Jeg planlægger at bygge et glashus og har brug for hjælp til at beregne dimensionerne på et par bjælker. På billederne nedenfor kan man se nogle skitser, jeg har lavet, af hvordan det cirka skal se ud. Skitserne er ikke komplette og mangler f.eks. spær til kanalpladetaget. Sådan har mine tanker været:
  • Rummets tag består delvis af det eksisterende tags udhæng. Længden fra hvor husets tag slutter, og den ydre væg, hvor bjælke D går, er 1700mm.
  • Søjle C vil jeg helst undgå. Men hvis dimensionerne bliver for kraftige på bjælke A og D, må jeg leve med det.
  • Bjælke A går hele havestuens bredde. Fri fra det eksisterende tag. I den havde jeg tænkt at fastgøre spærrene for kanalpladetaget.
  • Kanalpladetaget går ind præcis under husets tag og slutter ved bjælken, hvor hustag findes. Hvor der ikke findes hustag, går det over bjælken til bagkant.
  • Bjælke/spær B forankres i husets væg (beton) for at aflaste bjælke A.
  • Da jeg har begrænset lofthøjde, hvor husets tag slutter, er jeg ivrig efter så lave bjælker som muligt.
  • Jeg er ikke fremmed for at bygge stommen i stål. 120x120x5 KKR som stolper burde holde. Skulle de overliggende bjælker kunne være 120x???x? ville det være perfekt. Bjælke A må også gerne være i KKR eller VKR.
  • Snezone 2.0

Illustration af en planlagt konstruktion til et glashus, viser dimensioner og positioner af bjælker A, B, C og D samt tag- og vægskitser. Skitse af et glashus med markerede bjælker A, B, C, og D samt skitseret tagstruktur. Viser konstruktionens layout og dimensioner. Skitse af glashusdesign med markerede dimensioner, viser strukturelle rammer og glaspaneler. Mål 2550 mm vises.

Så sammenfattende har jeg brug for hjælp til at beregne bjælke A og D. Enten i limtræ eller stål. Håber der er nogen, der kan hjælpe mig med det :-)

Jeg præciserer mit spørgsmål med en skitse. Håber nogen kan hjælpe mig med at regne ud, hvad jeg har brug for af bjælker. Skitse af byggeri med rumdimensioner, viser længder af vægge og positioner til skydedøre, med målene 5999x3900 mm og flere specifikke sektioner markeret.

Har ikke svaret på dit spørgsmål, men afhængig af kommune og om byggetilladelse kræves, kan det også blive aktuelt med K-tegninger. Har en igangværende byggetilladelse hos kommunen for et udestue, og der kræver kommunen en udtalelse fra konstruktør, der bekræfter, at konstruktionen er fyldestgørende. Tjek evt. med din kommune, for hvis du har brug for en erklæring på din egen designede konstruktion, kan det måske være lige så godt at kontakte en konstruktør allerede nu i designfasen.

Ok, tak for tipset!

S
Har du stadig brug for hjælp?

Takker dem spørger, men jeg tog hjælp af en konstruktör som har regnet på det.

• Synes
scorp1on
  • Laddar…
S
M Mattaz sagde:
Takker dem spørger, men jeg tog hjælp af en konstruktør som har regnet på det.
Må man spørge, hvad det kostede dig at få hjælp af konstruktøren?

Jeg tog imod flere tilbud og fik priser fra 4 500:- til 30 000:-. Tog en af dem med den laveste pris. Spontant føles det ret dyrt for at beregne et par bjælker. De indtaster vel tallene i et konstruktionsprogram, der regner det ud. Men man skal vide, hvad man gør, og jeg orkede ikke at sætte mig ind i det hele.

S
Synes også, det lyder dyrt. Selvom de ikke bruger noget program eller færdige excelark, kan det ikke tage mere end 2-3 timer at sætte sig ind i problemet og udføre beregningen, som er ret simpel. Men tak, så ved jeg det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.