Hej bedste byggahus.se!

Hvordan synes I, man bør tape dampspærren?

Skal den dække hele hanebjælken nedenunder, eller slutte præcis ved siden af?

Jeg vedhæfter billede af begge alternativer.

Tak for hjælpen!
 
  • Loft med dampspærre, der dækker nockbjælken delvist, samt to trekanter vinduer i endevæggen.
  • Billede af loftsbyggeri med dampspærre omkring bjælker, hvor dampspærren dækker bjælkerne både delvist og helt.
Kan du ikke gå over så må du gå under, og tape alle samlinger og hjørner.
 
Jeg gik frem sen nervik mod balken o tejp. Loft under konstruktion med plastdække, træbjælker og byggematerialer. Lys skinner igennem et vindue, hvilket afslører tagets indvendige struktur.
 

Bedste svar

swealp swealp sagde:
Hej bedste byggehus.dk!

Hvordan synes I, man bør tape dampspærren?

Skal den dække hele kipbjælken underfra eller slutte præcis ved siden af?

Jeg vedhæfter et billede af begge alternativer.

Tak for hjælpen!
Lidt sent tænkt, men det man bør gøre er at lægge plastikken op på kipbjælken, inden spærkonstruktionen monteres, og derefter folde plastikken op mod underkanten af spærene. Hvis du vil have kipbjælken synlig, bliver en halvgod løsning at tape og klemme plastikken mod kipbjælken, ingen optimal løsning.

Konstruktionsmæssigt bedre er at lade plastikken gå rundt om kipbjælken, så kan man beklæde kipbjælken bagefter for at skjule plastikken.
 
  • Synes
swealp og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor skulle det være et problem at klemme og tape sperren mod bjælken? Jeg kan ikke se noget problem med det?
 
  • Synes
shomakie
  • Laddar…
Jeg tape og derefter klemte jeg også den sidste regel mod plasten.
 
A arkTecko sagde:
Hvorfor skulle det være et problem at klemme og tape spærren mod bjælken? Jeg kan ikke se noget problem med det?
Problem og problem, det bliver ikke lige så tæt som at gøre det rigtigt :)

Men i denne situation så gør man det bedste mulige ud af det.
 
Har set nogle huse, der bygges, og der lægger man ikke noget plastik over bjælken, inden den skal hænge og dingle, inden det er tid til indersiden.
 
S shomakie sagde:
Har set en del huse som bygges, og der lægger man ikke nogen plast over balken før, som skal hænge og dingle, inden det er tid til indersiden.
Det har jeg også set, men hvorfor ikke gøre det på den bedste måde?

Det er ingen, der bare klemmer dampspær på siden af væggespær og synes, det er perfekt, der er en grund til, at man vil overlappe og tape dampspærren. Bare dovenskab eller glemsomhed at ikke gøre det så godt som muligt.

Det er i taget, at der er størst risiko for, at man får forhøjet fugtbelastning, så der er dampspærren vigtigst.

Men husene falder ikke sammen i første omgang på grund af den fejl...
 
Hej! Tak for alle værdifulde svar!

Så går vi videre med dampspærren.

Dog skal det også beklædes med loftsgips, det bliver sandsynligvis 500 huller i nockbalken. :/ Vil helst ikke lægte op da det allerede er trangt ved sengeloftet.

Hvordan synes I, man bør gøre?

tak!!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.