Hej,
Jeg overvejer at bygge en lille terrasse til min friggebod 6m x 2,20, dvs langs hele boden og 2,20 ud. Jeg vil klare det med en fondplade på lecablokke og fastgøre en bærende bjælke til boden. Hvad ville I vælge for dimension på den bærende bjælke samt ydre støttebjælke + gulvbjælker (standard 60 cm imellem disse)?
Jeg spurgte en ret erfaren bygmester, som mente det ville være tilstrækkeligt med 2*4 (dvs 45*95?), men det føles som om, jeg ville have 45*145 i hvert fald. Hvad tror I?
Tak/David

J
Problemet er jo ikke bærelinens dimension, men at du kun vil have en plintrad og derfor får langt afstäng for gulvreglarna at ligge på.

Jeg havde kørt 2 plintrad og 45*95 på alt, så havde det fungeret fint og ikke blevet svajigt.

ok tak, har tænkt lidt i de baner også, men antag at jeg bare vil lægge en plintrad (bökigt bergigt underlag där mittplintraden skulle ligge i så fald), er det tilstrækkeligt med 45x145 overalt eller er det mindst 45x195 der gælder for at det ska bli rimeligt osvajigt?

45*95 er sikkert tilstrækkeligt tror jeg, men jeg ville tage noget lidt grovere, typisk 45x120 mindst iaf, 2 meter mellem plint skal ikke overstiges i øvrigt.

Oskar

ok takker, så bliver det nok 45x145 med spænd på 220 og så 4 plint på de 6 meterne.

Hvorfor vil du ikke have noget overhæng? Du behøver vel ikke have plintrækken lige præcis 220 cm ud? Det burde vel være nok med ~190 cm ud...

Det er vel ffa at det ikke er før ca 220 ud at det føles rimeligt smidigt at lægge betonplader/lecablock, pga ujævn klippe og andet under det kommende trækdeck. Men hvis man skulle køre udhæng, er det ikke noget problem at den ydre støttebjælke ikke får nogen støtte nedefra da i så fald ?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.