Jeg tror ikke, det spiller så stor en rolle, og det er svært at sige, at det skal være på en bestemt måde, da der er for mange forskellige faktorer, der spiller ind, men...
Jeg sidder og overvejer, hvordan man skal gøre med yderhjørner, hvor to ydervægge mødes.
En snedker, jeg talte med, sagde, at man sætter væggene op uafhængigt af hinanden. Det vil sige, man bygger væggene c/c 600 og så sætter man dem bare sammen ifølge dette billede:
Men ved at forskyde den første c/c 600 regel med bredden på den anden væg får man to vægge, hvor man kan undgå at save gipsskiven ifølge dette billede:
Og skal man være helt korrekt, skal man tage hensyn til, at gipsen skal ramme i midten af reglen, så derfor bliver målene:
Noteringer til billedet:
1. Der er ingen ekstra regel for at undgå, at man ikke har noget at sømme i fra indersiden, da dette er en væg, der ikke har noget direkte indenfor.
2. Gipsen antages at være 1200 eller 1197 bred.
Ved at gøre sådan, kan du i stedet skære isoleringen, medmindre du skal lösullsisolera?
Så vil du måske, som de fleste i dag, have en træplade under gipsen... da skal samlingerne forskydes... så du slipper ikke for at tilpasse en del af materialet.
Når vi nu er inde på hammarband... jeg har set folk placere deres afvekslingsregler under hammarbandet på "indersiden" i stedet for på "ydersiden". Er der nogen fordel ved det, bortset fra at have mindre træ eksponeret mod ydersiden?
Hvis man har en tagstol, der har en parallel horisontal regel, burde hammarbandet jo optage samme belastning uanset.
I mit tilfælde har jeg paralleltag, så punktet hvor tagstolene møder hammarbandet er jo på "ydersiden". Godt nok med en kile, men antager at trykket er højest der.
Vanligst er nok, at det stående Hammarband sidder indfældet på ydersiden kan have med, at det bliver lidt simplere at isolere fra indersiden, da man ikke har Hammarbandet, som hindrer indsigt for at passe ind isoleringen samt at man vil undgå at vende vægblokke på sømbordet.
Men placeringen i øvrigt ved jeg ikke, om det spiller noget rock n roll!
Set sidstnævnte har jeg ingen anelse om, men en kvalificeret gætning er, at hvis kilen sidder stramt og godt, så bliver det lig med en udskæring, som burde overføre lasten jævnt til hammarbandet uden nogen punktbelastning.