12,005 læst ·
30 svar
12k læst
30 svar
Del gennemsigtig glasmosaik. Hvilket værktøj?
På Biltema findes der en del at vælge imellem
Kakeltang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En snert dyrere kakeltang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtang
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Hvilket værktøj er bedst? Og findes der noget andet kneb for at det ikke skal knække i småstykker?
Kakeltang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En snert dyrere kakeltang
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtang
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Hvilket værktøj er bedst? Og findes der noget andet kneb for at det ikke skal knække i småstykker?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Sav i elektrisk flisesav. Billig variant plejer at koste under 500 kr. Den eneste metode jeg ved virker.
Nu er jeg ingen ekspert inden for fliselæggerfaget, men lige glasmosaik burde vel opføre sig, som glas generelt gør? Dvs at man ridsker og så knækker.
Eller anvendes der hærdet glas til denne type "fliser"?
I så fald er det savning med en flisesav, der gælder, hærdet kan man ikke skære til efterfølgende med rids.
Eller anvendes der hærdet glas til denne type "fliser"?
I så fald er det savning med en flisesav, der gælder, hærdet kan man ikke skære til efterfølgende med rids.
Du kan bryde dem med en almindelig kakeltang, men du skal først ridse en ordentlig streg, så det bryder det rigtige sted og lige... jo mindre stykker du skal bryde, jo sværere... skal du lave runde uddybninger, skal du bruge en sav, men det er svært med glas sammenlignet med kakler...
Havde selv et stort besvær rundt stikkontakter og brydere...det bliver let lidt kantede snit
Havde selv et stort besvær rundt stikkontakter og brydere...det bliver let lidt kantede snit
Tak for tipsene! Købte glasmosaikken i dag og lagde den op mod væggen og målte.
Desværre er det sådan, at der mangler ca. 3 mm for at den øverste række af stykker kan være der. Da bredden er lidt over tre meter, betyder det, at jeg skal kløve 60 stykker i halve, for at den kan nå helt op til overskabet.
At kløve 60 stykker føles ikke rigtig menneskeligt - i betragtning af at det ser ud til at være store problemer at kløve en enkelt...
Så hvad gør jeg? Returnerer det til butikken og køber almindelige fliser? Lader der være en 2 cm tom kant lige under skabet?
Eller er der et trick til netop sådanne situationer?
Desværre er det sådan, at der mangler ca. 3 mm for at den øverste række af stykker kan være der. Da bredden er lidt over tre meter, betyder det, at jeg skal kløve 60 stykker i halve, for at den kan nå helt op til overskabet.
At kløve 60 stykker føles ikke rigtig menneskeligt - i betragtning af at det ser ud til at være store problemer at kløve en enkelt...
Så hvad gør jeg? Returnerer det til butikken og køber almindelige fliser? Lader der være en 2 cm tom kant lige under skabet?
Eller er der et trick til netop sådanne situationer?
Du kan jo sætte en lille liste mellem kanten og skabet....(Gjorde jeg...
)
Det bedste "trick" er jo ellers at sætte fliserne op, inden du monterer bordplade/skabene, hvis det nu er køkken, du skal flise i...men hvis du kan løsne bordpladen, så kan du jo få fliserne ned bagved og få præcis den rette afstand, så du får en fin og jævn tilslutning.
Det bedste "trick" er jo ellers at sætte fliserne op, inden du monterer bordplade/skabene, hvis det nu er køkken, du skal flise i...men hvis du kan løsne bordpladen, så kan du jo få fliserne ned bagved og få præcis den rette afstand, så du får en fin og jævn tilslutning.
Hvis det ikke mangler mere end 3mm, kan du godt korrigere fugebredden noget.
De mosaikker jeg har sat, sidder på et glasfibernet, som kan komprimeres en smule, så hvis du bare lykkes med at skubbe fugerne sammen 0.5mm, bør det samlet set give dig den nødvendige plads.
Køb fugetråd eller flisekryds for at få en jævn forskydning af fugerne.
De mosaikker jeg har sat, sidder på et glasfibernet, som kan komprimeres en smule, så hvis du bare lykkes med at skubbe fugerne sammen 0.5mm, bør det samlet set give dig den nødvendige plads.
Køb fugetråd eller flisekryds for at få en jævn forskydning af fugerne.
Mine sidder også på et glasfibernet. Men det virker ret stift. Det bliver nok meget svært at forskyde hver eneste række._bystrom_ sagde:Om det inte er mere end 3mm, der mangler, kan du godt korrigere fugebredden lidt.
