Hej er i gang med at lave en tilbygning. Jeg sidder her og overvejer, hvordan jeg skal løse mit problem. Har fået et tagstolsforslag designet til mig.

Tilbygningen skal bygges ud på gavlsiden af huset, og der har vi 2 vinduer på overetagen med 3670mm fra metalblik til gulv (beton)

Størrelsen bliver 6,5x10m. Jeg får ikke en ordentlig hældning på taget, er der nogen, der ved, om denne hældning er okay? Er det overhovedet okay med et pladetag på dette?

Jeg ville gerne have mindst 14-16 grader. Er det overhovedet muligt at få til i så lav højde?

IeTdrxE.jpg

Hej! Du kan sikkert få bedre svar end mit på dette spørgsmål. Men tænker at jeg prøver alligevel, fordi dette forum altid hjælper mig så godt!

Pladtag går godt på hældningen. Det plejer at stå max-hældning på forhandlernes hjemmesider. Så ved du, at det, du køber, klarer hældningen. Men dobbeltfalsede pladtag klarer lavere hældninger end din.

Så plejer jeg at tjekke på træguiden:

https://www.traguiden.se/konstrukti...el---tabeller/tak/w-takstol-taklutning-14-14/

Håber det kan være til nogen hjælp!

• Synes
gullegrizen og 1 anden
  • Laddar…
T
Kan du ikke kigge på limträ, ca 90*405 mm, så kan du hælde taget den anden vej som ud mod den anden gavl eller direkte fra selve gavlen.

• Synes
Samwest
  • Laddar…
T theresesvensson sagde:
Hej! Du kan säkert få bättre svar än mitt på denna fråga. Men tänker att jag kör ändå eftersom att det här forumet alltid hjälper mig så bra!

Plåttag går bra på hældningen. Det plejer at stå maxhældning på forhandlernes hjemmesider. Så ved du, at det du køber klarer hældningen. Men dobbeltfalsede Plåttak klarer lavere hældninger end din.

Så plejer jeg at kigge på træguiden:

[link]

Håber det kan være til nogen hjælp!
Tak for svaret! Jeg prøver at finde en plade, der er teglimitation, men de kræver åbenbart 14`grader dem med! :(

T Takläggare sagde:
Kan du ikke kigge på limtræ, ca 90*405 mm, så kan du læne taget i den anden retning som ud mod den anden gavl eller lige fra selve gavlen.
Det er absolut en mulighed, men det bliver som sidste udvej, da jeg har fået godkendt byggetilladelse med den nuværende plan. Målingen var ikke præcis, da jeg sendte den ind.

Tak for tipset!

S Samwest sagde:
Tak for svaret! Jeg forsøger at finde en plade der er teglimitation men de kræver tilsyneladende 14`grader de også! :(
Men er det 14 der står og 14-16 I vil have, så går det jo fint?

T
S Samwest sagde:
Det er absolut et alternativ, men det må blive som sidste udvej, da jeg har fået godkendt byggetilladelse med den nuværende tanke. Målingen var ikke præcis, da jeg sendte ind.

Tak for tippet!
Det er altid muligt at sende en ændring, hvis du bliver nødt til at gøre det på en anden måde, på den måde behøver du ikke ansøge om ny byggetilladelse, men ændre den du har sendt ind.

• Synes
Samwest
  • Laddar…
Her den anden dag sad jeg og funderede over en ny løsning på mit problem, jeg kom på denne idé, hvad tror I om dette? På denne måde får jeg højde forbi vinduet. Men er det æstetisk rigtigt? Det lille tag bliver så bredt, så vinduet kan åbnes. Rygningen på det lille tag ender lige under det bageste vindue cirka. Første tanke er sne, kommer det til at virke?

UL1vpSSl.jpg

4gXaeVKl.jpg

Senest redigeret:
Så er det måske bedre at bryde helt af med et pulpettag i stedet. Men det ville da være sejt med en terrasse på garagetaget ;)

Bryde af med tagmateriale også, næsten samme ser let lidt mærkeligt ud

Bygningsdesign med pulpettak og terrasseforslag på garage. Grønne vægge, rødt tag, lilla streger indikerer mulige ændringer.

• Synes
theresesvensson
  • Laddar…
Åh, jeg ville have valgt tagterrasse, hvis der er gode solforhold og passende rum bagved.

Eller valmet tag! så tagets højeste punkt er midt på nærmest eksisterende facade. Og som derefter skråner ned mod tre sider. Det synes jeg passer godt med lavhældende saddeltag.

Tagterrasse går desværre væk, vi har naboer lige bag garagen og til højre om garagen. Da jeg kommer til at bygge nærmere end 4m til skellet, tror jeg ikke, at naboerne ville have gået med til det haha!

S Samwest sagde:
Takterrasse går desværre bort, vi har naboer lige bag garagen og til højre for garagen. Da jeg skal bygge tættere end 4 m til skel tror jeg ikke, at naboerne ville have accepteret det haha!
Haha, øv! Men så ville man måske alligevel være kommet "for tæt" følelsesmæssigt også ;)

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Så måske er det bedre at bryde helt af med et skråt tag i stedet. Men det ville da være sejt med en terrasse på garagetaget ;)

Bryde af med tagmateriale også, næsten det samme ser let lidt mærkeligt ud

[billede]
Jeg må undersøge, om det er muligt med skråt tag. Men jeg mistænker, at det har brug for samme højde. Vi har kun 3670mm til vindueskarmen og garagen bliver ca. 6500mm bred.

Hmm, ved ikke om jeg har opfattet noget forkert nu, eftersom jeg fik et så anderledes tal...MEN

Hvis du først og fremmest tænkte, at spær skulle sidde som i dit nuværende hus (samme retning); men at det ikke må blive for højt, så vinduerne der på overetagen ikke bliver dækket over, kan det ikke blive sådan her med hældningen:

• Tegning af tagkonstruktion med mål, viser hældning på 23 grader og længde 6500 mm, højde 3670 mm, med fokus på tagstolers placering.
Ikke tror jeg hældningen bliver noget større problem på tegningen men det eneste der slår mig er vel at underliggeren ser spinkel ud. I hovedet burde det blive en rigtig kraftig en hvis man tænker sig at sneen bliver liggende på taget. Nu føles det mere som om man går ud fra at alt altid glider af direkte og tagstolen bærer sig selv og tag kun. Måske endda på grænsen.
Men jeg er ingen konstruktør skal siges og ikke ser man alle mål fuldt ud på tegningen heller.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.