Er det en god idé at lægge gulvgips ovenpå gulvvarme for at reducere trinlyd gennem trækonstruktionen til underetagen? Altså 12,5 mm gips, skum, og 15 mm lamelgulv ovenpå vandbåren gulvvarme i spånplade.

Er det en rimelig ombytning - trinlydsreduktion mod langsommere varmegennemgang og højere fremløbstemperatur?
Byggefirmaet og VVS-manden synes, mit forslag er uforståeligt. Ringede til teknisk support hos uponor. Fik at vide, at grænsen går ved 40 mm træ ovenpå gulvvarme. Og der er jo et stykke til.

Skal jeg holde fast? Bruger mange penge på huset.
 
Af hvilken grund kan du ikke lægge gipsen under? Er gulvvarmen allerede på plads?
 
Gulvspånerne er på plads. I visse rum er varmeplader og slanger allerede monteret.
Skal gips anvendes, må det blive oven på gulvvarmen.
 
Fungerer udmærket. Jeg har dobbelt limet gips på glespanel for at få bæreevne for klinker. Har ingen som helst problemer med varmen i gulvet.
 
Godt MathiasS! Jeg har regnet på varmetabet, og jo, fremløbstemperaturen stiger, men ikke med så mange grader. Hvad tænker du om reduktionen af trinlyd? Er det besværet værd?

220 mm gulvbjælkelag med gulvspånplade og lamel ovenpå. Loftet i underetagen er 22 mm spånplade.
 
Jeg tror, at gips er godt for trinlyd, men jeg har ikke haft mulighed for at sammenligne før/efter.
 
Det bliver gulvgips. Trods VVS-fyrens protester. Han forudsiger et meget "trægt" system, fordi "gips isolerer mere end træ." Der et sted besluttede jeg mig. Jeg har jo styr på U-værdier og varmegennemgang. Desuden bliver det nybyggningsstandard på overetagen. Mellem 200 og 300 mm isolering i klimaskærmen. Alle vinduer isolerglas med U-værdi omkring 1. Tror aldrig gulvvarmen vil behøve at levere mere end 50w/m2.

Kommer tilbage med rapport næste vinter.

Tak
 
Jeg havde samme diskussion med Uponor og LK for et par år siden.

Det vigtigste at tage i betragtning var, at man har ordentligt isoleret i mellembjælkelaget, så gulvvarmen går opad. Så det fungerer at lægge på dobbeltgips og et trægulv, hvis man vil, men man skal som sagt sørge for, at isoleringen i mellembjælkelaget er af tilsvarende grad.

Så hvis man har et ældre hus, hvor man måske ikke ved, hvordan isoleringen ser ud, burde man måske undgå at lægge alt for meget ovenpå gulvvarmen.

Det er egentlig de samme principper, der gælder med gulvvarme på støbt plade; isoleringen under pladen afgør, hvor meget varme der vil gå opad, og det, man lægger ovenpå gulvvarmen, påvirker negativt på dette.
 
Vi skruer ofte gips på gulvvarmeslanger. Især i badeværelser med træbjælkelag. Nogle gange bruger vi dobbeltgips, hvis gulvet er gyngende, det andet lag plejer at være spændende at skrue :)
 
D09
Har gulvgips i hele huset, præcis som den vandbaserede gulvvarme.

Toppet af pap og 7mm laminat

Fungerer kanon.
 
Husvagnsthord sagde:
Det bliver gulvgips. Trods VVS-fyren protesterer. Han forudser et meget "trægt" system, fordi "gips isolerer mere end træ". Der et sted besluttede jeg mig. Jeg har jo styr på u-værdier og varmegennemgang. Desuden bliver det nybygningsstandard på overetagen. Mellem 200 og 300 mm isolering i klimaskallen. Alle vinduer isolerglas med u-værdi omkring 1. Tror aldrig gulvvarmen vil behøve levere mere end 50w/m2.

Vender tilbage med rapport næste vinter.

Tak
Ja, hvis han påstår, at gips isolerer mere end træ. Så ville jeg heller ikke lytte til hans anbefalinger i den sag efter det. For det passer ikke.
 
Er det trinlyde man vil slippe af med, kan jeg anbefale decibeX. Jeg brugte det, da vi renoverede loftet og fik et meget behageligt og lydløst gulv med det under.
http://www.decibex.com/se/
 
  • Synes
lasseman007
  • Laddar…
Hej!

Jeg er i præcis samme situation. Hvordan satte I gulvgypsen? Hvis man læser LK's monteringsanvisninger, skal pladen skrues og derefter skal hele overfladen limes med LK floorfix og derefter gips.

Det er ikke et badeværelse med klinker, der skal laves direkte, burde det ikke være nok med konstruktionslim (PL400) og skruer?

Skruede I også pladen?
 
Skal du lægge klinker eller sten på gulvet? kræver LK vel ikke, at pladerne skal skrues som hvis du skal lægge træ- eller laminatgulv? Kan ikke huske om vi brugte både lim og skruer for at fastgøre gulvgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.