Hej!

Jeg har en væg til en sidevind/kattevind, som jeg overvejer at flytte ud. Jeg har revet vægbrædderne ned på den ene side for at kigge på konstruktionen, og jeg kan ikke tro, den er bærende, men hvad synes I, kære forum? :)

Loftsrum med trævægge, isolering og opbevaring. En pil på gulvet indikerer flytning af væg.

Væggen skal ikke fjernes, men flyttes 70 cm udad. Det er kun under 2 spær.

Vægkonstruktion set fra siden med isolering og trærammer. Udsnit viser skråbånd, træplader og uldisolering i et rum under taget.

Når man ser på vægstolperne, er de ikke under spæret, men spikret i siden. Hvis det skal være bærende, vil der vel være temmelig høje forskydningskræfter på sømmet.

Vægkonstruktion med trælister og isolering, viser dimensioner på 50 mm og 120 mm. Synlig glasuldsisolering og træbjælker i loftsrum.

Stolperne er ca. 50x65 mm BxD, og spæret 100x120-130mm BxD.

Savblad under væg, viser mellemrum mellem væg og gulv. Vægren spikret på siden af en skråstolpe, ingen liggende bjælke, konstruktion fra 1934.

Der er ingen liggende regel under væggen, og ingen last på de stående stolper. Man kan stikke et savklinge ind, indtil det rører skråsømmet.

Trævæg med isolering og skråspidet konstruktion under loft, viser detaljer af byggematerialer og placeringen af vægregler i et loftsrum.

Et andet udsyn på vægstolpen. De har brugt en spinklere stolpe til at sømme det fast glasuldet.

Billede af et loftsrum med trægulv, værktøj og et umalet skelet af en væg under konstruktion. En personens fødder ses nederst på billedet.

Vægstolperne står ikke direkte på mellembjælkebjælkerne, men lidt ved siden af.

Øvrige data:

• huset er bygget 1934
  • taghældning 45 grader, A-formet spær, CC 90-98cm mellem spærben
  • væggen under 2 spær, totalt 280 cm, tænker jeg at flytte 70 cm udad, hvor (ny) støttebjælkevæg (højde 80 cm) bygges af 45x220 C24.
  • på underetagen findes ingen væg under kattevindsvæggen

Hvad synes I? Det kan vel umuligt være bærende -- eller vil det styrte sammen, hvis jeg flytter de 2 vægstolper? :rolleyes:

Er meget taknemmelig for meninger.

Senest redigeret:
Huset ligger iøvrigt i snezone 1,5-2,0 om det har nogen betydning.

Svært at se om det kan være bærende, riv alt undtagen de stående stolper ved spær til at begynde med og tag nye billeder :)

S
Hvordan er tagkonstruktionen konstrueret, og hvordan ser fastgørelserne ud? Hvor bredt er huset, og så videre?

De ser ikke ud til at være bærende... du ville nok ikke have kunnet stikke saven ind under stolpen, hvis de var bærende. Hvis du har reglar, der spænder under hele gulvet mellem væggene, bærer de med stor sandsynlighed gulvet på overetagen.

DanielF sagde:
Hvordan er spæret konstrueret, og hvordan ser fastgørelserne ud? Hvor bredt er huset, og så videre?
Spæret danner et A, og hvis jeg kigger her, så ligner konstruktionen mest et rammeværk.

Diagram af en tagkonstruktion med A-form. Viser underrem, hanebjælke, sidram, og dimensioner som H1, H2, D, F1, F2, S, T1 og T2.

Forskellen er, at jeg ikke har nogen sidestolpe ved ydervæggen, dvs. overrammen er fastgjort direkte på remmen. Jeg har heller ikke nogen skråstivere på skunkvæggen. Og jeg har ikke skunkvægge på alle siderne.

Huset er 8 m bredt.

Jeg har i mellemtiden forsøgt at finde en konstruktør, der kan kigge på det, men har desværre ikke haft held. Ingen har tid, eller opstiller skambud (25.000 for at regne på det? :x Så overdimensionerer jeg hellere godt).

Jeg tror ikke selv, at de er bærende, men jeg er stadig meget taknemmelig for meninger.

Ser ikke ud til at være bærende, men det er lidt mystisk, at der ikke er nogen støtte under overrammen.

Hvor højt sidder hanbjælkerne?

den er ikke bærende, eftersom du har flere ting, der viser tydeligt, at den ikke er bærende, og der findes intet, der tyder på, at den er bærende. så du kan være rolig og flytte væggen.

mycke_nu sagde:
Ser ikke ud til at være bærende, men det er lidt mystisk, at der ikke er nogen støtte under overrammen.
Ja, men måske er den ikke nødvendig.

