Jeg undrer mig over, hvad tørt henholdsvis fugtigt træ egentligt vejer? At densiteten på tørt træ er ca. 500 kg/m3 fremgår af tabeller, men hvad vejer træ, som udsættes for regn og fugt udendørs? Er der forskel på fugtoptagelsen/densiteten på malet resp trykimprægneret træ?
Bliver densiteten over 1000 kg/m3?
Jeg har tænkt mig at bygge en dør med 96 mm liggende panelbrædder.
Jeg har tænkt mig at bygge en dør med 96 mm liggende panelbrædder.
Jeg gætter vildt nu! Men hvis man forestiller sig, at en fugtig træplanke stadig flyder, så må densiteten jo være under 1000 kg/m3 (forudsat at formen er som en planke). Ganske vist kan træ synke, hvis det er ordentligt gennemvædet, men i disse tilfælde er det knap nok, at det synker. Så hvis du med træ mener fyr eller gran, tror jeg, at densiteten ligger et godt stykke under 1000 kg/m3. Er træet så vådt, har du nok ret store problemer.
Så hvad densiteten er på træ, er naturligvis meget forskelligt på forskellige stykker. Det mærker man jo selv, hvordan forskellige reglar kan veje meget forskelligt.
Så hvad densiteten er på træ, er naturligvis meget forskelligt på forskellige stykker. Det mærker man jo selv, hvordan forskellige reglar kan veje meget forskelligt.
Logisk set kan tætheden af vådt træ ikke nå 1000 kg/m3.
Tætheden af træ ved vi er lavere end af vand, og under forudsætning af at en vis mængde træ forbliver i konstruktionen, bliver tætheden således under 1000 kg/m3, ellers har vi kun vand tilbage, og så må det blive ved 1000 kg/m3, ellers har du fundet et nyt vand med højere tæthet
Tætheden af træ ved vi er lavere end af vand, og under forudsætning af at en vis mængde træ forbliver i konstruktionen, bliver tætheden således under 1000 kg/m3, ellers har vi kun vand tilbage, og så må det blive ved 1000 kg/m3, ellers har du fundet et nyt vand med højere tæthet
Som jeg opfatter ts mener han fugtigt træ ikke vådt som om det skulle ligge i søen.
Det træ som vejer 500 kg/kbm i tørt tilstand vejer max 600kg/kbm udendørs på fx en dør.
Træ kan synke har selv købt sådan træ som har ligget på bunden længe og brugt som tømmer både birk og fyr.
Det træ som vejer 500 kg/kbm i tørt tilstand vejer max 600kg/kbm udendørs på fx en dør.
Træ kan synke har selv købt sådan træ som har ligget på bunden længe og brugt som tømmer både birk og fyr.
Senest redigeret:
T-G-B... Hvis du kigger i en tabel over, hvad din træsort vejer (tørt) og derefter måler fugtigheden i det træ, du har, kan du beregne, hvor meget mere det vejer. Det ser ud til, at man måler ved ca. 15-20% fugtighed og i kg/m3, når det er tørt.
Imprægneret træ vejer ca. 830kg/m3. Kilde: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/byggande/hantering-och-lagring/T T-G-B sagde:Jeg undrer mig over, hvad tørt henholdsvis fugtigt træ egentlig vejer? At densiteten på tørt træ er ca. 500 kg/m3 findes i tabeller, men hvad vejer træ, der udsættes for regn og fugt udendørs? Er der forskel på fugtoptagelse/densitet på malet henholdsvis trykimprægneret træ?
Har tænkt mig at bygge en dør med 96 mm liggende panelbrædder.
Klik her for at svare