2,345 læst ·
14 svar
2k læst
14 svar
Dampspærre/dampbremse eller ikke i ydervæg?
Ved, at dette debatteres fra tid til anden, men har nu fået et køkken og badeværelse skivet af snedker i forbindelse med en renovering.
Dele af huset er gammelt tømmerhus med en tilbygning fra slutningen af 70'erne med regelstamme og glasuldsisolering, asfaboard og træpanel uden luftspalte.
Tidligere sad der plastfolie, og der fandtes ingen indikationer på problemer.
I dag blev det ved et tilfælde opdaget, at man ikke har sat ny dampspærre, men bare sat plader og stiller mig spørgsmålstegn ved, om det er ok?
I badeværelset er der heller ingen dampbremse sat, bliver ikke klog på, om det er et absolut krav eller ej der?
Dele af huset er gammelt tømmerhus med en tilbygning fra slutningen af 70'erne med regelstamme og glasuldsisolering, asfaboard og træpanel uden luftspalte.
Tidligere sad der plastfolie, og der fandtes ingen indikationer på problemer.
I dag blev det ved et tilfælde opdaget, at man ikke har sat ny dampspærre, men bare sat plader og stiller mig spørgsmålstegn ved, om det er ok?
I badeværelset er der heller ingen dampbremse sat, bliver ikke klog på, om det er et absolut krav eller ej der?
Interessant... Jeg ville tænke, at i glasulden vil man ikke have kondens / fugt, så på væggen med glasuld burde der sidde en dampspærre af en art. På tømmermuren er plast nok uegnet, og en dampbremse i form af papir eller lignende bedre... Så fugt kan tørre ud.
Så siger nogle jo, at en gipsplade uden huller, som fx har glasfibernet eller plasttapet, er lige så tæt som en plastfolie... så jeg ved ikke i praksis...
Så siger nogle jo, at en gipsplade uden huller, som fx har glasfibernet eller plasttapet, er lige så tæt som en plastfolie... så jeg ved ikke i praksis...
har du ikke en fugtspærre i badeværelset? Det lyder rigtig underligt.
Jeg er meget tvivlende over fordelene ved dampbremse fremfor dampspærre.
Jeg er meget tvivlende over fordelene ved dampbremse fremfor dampspærre.
det skal være specielle manchetter ved alle udtag og gennemføringer, hvis jeg har forstået det rigtigt. Har et gammelt hus uden plast (medmindre tidligere ejere har sat det på en væg, som de har isoleret indefra, jeg tror næsten det)
Jeg tror plastfolie og glasuld er et rent skrivebordsprodukt, i praksis vil det lække som en si... Men de skal vel lave tæthedskontroller, så måske får de styr på det alligevel? Men efter et par ombygninger, ophængning af fjernsyn, billeder osv. vil det nok være utæt igen. Det er nok bedst at undgå sten og glasuld...
Jeg isolerede to rum indefra med linnedisolering og dampspærre af papir, jeg forsøgte at være meget omhyggelig ved alle gennemføringer, for så er det stadig et tilgivende materiale. Plast tror jeg selv kan blive en ren katastrofe, hvis fugt kommer ind, men ikke ud.
Jeg tror plastfolie og glasuld er et rent skrivebordsprodukt, i praksis vil det lække som en si... Men de skal vel lave tæthedskontroller, så måske får de styr på det alligevel? Men efter et par ombygninger, ophængning af fjernsyn, billeder osv. vil det nok være utæt igen. Det er nok bedst at undgå sten og glasuld...
Jeg isolerede to rum indefra med linnedisolering og dampspærre af papir, jeg forsøgte at være meget omhyggelig ved alle gennemføringer, for så er det stadig et tilgivende materiale. Plast tror jeg selv kan blive en ren katastrofe, hvis fugt kommer ind, men ikke ud.
