Fandt Moelvens dimensioneringsprogram og indtastede måloplysninger for at finde ud af, hvad jeg bør bruge til etageadskillelse på en villa med et spændvidde på 6500mm. Så hvis jeg placerer bjælkerne 30cc, anbefalede de limtræsbjælker med mål mellem 66x315 til 140x225, hvor svigtkontrollen varierer mellem 1,0mm til 1,5mm og med en søjlelast på 3,3 til 3,4kN... eller hvis jeg vil bruge Kertobjælker, er målene 45x300 til 75x600 med svigtkontrol på mellem 1,4mm til 0,2mm, søjlelast 3,2 til 3,6kN.

Nu har jeg nogle spørgsmål..

1, Kan man ikke bruge styrkekontrolleret træ til etageadskillelsen?
2, Kan man finde styrkekontrolleret træ på Byggmax, eller i det mindste Beijer eller lignende?
3, Skal jeg have træ til spær med en bredde på både 4m og 6,5m, skal træet til disse være styrkekontrolleret? Det bliver et almindeligt sadeltag og antag, at tegltag lægges på taget.. for denne vægt må også spille en rolle jo..
4, Hvor mange kN kan en væg bygget af Ergothermblokke, der er 350mm tykke, tåle?
5, Et sted på huset vil anden etages væg være forskudt indad, så lasten fra overetagens væg (2 plans villa) vil hvile på en etageadskillelse.. Her skal jeg bruge en stålbjælke.. Men hvilken dimension? Huset er 4m bredt lige der.

Er der mere, jeg bør tænke på angående etageadskillelse eller spær?

1. Jo men det kan være svært at finde i de dimensioner du har fundet frem, og må da sandsynligvis være endnu grovere.
2. Jeg har set klassificeret træ på byggmax i grovere dimensioner, husker ikke hvilken klasse det var, de markedsfører det ikke som klassificeret, så man kan nok kun regne med held, hvis man får fat i klassificeret træ der.

Til spær skal det normalt være klassificeret træ. Læs andre tråde herom. Oftest bliver det både billigere, bedre og nemmere at købe netop spær færdige fra fabrik. Så får du desuden konstruktionsberegninger for disse på netop dit hus fra fabrikken. Du skal ellers hyre en bygningsingeniør til konstruktionsdiagrammerne, de skal udfærdiges af nogen med dokumenteret viden.

5. usikker på om jeg forstår, men hvis det kun er en ikke-bærende indervæg, der belaster, så er lasten fra den næsten forsvindende. Etageadskillelsen skal være dimensioneret til 200kg per kvm. En indervæg vejer 50 - 70 kg per løbende meter.

Se om du ikke kan forkorte spændvidden med en stålbjælke på tværs, den kan indfældes i etageadskillelsen, så den ikke gør det tykkere. Du har lidt mistænkeligt grove limtræsbjælker med lille cc-afstand. Lad en ingeniør se på det. Behøver ikke at blive specielt dyrt, og du skal sandsynligvis alligevel have frem "certificerede" konstruktionsdiagrammer.

En almindelig fejl, når man dimensionerer selv, er at tage hensyn til lasten i støttepunktet for en bjælke, og at huset skal tåle denne last hele vejen ned til fundamentet.

Ola78
Gjorde en beregning på dit mellemdæk her http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/dimensionering.aspx Med de summer du angiver kan du endda bruge K18 45*120, men da har du ikke meget tilbage at udnytte. Gå ind der og regn, du får alternativer både på klassificeret træ og limtræ. Normalt plejer de fleste parcelhuse at have 45*195 eller 45*220 K24 i mellemdækket, medmindre der er specielle forudsætninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.