Billedet beskriver en tre meter lang bærende væg, som vi ønsker at fjerne helt for at åbne op i stueetagen. Vi overvejer nu nødvendigheden af en kompositkonstruktion med stålbjælke, stålsøjler og de korte endestykker, der er tilbage af lægterne i den bærende væg med det formål også at give tilstrækkelig statisk stivhed med hensyn til dynamiske belastninger, eftergivenhed og vibrationsegenskaber. Dette ved at forbedre den lastfordelende evne og samtidig optage belastningen på gulvbjælkerne i etagedækket til førstesalen. Den bærende væg har i øjeblikket en åbning, hvilket gør det svært at måle, hvor meget gulvet har givet sig 20 år senere på grund af dette. Det er svært at vide på stående fod, hvilken belastning der vil blive påført denne stålbjælke, og derfor undrer jeg mig over, om der findes nogle skabelonmæssige værdier (læs: vel tiltaget overslagsberegnet last) at bruge i styrkeberegningen for at fastsætte dimensionen på I-bjælken til overliggeren og støttepunkterne En væg med en åben åbning i et renoveringsprojekt, hvor man ser nedrivningsmaterialer og en kasse med Thermisol i forgrunden. ?

Velkommen til forummet.

Der er en række ting at overveje ved denne type ombygninger.
-Hvordan ser det ud på overetagen, understøttes også tagspærene af hjertetvæggen, du vil fjerne?
-Findes der oplag (som kan klare lasten) til at placere de to søjler på?
-Kræves der byggetilladelse/byggeanmeldelse?

Når det kommer til belastning af etageadskillelsen, plejer skabelonen for bolighuse at være 200 kg/m2, og så skal du også lægge en del til for egenvægten, måske 50 kg/m2.

Tak for velkomsten Gabbe1. Huset består af kælder, to etager samt loftsetage, hvor oplaget under den tænkte konstruktion består af dobbeltmuret murstensvæg i kælderen, der går i linje med tagryggen. Gulvbjælkerne, der skal optage lasten, har tværsnitsmålene 70x230mm. Grundmurens overside er plan, og syllen ligger an ca. 100mm mod gulvbjælkerne. CC er ca. 600mm mellem gulvbjælkerne, som ligger an mod syllen, hvor jeg har planlagt at fordele belastningen over to gulvbjælker for hver af I-balkstøtterne (4 stk. i alt) ved hjælp af stålplader, der boltes fast i gulvreglerne. Ud fra dine skabelonværdier udgør etagen ovenover en deplacement på 8 ton. Tagspærene er af model rammeværk, hvilket betyder, at ydervæggene alene optager belastningen fra tagets egenvægt samt tilkommende vægt fra sne etc.

Det hele resulterede i en omfattende beregning da rokade vil blive lavet mellem åbninger og bærende vægge på to af etageplanerne, dvs. 5 bærende vægge skal fjernes og stålbjælker monteres, mens 5 åbninger vil blive bygget til. Renovering af interiør med åben døråbning, murstensvæg og afdækket trævæg, værktøjer og materialer spredt på gulvet. Åbnet gulv med synlige bjælker og byggematerialer i baggrunden, viser renoveringsarbejde hvor vægge skal ændres og stålbjælker monteres.

• Synes
Lvborn
  • Laddar…
Beregningen gav konstruktionsvirke 115x115mm til sidepillerne samt limtræsbjælke 115x405mm(deformation 4mm) til afvekslingsbjælkerne, hvilket skulle have givet en tilfredsstillende lav udnyttelsesgrad under 60%. Nu gælder det bare om at regne dette om til tilsvarende HEB-bjælker i stål..

Mikael_L
Jeg var ikke helt med på, hvordan du tager op lasterne fra søjlerne ned i kælderen ...
Er der en muret væg lige under?

Mikael_L sagde:
Jeg var ikke helt med på, hvordan du tager op lasterne fra søjlerne ned i kælderen …
Er det en muret væg lige under?
Det stemmer Mikael_L, under hele den hjertevægg er det en dobbeltmuret teglvæg. Dette er en af de fire bærende vægge, som skal erstattes med afvekslingsbjælker.

For to af de øvrige hjertevægge er det et meget mere kompliceret lastfald, eftersom to hjertevægge under hinanden skal erstattes af afvekslingsbjælker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.