Hej!
Tid til årets udendørs projekt. Den gamle kartoffellap skal blive til en 144 kvm køkkenhave i 2022.
Ca 2000 mm højt hegn med armeringsnet som vægge. cc 2500 mellem stolperne/sparerne. Har nedrevet et par hegn i min byggehistorie, men intet over 800 mm eller længere end 10 meter.
Eftersom hegnsvæggene (med armeringsnet og ingen planter mod ydervæggene) har minimalt med vindfang, hælder jeg mod dimensionen 95x95, men har også set 125x125 uhøvlet hos min C24-butik.
Armeringsnettet vil blive "klemmemonteret" mellem sparrerne, samt en simpel overstykke som beskyttelse mod skarpe net-ender. Det bliver 21 i alt.
Spørgsmålet er om nogen har bygget et højere, længere eller kraftigere hegn?
I mit tilfælde: Bliver det overkill/unødvendigt med 125x125, eller vil 95x95 fungere udmærket?
Vil helst undgå lavt placeret 45-graders støtte på midten af langsiden eller skråstiver i øverste hjørner, men måske en god idé for ekstra stabilitet?
Input?
Detaljer, som jeg ser som kritiske, er at vende U-stolpeskoene korrekt (minimere svaj) og at de støbte stolper bliver stabile (dybde og armering).
Den indhegnede have bliver en rektangel på 8 x 15 m.
En ven har plaget mig om, at det ikke behøver støbes, men at det er tilstrækkeligt med stolpespyd, men når jeg ser din konstruktion, føles den jo betydeligt mere stabil. Armeringsnettene vejer jo en del. Min er nok omkring en meter kortere på hver led, men det her ser meget imponerende ud.
Til så højt er plintjern mere stabilt, men det er baseret på, at der kommer op klatreplanter i nettet på et tidspunkt. Uden klatreplanter vil det der være stabilt nok.
Ja, har prøvet stolpespyd i et andet hegnsprojekt men blev ikke imponeret. Oplevede, at de var svære at få lige, og hvis der er sten i jorden, bliver det endnu værre.
BBSOD sagde:
Må sige, at jeg ikke blev helt imponeret af stabiliteten på de stolpespyd/jordankere jeg har set.
Måske afhænger det af jordtypen? Jeg vil i hvert fald fortsætte med at grave og støbe...
Flot hegn og en masse god info! Har nogle overvejelser:
Hvor dybt støbte du fundamenterne til stolperne? Hvad brugte du for dimension på armeringsnettet?
Snyggt staket og en masse god info! Har nogle overvejelser:
Hvor dybt støbte du fundamenterne til stolperne? Hvad brugte du for dimension på armeringsnettet?
Hej,
Gravede ned ca. 50 cm dybt. Nogle steder blev det kun 20-30 cm pga. stenklumper.. gravede bredere end røret og støbte en bred kage i bunden ca. 15 cm tyk som base. Stak røret ned i midten og fyldte op.
Rørene: 190 mm
Nettet: 6-150 eller om det skrives i anden rækkefølge. 6 mm gods, 150x150 mm huller
Begyndt at bygge plantekasserne. Lidt forskellige højder og størrelser af diverse resttræ på gården. Fyldt op med naboens sidste års-ko-baja, men først blev de beklædt med byggeplast og et lag i bunden med 50 cm brændestykker for småkrybenes skyld. Sort svelleolie for udseendets skyld
Lige nu bliver der bygget flere plantekasser i vores haveprojekt. Vi havde ikke rigtig tænkt over, hvor meget arbejde det var at bygge dem - og det viste sig at være det tunge job i hele projektet haha.
Så til foråret har vi forhåbentlig flere tomme kasser at placere ud. Færdigbyggede i en af økonomibygningerne.
Havearbejdsmæssigt nåede vi jordbær, "sugar snaps" og majs samt årsforbrug af diverse krydderurter, som vi har frosset ned.
Tid til en opdatering. Haveprojektet skrider frem. Flere kasser er blevet bygget i løbet af vinteren, og vi fik desuden et drivhus for en uge siden. Rammen fik 6 støbte stolper, hvilket tog lidt tid, men ellers gik monteringen smertefrit.
Nabo-ko-bajs kommer i ugen til gødningspladen, til lidt blanding med minigraveren inden påfyldning i kasserne.
I år bliver det jordbær, agurk, radiser, hindbær, tomater, ærter, physalis, chili, dild, salat… og udenfor på et andet sted brombær, rabarber, stikkelsbær, solbær.
Vi prøver lidt af hvert, så må vi se, hvad der fungerer og ikke fungerer.