De mosaikker jeg har sat, sidder på et glasfibernet, som kan komprimeres en smule, så hvis du bare kan skubbe fugerne sammen 0.5mm, bør det samlet set give dig den plads, der kræves?
Køb fugesnor eller flisekryds for at få jævn forskydning af fugerne.
Og nu slog det mig, at de vandrette rækker så bliver lidt bredere end de horisontale. Men måske er forskellen så lille, at det ikke ses?
Skær glasfibernettet mellem fliserne, så du får strimler og forskyd på den måde... Vi taler jo om ikke så meget forskydning på hele højden, at det ikke vil blive nævneværdigt synligt.
At skære alle fliserne vil virkelig give dig hovedpine... Præcis som beskrevet, så er det nok den eneste måde at ridse og klippe. En sådan billig fliseskærer med diamantklinge virkede ikke for mig. At du desuden skal skære disse individuelt og sætte dem på plads individuelt, kan det let blive lidt pillearbejde med 60 løsdele.. For ikke at tale om at klippe 3mm IKKE vil fungere..
En anden løsning jeg lavede på et tidspunkt (Dengang var overskabene ikke monteret) var at skære 8mm MDF som distancerede overskabene og fik den lille fliseflugt til at gå bag skabene - Hurtigt, smidigt og smertefrit når det ikke passer!d^_^b
At skære alle fliserne vil virkelig give dig hovedpine... Præcis som beskrevet, så er det nok den eneste måde at ridse og klippe. En sådan billig fliseskærer med diamantklinge virkede ikke for mig. At du desuden skal skære disse individuelt og sætte dem på plads individuelt, kan det let blive lidt pillearbejde med 60 løsdele.. For ikke at tale om at klippe 3mm IKKE vil fungere..
En anden løsning jeg lavede på et tidspunkt (Dengang var overskabene ikke monteret) var at skære 8mm MDF som distancerede overskabene og fik den lille fliseflugt til at gå bag skabene - Hurtigt, smidigt og smertefrit når det ikke passer!d^_^b
Hmmm.. Ja det måske bliver godt at forskyde på den måde. Men jeg har nok brug for noget andet end kakelkryds. Kakelkrydsene ser ud til at være mellem 3 og 5 mm tykke. Og mellemrummet mellem glasstykkerne er mellem 2 og 3 mm. Så jeg har brug for noget andet. Måske kunne murarsnor fungere? Findes det i forskellige tykkelser?
Kakelsnor findes, så vidt jeg ved, i 2 - 3 - 4 - 5 mm.
En anden ting, som jeg synes er god, er kakellim - Kiiltos er lidt af en favorit, bider hurtigt og fliserne flytter sig ikke så meget efter montering, som jeg synes, de gør med fix.
Bruger snor nogle gange, men for det meste synes jeg, at en nivellerende krydslaser gør et fremragende job, og snor bliver lidt overflødigt i mange tilfælde. Har det altid tilgængeligt dog. Krydslaser har jeg aldrig fundet ud af...
Hvad angår kakellim, sæt ikke for meget - Svært at fjerne, når det hærder. Rengør værktøjerne direkte med vand, hvis du vil beholde dem i brugbar stand.
En anden ting, som jeg synes er god, er kakellim - Kiiltos er lidt af en favorit, bider hurtigt og fliserne flytter sig ikke så meget efter montering, som jeg synes, de gør med fix.
Bruger snor nogle gange, men for det meste synes jeg, at en nivellerende krydslaser gør et fremragende job, og snor bliver lidt overflødigt i mange tilfælde. Har det altid tilgængeligt dog. Krydslaser har jeg aldrig fundet ud af...
Hvad angår kakellim, sæt ikke for meget - Svært at fjerne, når det hærder. Rengør værktøjerne direkte med vand, hvis du vil beholde dem i brugbar stand.
Der findes jo alle niveauer for en laser - Jeg bruger min til alt, om det så er til at sætte fliser, oprette vægge eller hænge billeder op derhjemme. Fungerer præcis til det hele!
Jeg har en Leica Lino L2, men der findes jo selvfølgelig enklere og billigere modeller - For ikke at tale om dyrere, mere avancerede! :wow:
Leica Lino L2
En Lino lander på godt 2.500:- :S
Du kan få lov at låne?! Bare den kommer hjem hel, ren og fuldt fungerende!
Jeg har en Leica Lino L2, men der findes jo selvfølgelig enklere og billigere modeller - For ikke at tale om dyrere, mere avancerede! :wow:
Leica Lino L2
En Lino lander på godt 2.500:- :S
Du kan få lov at låne?! Bare den kommer hjem hel, ren og fuldt fungerende!