Hemmasnickarn85
ricebridge ricebridge sagde:
Om der ikke har været skorstensfejet i to år, så er det absolut på tide at få fat i skorstensfejeren igen. Så får du også et billede af, hvordan skorstenen har det generelt, hvis du sørger for at spørge. Begynd absolut i den ende.
Tak, det lyder godt. Skorstensfejeren har vel en del erfaring med skorstene også (får man håbe)

Jeg begynder der!

• Synes
ricebridge og 1 anden
  • Laddar…
Om der ikke har været skorstensfejet i to år, er det absolut på tide at få skorstensfejeren ud igen. Så får du også et billede af, hvordan skorstenen har det generelt, hvis du spørger. Start absolut i den ende.
Nja, for en pejs med mindre fyring kan der være længere intervaller. Hos os er det hvert tredje år, og det er mere end tilstrækkeligt ifølge dem, der har fejet, baseret på vores fyring på ca. 1,5 kbm.
Og kontrol, hvis jeg husker rigtigt, udføres med 8 års interval, men jeg kan have misset det, da jeg kun har et protokol.

Senest redigeret:
  • Synes
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 sagde:
Mener du, at skorstenen ser ud til at holde til det, og lidt mere præcist Hvad er en tung ildsted?
Du synes ikke, man skal have sådan en moderne brændeovn, mener du?

Man vil jo kunne tænde en ild i en kold pejs også, det skal bare virke. Bliver tosset over det her med, at det ryger ind.
Nja... Nu tænkte jeg mest på fundamentet.
Bare den tunge ovn i mit tilfælde, for at lagre varme et halvt døgn eller mere vejer 1800 kg.
Du må læse indlæggene igen ;)

Jeg fyrer selv op 15 kbm kastet brænde om året.

Men hvis du fyrer mere sjældent, ikke for varmens skyld, men hyggen, så sats du på en røggasblæser.
Kør den så længe du behøver med ild, indtil du får optrækket.

Til dit fyring duer en let kamin. Plade eller støbejern. F.eks. den du allerede har.
Mere hygge bliver der garanteret med glaslåge.

• Synes
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
A AndersS sagde:
Nja, for kamin med mindre fyring kan det være længere intervaller. Hos os er det hvert tredje år, og det er mere end tilstrækkeligt ifølge de, der har fejret, baseret på vores fyring på ca. 1,5 kbm. Og kontrol, hvis jeg husker rigtigt, udføres med 8 års mellemrum, men kan have misset, da jeg kun har en protokol.
Skorstensfejeren her inviterer sig selv hvert år til fejning af både kaminen og brændefyret. Det kan ganske vist have at gøre med, at det er lige så godt at feje begge på én gang, men det skal sanderlig også fejes i kaminens røggang, og der fyrer vi ikke rigtig dårligt.

Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 sagde:
Sotarn har nok en del erfaring med skorstene også (får man håbe )
Det er jo dem, der er eksperterne. Bl.a. er det dem, der trykprøver for at kontrollere for lækager, og som skal godkende renoveringer. Så hvad du end skal gøre med ildstedet, så kommer skorstensfejeren på besøg før eller siden.

Skorstensfejeren her inviterer sig hver år til fejning af både brændeovnen og fyrkedlen. Det kan ganske vist have at gøre med, at det er lige så godt at feje begge på én gang, men fejes behøves der sandelig også i brændeovnens røggang, og da fyrer vi ikke rigtig dårligt.
Skorstensfejeren vurderer, hvordan det ser ud, og da kan det blive hvert år eller hvert tredje, alt efter behov og brug af brændeovnen. Vil du, så kan du læse mere her https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf Diagram der viser sotningsintervaller for lokale ildsteder baseret på funktion og brug: hovedkilde til opvarmning, mindre brug, eller fritidshus.

Jeg oplever, at vores nye Cortura-brændeovn er meget let at tænde op i, og hurtigt brænder godt, da den forvarmer luften. Den større og gamle kedddy-brændeovn skal brænde et stykke tid og blive ordentligt varm for at få samme træk og forbrænding.
Tilførselsluften bør du koble direkte til brændeovnen.

• Synes
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
O Odi et Amo sagde:
Jeg oplever, at vores nye Cortura-brændeovn er meget let at tænde op, og den brænder godt hurtigt, da den forvarmer luften. Den større og gamle Kedddy-brændeovn skal fyres et stykke tid og blive ordentligt varm for at opnå samme træk og forbrænding.
Tilluft skal du koble direkte til brændeovnen.
Tak, det blev nok ny brændeovn og skorsten så!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.