Hvordan skulle fugten kunne tørre indad, hvis det er så fugtigt der, at den er gået ud i væggen?
nu taler jeg ikke om badeværelse. i almindelige rum kan man forestille sig, at fugtig luft siver ud gennem huller i plasten og kondenserer inde i væggens glasuld. Den kan da ikke tørre indad pga. plastikken, og udad er der jo minusgrader, så selvom den teoretisk set kunne fortsætte ud, vil det gå meget langsomt om vinteren.D Daniel 109 sagde:
Det kræver ikke meget fugt under en plastik, for at det begynder at mugne, rådne eller generelt blive ufriskt.
Har man et massivt træhus, så tror jeg, det tåler ret meget fugt, hvis det til tider får lov til at tørre op. Smid bare et stykke træ ud på en klippe i regn og rusk, så længe det kan tørre indimellem, holder det overraskende længe...
Vi havde sat plastfolie (dampspærre) men den måtte vi tage ned på ordre fra byggerne.D Daniel 109 sagde:
Fugtspærre/tætskikt vil der selvfølgelig være. Hvad jeg kan læse mig til, så er dampspærre at foretrække frem for dampspærre i vådrum for ikke at risikere at lukke eventuel fugt inde mellem to tætte lag, men det afhænger også af valget af tætskikt.
Der har du som sagt et tæt lag, så et yderligere behøves ikke.
Det tørrer ud, fordi det er koldt ude. Men jeg begriber ikke, hvordan du kan tro, at det skal tørre ind mod det sted, fugten kommer fra.J JohanLun sagde:nu taler jeg ikke om badeværelser. i almindelige rum kan man forestille sig, at fugtig luft siver ud gennem huller i plasten og kondenserer inde i væggens glasuld. Den kan så ikke tørre indad pga. plasten, og udad er det jo minusgrader, så selvom den teoretisk set kunne fortsætte ud, vil det gå meget langsomt om vinteren.
Det kræver ikke meget fugt under en plast, for at det begynder at mugne, rådne eller generelt blive ubehageligt.
Har man et massivt træhus, tror jeg, det tåler ret meget fugt, hvis det nu og da får lov at tørre op. Kast bare et stykke træ ud på en klippe i regn og rusk, så længe det kan tørre indimellem, holder det forbavsende længe...
jeg ville være bekymret for, at fugt fanget mellem glasul og plast ikke tørrer i nogen retning...D Daniel 109 sagde:
men alle bliver salige på sin måde. Du må gerne have plastede vægge, hvis du vil. Jeg forsøger at undgå det... Men jeg bor også i et 110 år gammelt hus. Plast i en gammel massiv trækonstruktion tror jeg, at ret mange er enige om indebærer risici, det er heller ikke nødvendigt. Hvis man blander gammel massiv stamme med glasul og plast, skal man nok vide, hvad man laver.
Gullfiber er helt åben for fugt. Den fanger ingen fugt. Problemerne opstår, når man ikke ved, hvad man laver.
Fint. Jeg vil undgå det alligevel.D Daniel 109 sagde:
Ganske mange ved ikke rigtig, hvad de laver, og angående at kombinere en gammel væg med plastik og gullfiber ved jeg selv ærligt talt ikke, hvordan teorien bag det ville fungere, eller hvordan man teoretisk skal få plastfolien til at være helt tæt, deraf vælger jeg en enklere løsning, som ikke er lige så krævende og mere tilgivende.
Det ville nok for TS's spørgsmål være godt, hvis du forklarede, hvis du nu ved, hvad du laver, teorien bag dit udsagn, så TS kan være opmærksom, når han bygger på den måde.
Jeg er mere nysgerrig på teorien bag dit udsagn.
Jeg tror mange plastfolie ikke er tætte pga gennemføringer og samlinger, så vil de ikke fungere som tænkt i teorien.D Daniel 109 sagde:
Jeg tror dermed også, det er bedre at have et materiale, der ikke lukker eventuel fugt inde, som ved en fejl kommer ind bag dampspærren.
Men hvis der er et damptryk indefra, så medfører en dyr gennemtrængelig film jo endnu mere fugt i væggen, ikke mindre.
Klik her for at svare