Hej. Jeg har et rækkehus, hvor jeg gerne vil fjerne en bærende væg. Det er fladt tag med pap. Tagbjælkerne er 50*200 og ligger med 800 cc. Væggen, jeg vil fjerne, er 170 cm. Jeg overvejer at lave det som et T. Den lange del er 370 cm. Er det muligt, eller tænker jeg forkert /erik

• Plantegning af et kædehus med værelser markeret: soveværelser, arbejdsværelse, entre, køkken og opbevaringsrum. Viser husets layout.
  • Plantegning af et kædehus med forskellige rum som soveværelser, arbejdsværelse, køkken og opbevaringsrum, set ovenfra.
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Det er sikkert muligt. Du forestiller dig en limtræsbjælke, der i den ene ende hviler på en vinkelstillet bjælke? For at kunne beregne det, skal man kende husets mål. Det er også godt at vide, hvor i Värmland huset ligger. Snezonerne varierer ret meget i Värmland.

Hej. Jeg bor 2 mil vest for karlstad. Sig bare hvilke mål du vil have, så ordner jeg dem /erik

Angiv mål i henhold til pilene på billedet.
Grundplan med røde pile for målangivelse, viser ruminddeling med køkken, soveværelser, arbejdsrum og opbevaringsområde.

Håber jeg har gjort det tydeligt nok. Ellers må du sige til. Værdsætter hjælpen. /erik

• Plantegning af et hus med værelser markeret. Røde pile og tal viser mål på værelser i centimeter. Områder inkluderer køkken, soveværelse og arbejdsværelse.
Eftersom der er visse usikkerheder med denne type beregning på afstand, kender jeg f.eks. ikke den præcise placering af tagbjælkerne, så man skal sørge for ordentlige margener. Den 170 cm lange bjælke bør have dimensionen 90x225 mm, og den 370 cm lange, 90x315. For at fastgøre den korte bjælke i den lange kræves der meget solide smedebeslag. Disse skal sammen med bolte kunne bære en punktlast på over 2 ton. Sådanne beslag kan ikke købes færdige, men skal fremstilles af en smed eller et mekanisk værksted, som ved, hvordan sådanne skal dimensioneres (med god margin). Jeg har lavet en enkel illustration for at sikre, at vi har samme målbillede.
En simpel illustration viser to bjælker forbundet i en T-formation, en 170 cm bjælke og en 370 cm bjælke.

Det var sådan jeg havde tænkt mig, medmindre du har forslag til en anden løsning.? Det er jo den på 170 cm, der er bærende. At jeg vil have den på 370 er jo, fordi noget skal bære den på 170 cm, og jeg vil undgå en stolpe. Skal forsøge at få lavet en tegning, så du kan se, hvordan tagbjælkerne ligger. Antager, at jeg også har brug for limtræsstolper? Dimension på dem?

Det er tilstrækkeligt med 90x90 stolper. Med en længde på 2,5 meter kan en sådan stolpe klare en last på 5 ton.

Sådan ligger bjælkerne. Ligger en ca 5 cm ind fra ydervæg og så cc 80 cm fra den.

• Plantegning af et hus med forskellige rum som soveværelser, køkken, og arbejdsrum, bjælkerne ca. 5 cm fra ydervæg i arbejdsrum.
Det var omtrent sådan jeg forestillede mig det. Hvordan ser det ud længere til højre på billedet?

De fortsætter på samme måde. Kan lægge et billede op af dem, der er bærende, hvis du vil, men får følelsen af, at du allerede ved det.

OK.

Lægger et billede op af væggene som er bærende

• Plantegning med bærende vægge markeret i rødt, viser rum som arbejdsværelse, soveværelser, køkken og entré.
Det havde du ikke behøvet for min skyld, for det vidste jeg allerede, men tråden har vel også andre læsere.

Hej. Er jo nyindflyttet i huset, så benyttede lejligheden til at tale med lidt naboer, for de havde renoveret hele deres tag. Så har jeg også revet lidt mere i taget. Tagspærrene gik ikke som jeg troede i det ene rum. I øvrige rum ligger de som tidligere sagt. Vedhæfter et nyt billede. Har dette nogen betydning, eller kan jeg bruge samme dimension som du sagde tidligere /erik

• Plantegning af et hus med markerede områder i arbejdsrum og entré, viser placering af reglar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.