3,184 læst ·
3 svar
3k læst
3 svar
Dimensioner limtræ til bred garageportåbning
Hej på jer!
Har i dag en garage med vægge af betonhulsten, støbt betonloft som tag (ca. 15 cm tykt), og over dette ligger der W-tagstole med råspont og pladebelagt.
I dag er det 2 styk skydedøre der er 2800x2600 med en midterstolpe som måler 520 mm i bredden. Indvendig lofthøjde er 3010.
Jeg har bestilt en hejseport fra Krokom som måler 5000x2610.
Tanken er at:
1. Støtte åbningen op, banke ned stolpen og skære den øvre "betonbjælke" væk.
2. Mure en lecavæg som er ca. 80 cm bred på hver side, armeret med armeringsjern svejset ind i den gamle stålkarm.
3. Måle ind og pudse sammen, så alt er ret og i linje/lod.
4. Løfte en limtræsbjælke op, som derefter skal beklædes med facadegips, hønsenet og have puds på ydersiden.

En ven som er konstruktør regnede lidt på det og sagde, at selve betonloftet sandsynligvis er næsten selvbærende (afhængig af hvor velarmeret det er), og sagde at det er tilstrækkeligt med en 115x315 limtræsbjælke som overlægger.
Har kørt det i visse simulationer, og får så ca. 50% anvendelse og 20 mm deformation hvis jeg har en 140x405 limtræsbjælke.
Tror at jeg har plads til MAKS 400 mm bjælke.
Vedhæfter et billede så I kan se cirka, hvordan jeg har tænkt:
Blå: Limtræ
Rød: Lecavægge
Orange: 45x120 regel for at have noget at lettere kunne skrue portskinnerne fast i.
Kom gerne med synspunkter eller konkrete forslag.
MVH Jocke
Har i dag en garage med vægge af betonhulsten, støbt betonloft som tag (ca. 15 cm tykt), og over dette ligger der W-tagstole med råspont og pladebelagt.
I dag er det 2 styk skydedøre der er 2800x2600 med en midterstolpe som måler 520 mm i bredden. Indvendig lofthøjde er 3010.
Jeg har bestilt en hejseport fra Krokom som måler 5000x2610.
Tanken er at:
1. Støtte åbningen op, banke ned stolpen og skære den øvre "betonbjælke" væk.
2. Mure en lecavæg som er ca. 80 cm bred på hver side, armeret med armeringsjern svejset ind i den gamle stålkarm.
3. Måle ind og pudse sammen, så alt er ret og i linje/lod.
4. Løfte en limtræsbjælke op, som derefter skal beklædes med facadegips, hønsenet og have puds på ydersiden.
En ven som er konstruktør regnede lidt på det og sagde, at selve betonloftet sandsynligvis er næsten selvbærende (afhængig af hvor velarmeret det er), og sagde at det er tilstrækkeligt med en 115x315 limtræsbjælke som overlægger.
Har kørt det i visse simulationer, og får så ca. 50% anvendelse og 20 mm deformation hvis jeg har en 140x405 limtræsbjælke.
Tror at jeg har plads til MAKS 400 mm bjælke.
Vedhæfter et billede så I kan se cirka, hvordan jeg har tænkt:
Blå: Limtræ
Rød: Lecavægge
Orange: 45x120 regel for at have noget at lettere kunne skrue portskinnerne fast i.
Kom gerne med synspunkter eller konkrete forslag.
MVH Jocke
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Har ingen direkte synspunkter andet end at jeg synes du skal lytte til din ven som er konstruktør når det gælder dimension på bjælken. Jeg ville nok også overveje en stålbjælke i stedet for træ. Dine 20mm anser jeg også er for meget. En nedbøjning som er større end L/300 begynder at blive synlig for øjet samt at større nedbøjninger over åbninger kan skabe problemer når bjælken begynder at presse på karme og lignende.
Så du synes, at jeg skal gøre som han sagde, på trods af at en grovere limtræsbjælke buer 20mm?B bossespecial sagde:Har inga direkte synspunkter mere end at jeg synes du skal lytte til din ven som er konstruktør, når det gælder dimension på bjælken. Jeg ville nok også overveje en stålbjælke i stedet for træ. Dine 20mm anser jeg også er for meget. En nedbøjning som er større end L/300 begynder at blive synlig for øjet, samt at større nedbøjninger over åbninger kan skabe problemer, når bjælken begynder at trykke på karme og lignende.
Stål vil jeg helst undgå, da det bliver meget mere besværligt at beklæde, men selvfølgelig med en stålbjælke kunne jeg jo nedbringe dimensionen en del.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Nu ved jeg ikke, hvordan I regnede på det, eller hvilke antagelser eller belastninger I brugte. Men som konstruktør har man forhåbentlig lidt større forståelse for konstruktioners virkemåde og kan ”tilregne” sig lidt mere. Men jeg er måske enig i, at den lille bjælke egentlig ikke ville tilføre så meget.
Jeg havde også samme indstilling til stål, inden jeg virkelig havde brug for en stålbjælke derhjemme, det var overraskende ”let” at bearbejde stålet og ingen problemer med at klæde det ind
Jeg havde også samme indstilling til stål, inden jeg virkelig havde brug for en stålbjælke derhjemme, det var overraskende ”let” at bearbejde stålet og ingen problemer med at klæde det ind
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Dimensionera rör och don till lägenhet på plan 2
Ventilation -
Dimensioner limtræ
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Kan man bruge limtræsbjælke udendørs til pergola?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur välja/dimensionera pump till golvvärme
Värme allmänt -
dimensionera limträbalk till garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus