Er ved at renovere et gammelt hus, der har en ramme af tømmer. Tømmeret er ca. 8 cm tykt, og facaden sidder direkte på ydersiden. Taget har heller ingen isolering.
Hvad er den bedste måde at isolere på, og skal man have dampspærre indvendigt? Vores tanke lige nu er at isolere 45mm på indersiden uden dampspærre, elrør skal jo alligevel ind, og at man på ydersiden bruger en vinddug, luftspalte, og derefter ny facade?
Giv mig alle de tips, der findes om dette, og hvad der fungerer.
Hvad er den bedste måde at isolere på, og skal man have dampspærre indvendigt? Vores tanke lige nu er at isolere 45mm på indersiden uden dampspærre, elrør skal jo alligevel ind, og at man på ydersiden bruger en vinddug, luftspalte, og derefter ny facade?
Giv mig alle de tips, der findes om dette, og hvad der fungerer.
Om der er behov for at udskifte facade og tilføje lidt isolering, lyder det som en god tilgang. Konstruktionsforslag kan du f.eks. se hos Isolina, hvis du bruger linisolering eller lignende materialer. Isolering af loftbjælkelag kan også være passende at kigge nærmere på.
Spørgsmålet om dampspærre i gamle huse har været oppe i utallige tråde, senest her. Er det et sommerhus og koldt stillet i løbet af året, findes der f.eks. en diskussion her.
Spørgsmålet om dampspærre i gamle huse har været oppe i utallige tråde, senest her. Er det et sommerhus og koldt stillet i løbet af året, findes der f.eks. en diskussion her.
Præcis som @Microkatten skriver: diffspær eller ej findes der mange tråde om. Der findes mange, der taler for og imod.
Jeg overvejede længe, da vi begyndte at renovere vores hus (bygget i '37), om jeg skulle sætte diffspær eller ej. Det endte med, at jeg undlod diffspær, så må vi se, om det var klogt eller ej. Indtil videre ser huset ud til at have det godt.
Den afgørende grund til, at jeg undlod spærret, var: gammelt hus, der aldrig har haft det tidligere, så jeg vil gerne beholde det sådan.
Det er synd, at der ikke er noget krystalklart svar på dette spørgsmål. Alt afhænger af huset, og alle huse varierer og har deres forudsætninger ...
Jeg overvejede længe, da vi begyndte at renovere vores hus (bygget i '37), om jeg skulle sætte diffspær eller ej. Det endte med, at jeg undlod diffspær, så må vi se, om det var klogt eller ej. Indtil videre ser huset ud til at have det godt.
Den afgørende grund til, at jeg undlod spærret, var: gammelt hus, der aldrig har haft det tidligere, så jeg vil gerne beholde det sådan.
Det er synd, at der ikke er noget krystalklart svar på dette spørgsmål. Alt afhænger af huset, og alle huse varierer og har deres forudsætninger ...
Hvis du ikke skal isolere med mindst en dm mineraluld, så behøves ingen dampspærre. Og, som sagt, hvis huset står koldt store dele af året, skal det heller ikke være for tæt.
Derimod kan det være godt med en form for dampspærre på indersiden, hvis man ikke opnår tilstrækkelig dampmodstand på anden måde.
Derimod kan det være godt med en form for dampspærre på indersiden, hvis man ikke opnår tilstrækkelig dampmodstand på anden måde.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Skal du isolere tykkere udvendigt i fremtiden kan det være klogt med en diffusionsspærre/bremse. Ellers hvis de kun skal sætte 45mm så behøves det ikke.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Men lige præcis denne byggemetode hører vel til de aller dårligste egentlig, så spørgsmålet er, om det er nok med 45mm for at opnå noget? Tømmerhus er jo også det forkerte ord egentlig, da de vel er lavet af grove planker bare? Ofte med fer og not.
Et rigtigt tømmerhus med enten liggende eller stående tømmer har dog træ, der er typisk 15-20 cm, og der kan en lettere ekstra isolering fungere godt.
Et rigtigt tømmerhus med enten liggende eller stående tømmer har dog træ, der er typisk 15-20 cm, og der kan en lettere ekstra isolering fungere godt.
De stemmer, de er bygget af grove planker og ikke rigtig tømmer.
Eftersom jeg skal isolere mere i taget, måske de er nok at have en diffspærre der, og springe over de i resten. Jeg skal lede videre så får vi se hvordan jeg gør, tak for alle tips.
Eftersom jeg skal isolere mere i taget, måske de er nok at have en diffspærre der, og springe over de i resten. Jeg skal lede videre så får vi se hvordan jeg gør, tak for alle tips.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 293 indlæg
Hvis du alligevel laver alle overflader om, og det er tænkt som en permanent bolig, er det lige så godt at sætte det op overalt. Men samtidig er det ikke nødvendigt på så tynde vægge.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Hvor stort er det? Er værelserne meget små? Hvor ligger det? Skal det være helårsbeboelse? Det bedste, når man har sådanne huse, er oftest at satse på en solid isolering og se plankevæggen som en meget tyk inder- eller ydervæg bare. Enten isolerer man på ydersiden eller på indersiden og mister en del gulvplads. Alt afhænger jo af, hvordan det ser ud.
Så ville jeg ikke tænke gammelt på et sådant hus, kør moderne isolering og dug og evt. dampspærre på moderne vis. At der er en ret tyk plankevæg i midten har ingen betydning og gør desuden ikke huset til noget, der behøver særlige tanker heller.
Er det fuldtømmer, og man bruger "naturlig" isolering, kan man jo begynde at overveje sådan noget.
Så ville jeg ikke tænke gammelt på et sådant hus, kør moderne isolering og dug og evt. dampspærre på moderne vis. At der er en ret tyk plankevæg i midten har ingen betydning og gør desuden ikke huset til noget, der behøver særlige tanker heller.
Er det fuldtømmer, og man bruger "naturlig" isolering, kan man jo begynde at overveje sådan noget.
Det var nok for tidligt på morgenen, da jeg læste TS' spørgsmål, opfattede det som et hus med 8 tommer tømmer i stedet for 8 cm! 
Denne tråd (der er flere om gamle plankevægge, søg på forummet) kan jo være anvendelig, hvor jeg er enig med @justusandersson m.fl.
Denne tråd (der er flere om gamle plankevægge, søg på forummet) kan jo være anvendelig, hvor jeg er enig med @justusandersson m.fl.
Klik her for at svare