Sittställning
Hej

Jeg er helt grøn og langsom, på ordre fra min kone skal jeg finde ud af, om jeg kan rive disse vægge ned.

Tilsyneladende skal jeg starte med det samme! Så jeg begynder her og ser, om nogen ved, hvor jeg kan starte med bajonetsaven!

Jeg vil rive de rød markerede ned og eventuelt den blå... det er jo så fint med åben planløsning fik jeg at vide.

Overvejer også at åbne op for taget i stuen, tips?

Nogen der har et godt bud på, hvordan dette kan gennemføres?

• Bygningsplan med vægge markeret til nedrivning i rødt og blåt, viser nord-, syd- og østfacade samt en sektion.
Den røde er sikkert bærende men ikke den blå.
Skal den røde fjernes, må den bære ved hjælp af en bjælke (limtræ eller stål).
At åbne op i taget kræver ombygning af spær.
Alle job kræver, at nogen som ved hvad han laver, får regnet på det.

BirgitS
Med tanke på at det er fagværksspær burde heller ikke den røde være bærende.

Når det gælder at åbne taget så er vel ikke fagværksspær så pæne at se.

• Synes
Boholmen og 2 andre
  • Laddar…
Eftersom huset har fagværkstagstolper er i princippet ingen skillevægge i stueetagen bærende.

• Synes
RoBo og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Når det kommer til den blå væg, så hvis man ikke har en væg mellem hoveddøren og køkkenet, vil sand, grus osv. fra skoene sprede sig ind i køkkenet. Ønsker man at åbne op, men undgå snavs, kan man have en væg, der kun er en meter høj mellem rummene.

• Synes
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
God idé med lille væg der! :)

Jeg har læst lidt rundt, og det skulle vel være selvbærende i mange tilfælde, når det ser ud som vores. Ifølge de tidligere ejere havde der været en serveringsluge i den røde væg, om det nu kan påvirke noget..

Ellers bliver det vel at hyre nogen, der kan sådan noget, hvad hedder de?

Ellers er det at sætte saven til og mærke, om det klemmer, er et tip, jeg har fået.

BirgitS
Justus kan du nok stole på, men det er klart, at det kan være godt med nogen, der ser huset i virkeligheden, og i så fald er det en byggnadskonstruktör, du vil hyre.

At mærke efter om det napper i saven er ikke et godt tip. De største tagbelastninger opstår på grund af sne. Uden sne er denne type test meningsløs.

• Synes
kest
  • Laddar…
Sittställning
J justusandersson sagde:
At føle efter om det kniber i saven er ikke et godt tip. De største tagbelastninger opstår på grund af sne. Uden sne er denne type test meningsløs.
Bor i Skåne og vi skal have held hvis vi får sne nu til dags Jeg føler nok, at jeg vil have nogen til at kigge nærmere på det, lidt risikabelt bare at begynde at rive sådan. Tænkte på det her med at åbne taget.. man kan jo beklæde spær i noget så de måske bliver pænere at stirre på. Tænkte at prøve at arbejde lidt med lys for at få fine effektfulde skygger. Er der nogen, der har gjort noget lignende og vil dele nogle billeder for inspiration?

Sittställning Forlowt sagde:
Tænkte på det her med at åbne op til taget... kan jo beklæde spær med noget, så de måske bliver pænere at se på. Tænkte prøve at arbejde lidt med lys for at få fine effektfulde skygger.
Ja, og det bliver super sjovt at rydde op i støv, edderkoppespind, døde fluer og guldøjeinsekter og hvepsebo deroppe blandt spærene.
Er det det din frue længes efter :cool:

Hvordan er det forresten med isolering opad? Den ligger jo oftest i bjælkelaget.
Og el-installation? Ventilationsrør?
Så pas på, det kan blive meget arbejde!

Vil du have tips til en god konsulent i Laholm, så send en PM.
Ellers er der vel mange dygtige folk dernede, syd for åsen også :)

• Synes
sssjej og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
De største tagbelastninger opstår på grund af sne
Vindbelastningen kan være lige så stor.

