haft ret, men jeg er kritisk. Hvad tror I om det?
Jeg har talt med flere forskellige forhandlere, og alle giver forskellige svar... Det er heller ikke muligt at få fat i en konstruktør via Martinsson eller Deroma, da de ikke laver beregninger for privatpersoner. Tilsyneladende skal forhandlerne kunne spørge, men de har været uvillige til at gøre dette.
Mere info:
Snezone 3
Rammefagværk, cc120, b med sådan en gummidug under, teglsten
Bjælkelag ca. 300mm
En forhandler mente, at 90x225 skulle være tilstrækkeligt... Jeg ville så gerne, at han havde haft ret, men jeg er kritisk. Hvad tror I om det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Er der en kælder under stueetagen? Hvad mener du med ramfagværk? Enten rammeværk eller fagværk. Kan du fotografere spærerne. Hvis de er af fagværkstype behøver du måske slet ingen bjælke. Stol ikke på sælgere. De har ingen kompetence inden for dette område.
Undskyld, jeg mente rammeværk.
Og vi bor i skrånende hus, så ja, man kan sige, at der er en kælder under. Betonvæg ved ydervæg, BF-blok hvor vi skal placere en søjle, bærende væg lige under den bærende væg, som vi skal rive!
Og vi bor i skrånende hus, så ja, man kan sige, at der er en kælder under. Betonvæg ved ydervæg, BF-blok hvor vi skal placere en søjle, bærende væg lige under den bærende væg, som vi skal rive!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er der på loftet? Nøglen til svaret findes der.
Uindrett loft og et ventilationsanlæg (+ en masse rod) findes der i dag... Derimod er tanken vel, at vi i fremtiden skal indrette endnu et soveværelse eller opholdsrum deroppe.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Dimensionering limtræbjælke garage
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dimensioneringshjælp Limtræsbjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dimensionering Limtræbjælke
Bygningsfysik -
Dimensionering limträbalk altantak snözon 2.0?
Altan & Uteplats