På ca. 40% af overetagens ene side findes der ingen skunk. F.eks. der trappen går op, og bag en lille toilett bygget engang i 60'erne. Men vi har en kvist (originalt 30'erne) på den modsatte side af toilettet, så måske aflaster den på en eller anden måde.

mycke_nu sagde:
Hvor højt sidder hanebjælkerne?
Hanebjælkerne sidder ca. 148 cm fra kip, og ca. 220 cm fra underramme/mellemloft. De er ret solide, træet har nøjagtig samme dimension som overrammen.

Sådan ser det ud i en anden skunk (oisoleret, enkel bræddevæg):

Loftsrum med trævæg, skrå loft og synlige bjælker. En metalstang monteret mellem bjælkerne. Enkel konstruktion med bræddevægge og bjælker.

img2.jpg

En ikke-isoleret skråvæg med træplanker, stående regler og en kurv i et sideloftsområde.

Trævæg og gulv i en uisoleret sidetagsrumssektion, med en opretstående regel på gulvet ved trækonstruktionen.

Dvs. det samme. Stående regler direkte på gulvet, med kontakt til inderpanel sømmet på overrammen, men igen 20-30 cm "ved siden af" overrammen. Desuden ingen liggende regel tværs af mellemloftet (hvis ikke den på en eller anden måde ligger under gulvet?).

Senest redigeret:
Ja, væggene har i hvert fald ikke været bærende fra starten. Det kan jo have blevet lidt tryk på dem med tiden, men det mærkes, når man begynder at save i stolperne. Klemmer det, så trykker taget på.

mycke_nu sagde:
Ja, väggarna har i alla fall inte været bærende fra begyndelsen.
Jeg tænker præcis det samme. :)

mycke_nu sagde:
Det kan jo have blevet lidt tryk på dem med tiden, men det mærkes, når man begynder at save i stolperne. Klemmer det, så trykker taget på.
På taget ligger teglsten; undertaget er det oprindelige sticke/spåntag. Altså ikke et særligt tungt tag. Så er det jo sådan, at jeg "bare" vil flytte væggen 70 cm udad, ikke fjerne den.

Hvis man nu sømmer/skruer en 45x220 på hver side af overrammen fra kip til hammarbånd, så burde det vel være frit frem at flytte væggen?

• Synes
Fabien
  • Laddar…
Tegl er jo betydeligt tungere end spån, men hvis væggen kun skal flyttes 70 cm, så er 2 stk 45x220 sikkert langt mere end hvad der er nødvendigt. Dog er det smart med brede reglar, da du får plads til mere isolering.

Det vil blive både varmt og stærkt! :thumbup:

mycke_nu sagde:
Tegl er jo betydeligt tungere end spån
Måske udtrykte jeg mig ikke klart. Taget er i dag (udefra-og-ind) konstrueret således:

• teglsten
  • lægt
  • sticketag
  • lægt
  • tagstol
  • inderpanel
Når taget engang skal lægges om, bliver sticketaget byttet til råspont.

mycke_nu sagde:
men hvis væggen kun skal flyttes 70 cm så er 2 stk 45x220 sandsynligvis langt mere end hvad der er nødvendigt. Men det er smart med brede reglar, da du får plads til mere isolering.
Ja, som tidligere skrevet finder jeg ingen konstruktør i Norra Skåne som vil hjælpe med et "sådan et lille lortearbejde", så derfor bliver det nok overdimensionering i stedet. Og ja, det kan bare blive mere isolering -- i øjeblikket er der ingen isolering i skråtaget :x:eek:

mycke_nu sagde:
Det kommer til at blive både varmt og stærkt! :thumbup:
Hehe... bliver som stærk karrysovs ;)

Men hvis et par 45x220 er løsningen, hvordan gør jeg så ved overgangen til hammarbandet?

Diagram med fire mulige løsninger på tilslutningen mellem en 45x220 bjælke og et hammarband. Løsningerne er mærket (A), (B), (C) og (D).

I dag passer overrammen perfekt ned på hammarbandet (A), men 45x220'eren er jo bredere. Er det bedst at forsøge at gøre hammarbandet lidt bredere (B), eller saver man den nye regel til (C)? Eller spiller det ingen rolle, og man kan gøre som (D)?

Senest redigeret:
Overgangen til hammarbandet spiller ingen rolle, gør som det bliver pænest/nemmest. (B) gør det vel nemmest at skrue gipsen, eller hvad der kommer herefter.

mycke_nu sagde:
Overgangen til hammarbandet spiller ingen rolle, gør som det bliver pænest/nemmest. (B) gør det vel lettest at skrue gipsen, eller hvad der kommer hernæst.
Altså som jeg troede. ;) :thumbup:

Et tillægsspørgsmål, som måske er helt hen i vejret, men er det nok at forstærke overrammen kun der hvor jeg skal flytte væggen? Formålet med forstærkningen er jo at forhindre, at overrammen knækker af tagets vægt.

Eller er det nødvendigt at begge overrammer forstærkes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.