Det kan absolut være flot og virke praktisk med åben planløsning, men når det kommer til møblering, er det meget upraktisk. At åbne op de vægge, I overvejer, betyder, at i princippet al plads til skabe, bogreoler mm forsvinder fra stuen, hvis I har en sofagruppe med TV der. Selv muligheden for at have en lille skænk ved væggen mellem køkken og hall forsvinder. Dernæst får også støv og snavs fri passage rundt i hele den halvdel af huset, når der bliver så åbne områder. Grus og andet snavs trækkes ind i køkkenet, hvor det blandes med krummer og andet fra køkkenet og trækkes videre ind i stuen. Hvis man derudover har fældende dyr eller andet, der genererer meget støv, så ender det overalt, når luftstrømme og bevægelsesmønstre ændres i stedet for at det stopper mod en væg.

Der er absolut fordele ved en åben planløsning, men jeg synes personligt, at ulemperne opvejer fordelene efter at have haft begge dele.

Stadig lidt ked af, at det ikke var muligt at få lavet et køkken i et separat rum på en god måde, som nogen andre end jeg var tilfreds med. Så det blev en kompromis med køkkenet ved et yderhjørne og en indervæg, så kun den ene side af køkkenet er åbent ud mod resten. At kunne lukke døren ind til køkkenet og/eller stuen, når nogen bruger køkkenmaskiner, der larmer meget, er vidunderligt!

Jeg ville nok prøve at åbne en større åbning mellem køkken og stue, omtrent som et stort vindue eller halv væg med et stykke væg på begge sider af åbningen. Samt også lavet en halv væg eller halv væg med søjler mellem køkken og hall. Så får I en mere åben følelse, men møbleringsmuligheder er stadig tilbage (om end noget mere begrænsede) og støv, grus, krummer mm bliver, hvor det er i dag (sandsynligvis langs væggene). Det burde også være lettere at få ind bærende bjælker, hvis de er nødvendige, flot når de kan bygges ind i kanterne på halv væg.

Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Rengøring ja :(... Har faktisk ikke haft noget problem med hvepse hidtil! Insektnet bag hver ventil! :)

Der findes el i loftet, men det ser jeg ikke som et stort problem.
Lige over stuen, hvor det er tænkt at hæve loftet, er der intet udover el, der er ventilation over køkkenet, og det går ind i skorstenen (højre for den røde væg). Der havde vi ikke tænkt at hæve, kun i stuen.

Angående isolering på loftet, så er det noget, jeg vil gøre for at omdanne loftet til en sovehems og måske en hyggelig afdeling til børnene.

Har tidligere haft åben planløsning, og der bliver selvfølgelig de der støvboller, men det er dog lettere at rengøre samtidig.. hmm

Da vi har en kælder lige så stor som huset, føles det ikke som om, vi mister plads direkte. Fritidsstuen vi har i kælderen er for nylig blevet renoveret, og der har vi pejs og sofagruppe osv.

Tanken var i princippet at bygge køkkenet og stuen med køkken-ø, spisebord og 2 sofaer mod hinanden og ikke have tv som fokus.
Fredagshygge med børnene må foregå i kælderen, om vinteren med en brand og om sommeren uden, for det er køligt og behageligt dernede.

Planerne er store og dyre, og man må jo regne på det hele tiden... Havde tænkt mig at bygge en entré til, enten varm eller kold, måske åben? .. ja, jeg ved det ikke endnu.
For at få al grus fra sko osv. ud.

BirgitS
Sittställning Forlowt sagde:
Angående isolering på loftet så är det noget, jeg vil gøre for at lave loftet om til et soveområde og måske en hyggeafdeling for børnene.
Så skal du have en konstruktør ind, der kan beregne, hvordan stommen kan forstærkes for at kunne bære den øgede belastning.
Har du tjekket, om der er begrænsninger i lokalplanen, f.eks. "forbud mod at indrette loft" eller noget, der gør, at det ikke er muligt at udbygge hallen?

Sittställning
BirgitS BirgitS sagde:
Så skal du tage en konstruktør ind for at regne på, hvordan stommen kan forstærkes for at tåle den øgede belastning.
Har du tjekket, om der er begrænsninger i lokalplanen, såsom "forbudt at indrette loft" eller noget, der gør, at det ikke er muligt at bygge hallen ud?
Vi bor udenfor lokalplanen, så vi kan gøre lidt, som vi vil. Har allerede talt en del med dem, og man kan jo gøre en hel del uden byggetilladelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.