Hej alle sammen!
Jeg er i gang med at renovere et hus, der er bygget i 1979, hvor de nuværende indervægge består af "reglar" der er 28x45, en tynd plade limet på reglarne og ingen isolering i væggen. Da jeg planlægger at trække ny el og også ønsker isolering i indervæggene, tænker jeg, at det er lige så godt at rive ned og lave alle indervægge om. I dette tilfælde er ydervæggene bærende, så jeg behøver ikke tænke på den bærende funktion.
Så er der et par spørgsmål, hvor jeg synes, man hører forskellige anbefalinger.
Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenuld eller glasuld?
Plader? Enkel gips, Spånplade + enkel gips, OSB + enkel gips, dobbeltgips?
Hvordan ville I have gjort det?
Jeg er i gang med at renovere et hus, der er bygget i 1979, hvor de nuværende indervægge består af "reglar" der er 28x45, en tynd plade limet på reglarne og ingen isolering i væggen. Da jeg planlægger at trække ny el og også ønsker isolering i indervæggene, tænker jeg, at det er lige så godt at rive ned og lave alle indervægge om. I dette tilfælde er ydervæggene bærende, så jeg behøver ikke tænke på den bærende funktion.
Så er der et par spørgsmål, hvor jeg synes, man hører forskellige anbefalinger.
Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenuld eller glasuld?
Plader? Enkel gips, Spånplade + enkel gips, OSB + enkel gips, dobbeltgips?
Hvordan ville I have gjort det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,194 indlæg
Velkommen til forumet!
Hvis du ikke tænker på at udvide afstanden mellem reglarne, så er 45x70 jo fint nok.
Isoleringstykkelsen skal vel være den samme som regeltykkelsen.
Hvor nemt vil du have, at det skal være at sætte ting op, og har du behov for at sætte tunge ting op på væggen?
Hvis du ikke tænker på at udvide afstanden mellem reglarne, så er 45x70 jo fint nok.
Isoleringstykkelsen skal vel være den samme som regeltykkelsen.
Hvor nemt vil du have, at det skal være at sætte ting op, og har du behov for at sætte tunge ting op på væggen?
Tusind tak!BirgitS sagde:
Med hensyn til isoleringen har jeg hørt, at man gerne vil efterlade plads til elektricitet, så hvis man har 45x70 reglar, isolerer man med 45. Har man 45x95 reglar, isolerer man med 70.
Det føles som om, man let kan fortryde, hvis man i fremtiden vil flytte ting, der er hængt op på en væg, der kun har gips. Så jeg overvejer spånplade + gips og måske at sætte kortlevelser der, hvor man ved, der skal være et tv på væggen osv.
Hvis man får ønske sig.
45x90 med tilhørende 90mm isolering. Isolering gerne Træfiberplade. Derefter et lag 15mm krydsfiner og derefter 12mm gips.
Men det mest almindelige er nok at man bruger 45x70, glasuld, osb 11mm og gips 12..
45x90 med tilhørende 90mm isolering. Isolering gerne Træfiberplade. Derefter et lag 15mm krydsfiner og derefter 12mm gips.
Men det mest almindelige er nok at man bruger 45x70, glasuld, osb 11mm og gips 12..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,194 indlæg
Ingen kortlingar uden brug OSB, hvis det kan blive aktuelt med TV eller tunge ting.M mattiasohult sagde:
Det har jeg aldrig hørt? Derimod plejer man at lave et installationsrum i ydervæggene, men der handler det om at få dampspærren et stykke ind, så man undgår at gennembore den ved alle dåser.M mattiasohult sagde:
Okay, det er måske mig, der har misforstået detteuseless sagde:
Kan du præcisere, hvordan man laver dette installationshulrum i ydervæggene?
Tja, det er ikke særlig kompliceret. Man sætter en dampspærre op, reglar ud 45 mm og trækker alle rør og slanger der, inden man sætter plader op på væggene. Oftest isolerer man også installationsrummet, så det er kun dampspærren, der ender lidt inde, plus at man kan bryde kuldebroer med de dobbelte lag reglar/isolering.M mattiasohult sagde:

https://villalivet.se/om-bygg/yttervagg/
Tak for præciseringen! Nu forstår selv jeguseless sagde:
Ja, det er ikke særlig kompliceret. Man sætter op dampspærre, reglar ud 45 mm og trækker alle rør og slanger der, inden man sætter op plader på væggene. Oftest isolerer man installationsområdet også, så det er kun dampspærren som havner en lille smule inde plus at man kan bryde kuldebroer med de dobbelte lag reglar/isolering.
[billede]
[link]
du behøver ikke isolere fuldt i en indre væg eftersom isoleringen når sin effekt ved omtrent 1/3 udfyldning af volumenet mellem reglerne.useless sagde:
Og da vil man vel helst have masse i isoleringen, typ træfiberskiver. Men er det netop lydisolering man vil have, findes der jo flere esser i ærmet fx dobbelgips etc.useless sagde:
Senest redigeret:
Eller stenuld... Men det afhænger vel af hvilke krav man har... Gips på begge sider og glasuld er vel tilstrækkeligt i de fleste tilfælde i en normal bolig.
Har man større krav end det, må man jo have lydisolerede døre, ventilation, etc...
Har man større krav end det, må man jo have lydisolerede døre, ventilation, etc...