Jeg skal åbne den bærende væg mellem to rum. På overetagen er der nogle soveværelser. Huset ser omtrent ud som på billedet, hvor bjælkelaget hviler på denne bærende væg.

Skal åbne op ca. 3,70 og tænkte at lægge en limtræsdrager der i stedet, 90 mm bred. Nogen der tør give sig i kast med en grov vurdering af, hvor høj den bør være?

Selv tænker jeg, at det ikke behøver at være så præcist. Jeg kigger simpelthen på, hvad der er på lager, måske 90 x 300 mm, og går med det :-)

Diagram over et hus med bærende væg i midten og et bjælkelag ovenfor. Væggen skal åbnes 3,70 m og erstattes med en limtræsbjælke.

Kig på setras hjemmeside. Der findes en del færdige dimensioneringseksempler.

Forudsat at væggen kun belastes af det overliggende bjælkelag (ingen søjler eller tage der bæres op m.m), ville jeg sige 90x315 klasse GL30c, antog da 30 kg/m2 for bjælkelaget og 200 kg/m2 for nyttelast. Det kan dog være nødvendigt med søjler og et fundament, der kan tage sig af punktlasterne på ca. 2,6 ton - har du tjekket/overvejet noget om det?

P patrikd84 sagde:
Forudsat at væggen kun belastes af overliggende etagedæk (ingen søjler eller tag der bæres osv.) ville jeg sige 90x315 klasse GL30c, antog da 30 kg/m2 for etagedækket og 200 kg/m2 for nyttelast. Det kan dog være nødvendigt med søjler og et fundament der kan håndtere punktbelastninger på ca. 2,6 ton - har du undersøgt/tænkt over det?
Tak. Jeg havde fornemmelsen valgt 90 x 360, hvilket Moelvens enkle dimensioneringsprogram også sagde, med en nedbøjning på 6 mm. Da deres program er meget enkelt, tror jeg, der er en vis margen i systemet. Men en højde på 315 eller 360 ser ud til at blive fint.

Punktbelastningerne på stolperne skal naturligvis også overvejes, men jeg er ret sikker på, at der ligger en bærende støbt væg under, så det skulle være fint.

Lyder godt! Nedbøjningen bliver selvfølgelig lidt større med 90x315 end x360. Med mine antagelser ligger den på 10 hhv. 7 mm (langtid), for en 3,8 m lang bjælke.

P patrikd84 sagde:
Lyder godt! Nedbøjningen bliver selvfølgelig lidt større med 90x315 end x360. Med mine antagelser ligger den på 10 hhv. 7 mm (langtid), for en 3,8 m lang bjælke.
Ved du hvad de godkendte værdier for nedbøjning er?

Netop nedbøjning er oftest baseret på funktion (f.eks. kan noget, der bærer glas, ikke bøje for meget, da glasset kan gå itu) og æstetik (du skal ikke bemærke, at bjælken bøjer “for meget”, selvom bjælken holder til det), få strenge krav i normer, men der findes anbefalinger bl.a. hos Træguiden.

https://www.traguiden.se/konstrukti...iska-deformationer/deformationsbegransningar/

L/300 plejer at være ok, hvis det ikke drejer sig om for lange bjælker, så kan det være passende at sætte en absolut værdi på 20-30 mm måske.

Jeg udgik fra L/300 (~12 mm), da jeg valgte 90x315.

Hvilken egenfrekvens ender du på?

P patrikd84 sagde:
Netop nedbøjning er ofte baseret på funktion (f.eks. kan ikke noget, der bærer glas, svigte for meget, da kan glasset gå i stykker) og æstetik (du skal ikke tænke på, at bjælken svigter "for meget", selvom bjælken holder til det), få strenge krav i normer men der findes anbefalinger bl.a. hos Træguiden.

[link]

L/300 plejer at være ok, hvis det ikke drejer sig om for lange bjælker, så kan det være hensigtsmæssigt at sætte en absolut værdi på 20-30 mm måske.

Jeg tog udgangspunkt i L/300 (~12 mm), da jeg valgte 90x315.
Ja stor forskel, om det er et badeværelse med klinker ovenpå eller bare almindelige rum med parketgulv selvfølgelig.

Eftersom en 360-bjælke svigter 6 mm ifølge beregning, så er det altså omtrent halvdelen af den maksimale værdi. Muligvis kunne jeg altså gå lidt ned i dimension, men nu er den bestilt, og fri gennemgangshøjde under vil blive tilstrækkelig.

Mange tak for hjælp med tal og tips.

B bossespecial sagde:
Hvad ender du med for egenfrekvens?
Har ikke tjekket den, da bjælkebjælken er den samme (og ukendt, i hvert fald i tråden) og "kun" støtten ændres. Bekymret for at bjælken skal begynde at vibrere?

Bjælkens (90x360) egenfrekvens med antaget egenvægt på bjælkebjælken er 38 Hz, hvis jeg tastede korrekt på telefonens lommeregner :)

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.