Ja, det ændrer forudsætningerne radikalt. Dels kan du jo springe bjælken i ret vinkel over, dels skal dimensionerne på den resterende bjælke kontrolleres. Kan du måle den præcise placering af de nyligt opdagede tagbjælker, som vil hvile på den nye bjælke?

Lavede et nyt billede. Der er to reglar på hver væg, som jeg vil fjerne. Ligger på ca 85cm cc

• 3D-plantegning af lejlighed med markerede røde områder for vægelementer, klar til fjernelse. Indikatorer viser positioner for hver sektion.
Jeg antar at de røde og turkise bjælker findes i taktens plan. De interaktioner, der findes inden for det område, som jeg har ringet ind på nedenstående billede, eksisterer allerede i dag og behøver ikke håndteres. Du har to bjælkeender (røde), der havner som punktlaster på en ny limtræbjælke. For at kunne bestemme limtræbjælkens dimensioner, behøver vi kende størrelsen på disse punktlaster. Jeg regner med, at den ene ligger 0,85 m fra bjælkeenden, og den anden 1,7 m. Når jeg regner på det, kommer jeg frem til, at den dimension, som jeg tidligere har foreslået, 90x315, er tilstrækkelig med god margin, selv i denne "nye" situation.
Plantegning viser et rumslayout med røde og turkise bjælker i loftet, markeret med rød cirkel. Bjælkerne er i entreen ved siden af arbejdsrum og klædeskabet.

Selvom den væg, du har ringet ind, skal væk. Så skal der vel være en bjælke under de blå bjælker også?

Bjælkerne ligger vel i loftet? Hvis de ligger i samme plan burde de være fastgjort i hinanden? Eller er de lagt op på væggen? Det skal du finde ud af.

Synes de ser ud som om de ligger på væggen. Skal se om jeg kan tjekke det uden alt for stort indgreb. Men hvis vi antager, at de ligger på væggen. Kan jeg køre på de dimensioner, du foreslog fra starten 90*315 og 90*225?

Ja, ligger de på væggen, har intet ændret sig i forhold til tidligere.

Og hvis de er fastgjort i hinanden, er den på 90*315 tilstrækkelig?

Ja.

Tak så meget for hjælpen. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.