Hej
Jeg overvejer at installere vandbaseret gulvvarme med bærende spor/spånplader i et hus fra 30'erne.
De relevante rum er køkken og stue på en mellemetage med en træbjælkelag, der har kutterspån som isolering mod den underliggende delvist uisolerede kælder.
Jeg får instruktioner om at bygge konstruktionen i denne rækkefølge:
- Bærende sporplade 22 mm (med færdige spor til gulvvarmeslange)
- Damspærre ("plastfolie" der bukkes op et par centimeter mod væggen)
- Gulvskum 2 mm
- Parketgulv (Tarkett)
- Ventilerede fodpaneler

Når jeg spørger nogle andre, siger de, at man kan undlade damspærren og bruge almindelige fodpaneler?
Hvad gælder egentlig? Mavefornemmelsen siger, at det er forkert at "lukke" fugten inde i bjælkelaget?!

Et rum under renovering med trægulv fjernet, afslører spånplader og bjælker. Vinduer og radiatorer langs væggen. Støvsuger og møbler til stede. Renovering af køkken med synligt træbjælkelag, spån som isolering og ueksponerede vægge; væg med ventilationsrør og vindue til højre.

Hvad menes der med delvist uisoleret kælder? De fleste kældre i huse fra 30'erne er uisolerede. Dog er de ikke uopvarmede. Dit hus har ingen dampspærre nogen steder men har alligevel stået i mere end 80 år. Dampspærrer begyndte først at blive brugt, da mineraluldsisolering blev almindelig. En dampspærre oven på dette bjælkelag gør ingen gavn, men kunne forårsage en vis skade, hvis det går galt.

Dog overvejer jeg, om det er så passende at lægge sporplade oven på gulvreglerne. Det ser ud til at være ret stor spændvidde i den fjerneste del. Man kunne mistænke, at du ville have brug for at limskrue en massiv sporplade for at begrænse bjælkelagets svigt. Hvad er gulvbjælkerne længste mål og tværsnitsdimensioner? De er sikkert tre tommer brede.

Hej @justusandersson, tak for svaret.
Den ene halvdel af kælderen er omdannet til spa-område og vaskerum, og i den del har man fjernet gulvet, isoleret det og lagt gulvvarme. I den anden halvdel (den som er under stuen) er det gamle originalgarage.
Gulvreglerne er nok ca. 7 cm (knap 3 tommer) brede. Cc-afstanden er dog knap 60 cm, og både Uponor og Lk's sporplader på 22 mm markedsføres som bærende? Jeg forsøger så godt som muligt at bevare lofthøjden.
Ok, så bedre at droppe dampspærren? Trods "gulvbranchens" anbefalinger.

Hvilke anbefalinger henviser du til. De situationer jeg har set anbefaling om fugtspær har det drejet sig om at lægge på kældergulv af beton. I din applikation har du ingen nytte af en fugtspær. Men selv foamen er jo temmelig tæt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.