Vi skall renovera ett av våra rum i källaren och funderar i så fall på att ta bort en väggbit som är lite i vägen, men vi behöver lista ut om den är bärande eller inte innan man vågar peta på den.
Väggen finns i källarplanet, stående på en betongplatta. Enligt ritningen från 1978, när tillbyggnaden gjordes, så verkar det ha varit en hel vägg där från början, men en stor del är borttagen och nu vill vi ta bort den sista biten (inringad på källarplanets bild). Balken som nämns på ritningen sitter inte ihop med den väggen utan den sitter i väggen på andra sidan ytterdörren.
Vad tror ni om detta? Vågar man riva bort den sista biten också?
Hvad er væggen bygget af?
Hvilken retning ligger bjælkelaget ovenfor?
Er der jordtryk på ydersiden af kældervæggen.
Der er en risiko, hvis den fungerer som støttevæg for ydervæggen.
Det er gipsplader på væggen i hvert fald, hvordan det ser ud indeni har jeg ikke undersøgt.
Bjælkelaget ja.. Nu kommer min totale uvidenhed frem her, vi har kun boet i hus i nogle måneder og jeg prøver stadig at lære mig mens der dukker ting op jeg vil lave Jeg ved ikke hvordan jeg kan finde ud af det, men tagryggen går i samme retning som den fremspringende vægdel i hvert fald (om det nu har noget med sagen at gøre)
Uden for væggen er der en trappe ned til hoveddøren. Uden for hoveddøren, i retning væk på billedet, er der ca. 2-2.5m med jordtryk på ydervæggen.
Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er der altså en trappe på den anden side af den væg, som du vil fjerne? (ikke trappen altså, men væggen ) Altså, nada, intet, luft?
Etagedækket hviler ikke på den væg, men på ydervæggen, men hvis du kigger på etagedækket og ser, om der går en bjælke, der går PRÆCIS ovenover den væg, eller om den væg er mellem 2 stykker.
Gør ikke som en tømrer sagde til mig (på et stort byggeprojekt) "En god måde at tjekke, om det bærer, er at køre ind tigersaven, napper det, så bærer det"
Fejl af mig, misforstod hvilken retning bjælkelaget gik i! Skidt med hvad jeg skrev om at tjekke hvordan bjælkerne ligger De hviler ikke på den væg uanset
Næsten, trappen ligger på ydersiden af ydervæggen og ligger langs huset. Når jeg kigger nærmere på det øverste billede, ser jeg nu, at det sandsynligvis er den, der er tegnet til venstre for de grønne linjer, jeg har tegnet selv Det er en støbt væg på den anden side af trappen, som har jordtryk på sig (linjen længst til venstre på det øverste billede).
Bjælken går ved den lange grønne streg på det øverste billede, så den sidder slet ikke sammen med den vægdel. Men selvom den ikke har en bjælke, kan den hjælpe med at holde noget oppe ovenover?
Jeg læste det der tip om saven i et indlæg her på forummet tror jeg også, jeg vil gerne være 100% sikker, inden jeg gør noget, der kan være farligt Jeg plejer at kunne indse mine begrænsninger, selvom det er sjovt at forsøge at lære så meget, at man kan gøre tingene selv
På tegningerne ser du, at lige oven over den væg, du vil rive, står en væg, hvilket tyder på, at din væg er bærende.
Hvis jeg læser din sektion rigtigt, så har du desuden en vout under den væg, hvilket da indebærer, at den er bærende.
/Torpalainen
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.