Der er mange traditioner i byggebranchen, men når man ser på spændende programmer som "Grand Designs", der viser husbyggerier fra England, ser man en utrolig variation i ydervægskonstruktioner og bærende strukturer. Det, man altid bemærker der, er, at de stort set har uisolerede ydervægge, hvilket ikke fungerer så godt i Sverige.

Det, jeg undrer mig over, er, om det er muligt at bygge billigere/simplere end det, der er "standard" i Sverige i dag, men stadig få en velisoleret ydervæg?

Kan man for eksempel bygge den tyndest mulige væg i "sten"/stål/træ/beton/hybrid, der kun er dimensioneret til at klare de nødvendige belastninger og så tilsætte polystyren på ydersiden?

Personligt synes jeg, som amatør, at de trækonstruktioner med fugt/dampbarrierer, der er standard i svenske villaer, er utroligt (unødvendigt?) komplekse.

Ser man på afsnittet om bærende strukturer på Wikipedia, bliver det tydeligere, hvad jeg mener i deres eksempler: betonstruktur til industri, stålstruktur til kontor, trækonstruktion til villa. Hvorfor er det sådan? :)

Tja...antageligvis fordi træ er meget billigere end beton og stål. Skulle selv gerne bygge et stenhus, men bygger af træ pga økonomien.
I Grand designs, som i øvrigt er voldsomt interessant, så er der jo sjældent budgetbegrænsninger af normal karakter, samt en anden byggetradition

Og grunden til at trævæggene er "komplicerede" er jo fordi træ er følsomt over for indespærret fugt og vand, og der kommer vanddamp både fra mennesker indendørs og fra naturen udenfor...deraf skalskyttelse og plast osv osv

zachris sagde:
Der findes mange traditioner i byggebranchen, men når man ser på spændende programmer som "Grand Designs", der viser husbyggerier fra England, ser man en utrolig spændvidde i ydervægskonstruktioner og skeletter. Det man altid bemærker der, er at de stort set har uisolerede ydervægge, hvilket ikke fungerer så godt i Sverige.

Det jeg undrer mig over, er om det går at bygge billigere/enklere end hvad der er "standard" i Sverige i dag, men stadigvæk få en velisoleret ydervæg?

Kan man for eksempel bygge den tyndest mulige væg i "sten"/stål/træ/beton/hybrid, som kun er dimensioneret til at klare de belastninger, der behøves, og så smide cellplast udenpå?

Personligt synes jeg, som amatør, at de trækonstruktioner med fugt/dampspærre, som er standard i svenske villaer, er utroligt (unødvendigt?) avancerede.

Ser man på afsnittet om skeletter på wikipedia, så tydeliggøres det, hvad jeg mener med deres eksempler: betonstamme til industri, stålstamme til kontor, trækonstruktion til villa. Hvorfor er det sådan? :)
Kan ikke give dig nogle direkte svar på dine spørgsmål, det er ret komplekst, for selvom man skriver en del, så går det at fylde på med meterspalter angående regler for energiforbrug, fugt mm. (eller linke til diverse sider)

Jeg tænker lidt i samme baner, men jo mere jeg googler om energihuse, passivhuse og andre innovative bygninger, jo mere forvirret bliver jeg.:rolleyes:

Men grunden til at jeg svarede er, at jeg er på jagt efter et torp, som ville blive lidt af en forsøgsgris til mine ideer.

Der findes en tråd om at bygge solfangere af øldåser, der diskuteredes det, at gips lagrer varme, da jeg gerne ville bygge et hus af sten fra naturen (jo mere jeg googler, jo flere stenarter synes der at findes). Under alle omstændigheder mure en stamme op med to hjertevægge og en skorsten, alt fra naturen, og klæde det indvendigt med spirorør (se øldåsetråden) og gips, for at se hvor længe den holdt varmen. I mellemtiden kan man bo i torpet.

Dette bliver nok ikke aktuelt før næste år, men den, der venter på noget godt, venter jo altid for længe.:)

Summa summarum, svar på dine spørgsmål fik du ikke.;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.