Skal sætte 230V spots i loftet og tror mig vide, at man bør have metalbøtter ovenover dem for at holde varmen i skak.
Første spørgsmål er, om det virkelig er nødvendigt, eller om det er nok at skære et ordentligt "hul" i isoleringen.
Andet spørgsmål er, hvor man ellers får fat i gamle bøtter i passende størrelse (15 cm dybe, 15 cm brede). Har ringet rundt til fem dagligvarebutikker, men ingen har sådan noget skrot længere.
Hvor kan man ellers lede?
Første spørgsmål er, om det virkelig er nødvendigt, eller om det er nok at skære et ordentligt "hul" i isoleringen.
Andet spørgsmål er, hvor man ellers får fat i gamle bøtter i passende størrelse (15 cm dybe, 15 cm brede). Har ringet rundt til fem dagligvarebutikker, men ingen har sådan noget skrot længere.
Hvor kan man ellers lede?
Der sælges specielle beskyttelsesdåser for spots hos almindelige elforhandlere... Du bør nok ikke tage "enhver dåse" men bruge dem, der er beregnet til netop spots. Der er sikkert mange regler omkring dette.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
De fleste grossister sælger tynde malerbøtter til dette formål, ca. 2-3 lit.
Det vigtigste er, at man tænker på, at den dækker for varmestrålingen.
En anden ting er, at der er dårligere lys fra 230v end fra 12v, med samme effekt på lyskilden. Desuden er 12v let at lave selv.
230v system kræver brandsikre kabler mellem spotsene, og den er dyr som pokker.
Så hvis 12v systemet er dyrere ved køb af trafo mm., så kommer det igen på alt tilbehør til 230v.
Mats
Det vigtigste er, at man tænker på, at den dækker for varmestrålingen.
En anden ting er, at der er dårligere lys fra 230v end fra 12v, med samme effekt på lyskilden. Desuden er 12v let at lave selv.
230v system kræver brandsikre kabler mellem spotsene, og den er dyr som pokker.
Så hvis 12v systemet er dyrere ved køb af trafo mm., så kommer det igen på alt tilbehør til 230v.
Mats
Er det når man monterer med boks, eller hvordan mener du?Timmervikarn sagde:
Vores elektriker brugte da helt almindelig FK, da han trak mellem vores spottar i badeværelset. Nu sidder godt nok alle seks i en større kasse beklædt med gips indvendigt..
Oj! Men brænder ikke gipspappen ret godt?GoForIt sagde:
Hvis man finder gamle malerbøtter med mindst samme volumen som dem Clas Ohlson sælger, har man gjort nok da?
Og hvorfor sælges 230V lamper overhovedet, hvis 12V giver "bedre lys" og er nemmere at håndtere? Prisforskellen er jo ikke engang til 230V's fordel. 12V plejer jo at være billigere i færdige pakker med trafo og alt.
Åh! Men brænder gipspapiret ikke ret godt?zingo sagde:
Hvis man finder gamle malerbøtter med mindst samme volumen som de Clas Ohlson sælger, har man så gjort tilstrækkeligt?
Og hvorfor sælges der overhovedet 230V lamper, hvis 12V giver "bedre lys" og er lettere at håndtere? Prisforskellen er jo ikke engang til 230V's fordel. 12V plejer jo at være billigere i færdige sæt med trafo og det hele.[/quote]
Gips anses som et dødt materiale og bruges jo hvad jeg ved, for eksempel i fyrrum til netop brandsikring. Jeg er ikke det mindste bekymret for min løsning, da sikkerhedsafstandene er meget vel tilrettelagt. Elektrikeren, der installerede dem, havde ingen indvending, men udtrykte snarere det modsatte "-At det var en usædvanlig god løsning". Jeg var endda i kontakt med producenten (i vores tilfælde Markslöjd) for at høre deres reaktion.
230 V sælges for at slippe for en transformer, eller i mange tilfælde flere transformere. Da vi prisjævnede 230 V mod 12 V, da vi skulle installere vores IP44-spotlys i badeværelset knap to år siden, var 12 V-løsningen betydeligt dyrere. Netop på grund af transformerne. Vi havde også problemer med, hvor de skulle placeres.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Trafoen skubbes op i et af hullerne til spotsene, med en lille rynke kabel for at kunne tages ned igen ved behov.zingo sagde:
Ang kabelen:
Min svoger som er elektriker påstod dette om kablerne, da vi monterede et system i efteråret. På almindelig FK eller EKK er kapperne ikke varmeresistente. Der var noget mere med disse kabler, men kan ikke huske dette nu.
Jeg ved ikke, hvorfor 12v lyser bedre. Men jeg kan bekræfte, at så er tilfældet. Jeg har egne 12v hjemme, og på et andet objekt monterede vi både og. Da lyste 3 stk. 12v "mere" end 6 stk. 230v.
Svært at sige, hvad det er, men det føles som om det er hvidere lys.
Der er sikkert nogen her med gode fysikkundskaber om dette.
Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Oj! Men brænder ikke gipskartonen ret godt?zingo sagde:
Hvis man finder gamle malerbøtter med mindst samme volumen som de Clas Ohlson sælger, har man gjort nok da?
Og hvorfor sælges der overhovedet 230V lamper, hvis 12V giver "bedre lys" og er nemmere at håndtere? Prisforskellen er jo ikke engang til 230V's fordel. 12V plejer jo at være billigere i færdige pakker med trafo og det hele.[/quote]
Nu er det vel så med spots som med alt andet. Der findes billige og der findes dyrere, og så findes der selvfølgelig vildt dyre.
Mats
Jeg har simpelthen monteret forhøjelser på vores eksisterende spær, bygget tilsvarende "kortlingar" væg mellem dem, og på den måde bygget en ekstra kasse over hele rummet. Satt gips indvendigt overalt. Slået kiler i glespanelen som loftet sidder sømmet i og fugtet alle samlinger for at gøre det så tæt som muligt. Til sidst et låg med gipsinderskive ovenpå (som jeg har skruet fast, så den kan fjernes).zingo sagde:
Derefter har jeg lagt ny dampspærre ovenpå hele konstruktionen, og lagt al isolering tilbage. Jeg har bygget to kasser, og i hver kasse sidder der tre spots. Derudover har jeg lagt et lille stykke aluminiumsplade (med hul til spotten) ovenpå selve loftet lige der, hvor spotten sidder, for at yderligere beskytte loftet, samt de steder, hvor spotten endte lige i et bræt glespanel.
Måske skal jeg tilføje, at vi har koldloft.
Der findes også plastbeholdere, ikke så dyre:
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2581
eller
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7245
/Dare
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2581
eller
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7245
/Dare