Hej!

Jeg planlægger at bygge en lille maskinhal med en indvendig loftshøjde på 3,5 m. Jeg har set på prefab-firmaernes hjemmesider, fx Lundqvists trævarer, at de leverer med 95 mm regler i ydervæggene. Det lyder spinkelt, men det fungerer sikkert, da reglerne ikke kan flytte sig sidelæns, når de er sammenføjet med de øvrige dele i vægsektionerne.

Under alle omstændigheder undrer jeg mig over, hvor mange kilo man kan belaste fritstående stolper i forskellige dimensioner med? Altså hvis man både tager hensyn til kraften lige ovenfra men også last fra siden som fx vind. Stolper findes jo i flere forskellige modeller: hjemmegjorte sammenlimede regler, limtræssøjler (fx 115x115) og i massivt træ (fx 70x70, 95x95, 120x140). Hvilke er stærkest i forhold til deres dimension, hvis man tænker sig 3,5 m højde, og hvilke belastninger klarer de ovenfra i kg regnet?

Findes der en tabel for, hvor meget man kan belaste stolper i forskellige dimensioner?

Dette er lidt mere kompliceret end det ser ud til. Søjler udsættes nemlig for fænomenet BUGNING, et stabilitetsproblem der gør, at bæreevnen meget pludseligt helt forsvinder.
Man kan få en idé om, hvordan det fungerer, hvis man tager en blomsterpind og trykker på den i pindens længderetning.
For at beregne bæreevnen på søjler vil foruden længde og tværsnit også fastgørelsesforholdene spille en rolle.

Nogle virksomheder har tabeller til at beregne tilladt belastning på søjler.
Her finder du Limtræhåndbogen http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/publikationer/NLH-sv_2001-4.pdf
Søjler beskrives fra s. 69 og frem. Jeg kan ikke finde deres dimensioneringstabel for søjler.

Tak for svaret. Meget nyttigt at læse i pdf'en, men heller ikke jeg kunne finde en dimensioneringstabel for søjler.

Generelt set, hvad er stærkest i forhold til sin dimension; limtræssøjle eller søjle i massivt træ (dvs. uden limsamlinger)?

menhir sagde:
Tak for svaret. Meget nyttigt at læse i pdf:en, men heller ikke jeg kunne finde en dimensioneringstabel for søjler.

Generelt set, hvad er stærkest i forhold til sin dimension; limtræsøjler eller søjler i massivt træ (dvs. uden limskæringer)?
Med samme mål er limtræ stærkere

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.